تحول نظام تعلیم و تربیت، مستلزم هماهنگی ارکان آموزش و پرورش است

تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش در استان‌های مختلف کشور از موفقیت‌های خوب سی‌وششمین اجلاس روسا و مدیران این وزارت‌خانه است که چند روز پیش در تهران برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرکل کانون استان کرمانشاه با بیان این که برای نخستین بار علاوه بر مدیران کل آموزش و پرورش؛ مدیران کل کانون، سازمان «نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس» و روسای پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور نیز حضور داشتند، گفت: این چهار دستگاه می‌توانند با تشکیل شورای هماهنگی در هر استان، در رویکردها و فعالیت‌ها با یک‌دیگر هم‌سو و از وحدت رویه برخوردار شوند و یک جریان‌سازی کلان نیز در نظام تعلیم و تربیت شکل بگیرد.

محمد خیاط زنجانی شعار این اجلاس را «تحول، رسیدن به ایران قوی و توجه به مقوله دانش‌بنیانی» عنوان کرد و افزود: تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مستلزم حضور این بخش‌ها در کنار هم و هماهنگی آنان با یکدیگر است که اگر محقق شود گام بزرگی به سمت تعالی و رشد ساختار تعلیم و تربیت کشور برداشته‌ایم.

او اضافه کرد: ای‌کاش در همه کمیسیون‌های تخصصی اجلاس جایی برای حضور موثر کانون تعریف و دیده می‌شد اما در عین حال یکی از کمیسیون‌ها به مساله «کانون مدرسه» به‌صورت تخصصی پرداخت و برگزاری بخشی از اجلاس در سالن کانون و سخنرانی آقای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و توجه ویژه وی و تاکیدشان بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای رشد کانون، اتفاق مبارکی بود.

مدیرکل کانون استان کرمانشاه در تشریح این ظرفیت‌ها، مشترک‌بودن بخش زیادی از مخاطبان کانون و آموزش و پرورش را بخشی از این ظرفیت‌ها برشمرد که با تعامل دو طرف می‌تواند سبب حضور بیشتر دانش‌آموزان و پررونق‌تر شدن مراکز کانون شود.

به گفته‌ی وی از سوی دیگر، کنار هم قرار گرفتن مربیان کانون و معلمان نیز می‌تواند ضمن ایجاد یک وحدت رویه در نظام تعلیم و تربیت، به رشد و تعالی و مهارت‌افزایی و دانش‌افزایی هر دو گروه منجر شود. در عین حال کانون هم می‌تواند ظرفیت‌های خود را در اختیار دانشجومعلم‌های شاغل به تحصیل در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان قرار دهد و با پذیرش آن‌ها به‌عنوان کارورز و فراهم‌آوردن فرصت برای انجام پژوهش‌های دانشگاهی با محوریت فعالیت‌های کانون به توانمندشدن آنان و در نهایت لذت‌بخش‌تر شدن کلاس‌های درس مدارس کمک کند.

خیاط‌زنجانی همچنین تاکید کرد که سازمان «نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس» هم مانند گذشته می‌تواند با ایجاد شرایط بهتری برای ساخت‌وسازها به توسعه اماکن و تجهیزات مراکز کانون پرورش فکری کمک کند و در نهایت این هماهنگی‌ها - به‌ویژه پس از پشت‌سرگذاشتن دوران بحران کرونا - به بیشتر شناخته‌شدن کانون در جامعه و افزایش امید به شکل‌گیری فرداهای خوب برای کودکان و نوجوانان این سرزمین منجر شود.

مدیرکل کانون استان کرمانشاه در ادامه برخی از موضوع‌ها و محورهای اصلی مطرح‌شده در اجلاس را مورد توجه قرار داد و درباره‌ی تحقق عدالت و نصیب آموزش و تربیتی در کانون این استان، یادآور شد: یکی از شعارهایی که در برنامه چهل‌وسه گانه تحول در کانون استان کرمانشاه طراحی شد مساله عدالت تربیتی است، با توجه به آرمان‌های انقلاب اسلامی و اهداف گام دوم انقلاب اسلامی بی‌شک لازم است نگاه ما در حوزه تربیتی جامع و ایران‌شمول، مرکزگریز و بیشتر توجه ما به کودکان و نوجوانان ساکن در دورافتاده‌ترین مناطق سرزمین‌مان باشد.

او افزود: در این زمینه تلاش کردیم با هماهنگی و بهره‌گیری از حضور نیروهای تلاشگر و جهادگر مردمی - که یکی از شعارهای دولت سیزدهم است - و با حضور جریان‌های مردمی بتوانیم به صورت پررنگ‌تری در مناطق روستایی حضور داشته باشیم. این کار با فعال‌سازی مراکز سیار، کمک خیران و نیروهای داوطلبی صورت می‌گیرد که با فعالیت‌های کانون هم آشنا هستند.

وی حضور تماشاخانه سیار در مناطق کم‌برخوردار استان کرمانشاه، برنامه‌ریزی برای فعال‌کردن دوباره کتابخانه پستی، اعزام مراکز سیار کانون به مناطق کم‌برخوردار استان(هر هفته ۱۱ اعزام) و برنامه‌ریزی برای اجرای طرحی با عنوان «کانون، مسجد، مدرسه» برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی در نزدیک به هزار نقطه در استان با حمایت استانداری و مدیران استان را از دیگر اقدام‌های کانون برای تحقق عدالت تربیتی برشمرد.

خیاط‌زنجانی با تکیه بر یکی از محورهای این اجلاس با موضوع «ایجاد فرصت های نوین تربیتی و پرورشی، تحکیم رابطه خانواده و مدرسه، مدیریت آسیب‌های اجتماعی، صیانت از کودک در برابر آسیب‌های فضای مجازی» و بیان این‌که موضوع و هدف تربیت، انسان است که دایم نیازها، نگرش‌ها، رویکردها و برنامه‌ها و سبک زندگی او، همچنین فرآیندهای تربیتی و فعالیت‌های تربیت‌محور به مرور زمان تغییر می‌کند، بر ضرورت اهمیت توجه به زیست‌بوم جدید مبتنی بر شناخت و فهم مسایل جدید جامعه به ویژه موضوع فضای مجازی تاکید کرد.

مدیرکل کانون استان کرمانشاه این مهم را مستلزم فهم دقیق و بررسی و رصد وضعیت موجود در جامعه دانست و گفت: امروز برنامه‌ریزی درست برای استفاده از فضای مجازی باعث می‌شود این حوزه نه‌تنها به عنوان تهدید تلقی نشود بلکه فرصتی را برای تحقق اهداف تربیتی کانون فراهم کند.

او یادآور شد اگرچه کانون همواره تلاش کرده است با ارتباط چهره به چهره با کودکان و نوجوانان نقش‌آفرینی کند اما باید به فراخور نیاز امروز کودکان و نوجوانان در فضای مجازی نیز حضور پررنگی داشته باشد. حضور کانون کرمانشاه در فضای شبکه شاد (شبکه دانش‌آموزی کشور) نمونه‌ای از این اتفاق است که توانستیم در کوتاه‌ترین زمان، تعداد زیادی از دانش‌آموزان را جذب کانال کانون کنیم و فعالیت‌های‌مان بیش از گذشته به جامعه مخاطب معرفی شود.

وی توجه دوباره به آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان در کانون را به‌عنوان یکی از مسایل مهم در دنیای امروز، از جمله برنامه‌هایی عنوان کرد که در طرح تحول کانون کرمانشاه دیده شده است.

خیاط‌زنجانی،«آموزش‌ و پرورش» به‌عنوان سازمان رسمی متولی آموزش و تربیت،‌ «خانواده‌» و مجموعه‌هایی غیررسمی مانند «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» را سه ضلع کلیدی موضوع تربیت برشمرد و تاکید کرد: اگر قرار است یک نظام هماهنگ و موثر در حوزه تعلیم و تربیت در جامعه شکل بگیرد نیازمند همراهی این سه ضلع است چرا که این همراهی می‌تواند به ایجاد جریانی تربیتی منجر شود.

به گفته‌ی مدیرکل کانون استان کرمانشاه برگزاری نشست‌های آموزشی برای خانواده‌ها با همکاری مجموعه‌های متخصص در تمام مراکز کانون کرمانشاه، ایجاد هماهنگی با آموزش و پرورش برای ایجاد وحدت رویه و کاهش تعارض‌های تربیتی، بهره‌گیری از دیدگاه‌های مجموعه‌ای از اندیشه‌ورزان استان کرمانشاه مانند شخصیت‌های دانشگاهی و حوزوی، فعالان حوزه مسایل اجتماعی و نیروهای مردمی و جهادی برای شناسایی و مقابله با برخی از آسیب‌های اجتماعی در مناطق مختلف استان، بخش دیگری از برنامه‌های آتی کانون در این زمینه است.

سی‌و ششمین اجلاس روسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور در روزهای ۲۹ تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ در محل سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =