دورهمی های قصه گویان در مراکز کانون استان اردبیل برگزار می شود

در آستانه‌ی برگزاری مرحله‌ استانی بیست‌وچهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، دورهمی قصه‌گویان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در حال برگزاری است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، هم‌زمان با انتشار شیوه نامه‌ی بیست‌وچهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، نشست ها و کارگاه های تخصصی با عنوان «دورهمی قصه گویان»، با هدف ترویج فرهنگ قصه گویی و همچنین کسب آمادگی بیشتر و حضور شایسته در مرحله استانی این جشنواره، با حضور والدین، اعضا و مربیان، در مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان استان اردبیل در حال برگزاری است.

دورهمی های قصه گویی در مراکز کانون استان اردبیل برگزار می شود

مرکز شماره‌ی دو کانون اردبیل

دورهمی قصه‌گویان با عنوان «قصه‌های خوب» در مرکز شماره‌ی دو کانون اردبیل برگزار شد.

با آغاز فرایند ثبت‌نام بیست‌وچهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، مربیان مرکز شماره‌ی دو کانون اردبیل دورهمی قصه‌گویی را با عنوان «قصه‌های خوب»، به‌صورت کارگاهی و با حضور اعضا برگزار کردند.

در این نشست مربیان ابتدا در خصوص چگونگی انتخاب قصه با در نظر گرفتن گروه سنی مخاطب که یکی از مباحث مهم در قصه‌گویی است، توضیحاتی را ارایه کرده، سپس در مورد سنجه‌های داوری، مخاطب شناسی و ارتباط با مخاطب، استفاده از ابراز برای قصه، ریتم و تن صدا، مال خود کردن قصه و زمان‌بندی در قصه‌گویی مواردی را یادآور شدند.

استفاده از فضاسازی مناسب، شخصیت‌پردازی و تکرار در قصه نیزار مباحثی بود که در این دورهمی به آن پرداخته شد.

شایان‌ذکر است، در این نشست جهت آشنایی بهتر اعضا با موارد گفته‌شده، قصه‌ی این‌همه تلق و ملق توسط مربی فرهنگی مرکز قصه‌گویی شده و در پایان به پرسش‌های اعضا پاسخ داده شد.

دورهمی های قصه گویی در مراکز کانون استان اردبیل برگزار می شود

مرکز شماره‌ی یک کانون پارس‌آباد

برای کسب آمادگی بیشتر، دورهمی قصه‌گویی با حضور اعضا و مربیان در مرکز شماره یک پارس‌آباد برگزار شد.

علی برادران مربی مسوول این مرکز هدف از برگزاری این نشست را آشنا کردن اعضا با انواع قصه و ارتقای مهارت قصه‌گویی برای اجرای بهتر عنوان کرده و گفت: در این دورهمی مربیان با توجه به در پیش بودن مرحله استانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی نکاتی را برای اعضا بیان کرده و اعضا را با نحوه انتخاب درست قصه، تناسب آن با مخاطب و روش‌های مختلف قصه‌گویی آشنا کردند.

برادران ادامه داد: آشنا کردن اعضا با بخش‌های مختلف جشنواره‌ی قصه‌گویی ازجمله نودثانیه‌ای، پادکست و بخش آیین‌های سنتی از دیگر اهداف برپایی دورهمی قصه‌گویی بود که مربیان مرکز با ارایه نمونه‌هایی از قصه‌گویی در هر یک از این بخش‌ها، موارد لازم را برای آموزش اعضا توضیح دادند.

دورهمی های قصه گویی در مراکز کانون استان اردبیل برگزار می شود

مرکز شماره‌ی دو کانون کوثر

زهرا نوروزی مربی مسوول مرکز شماره‌ی دو کانون کوثر نیز از گردهمایی مربیان و اعضای این مرکز به مناسبت بیست و چهارمین جشنواره قصه‌گویی خبر داد و گفت: در این برنامه 5 داستان در بخش ملی و 2 داستان نیز در بخش 90 ثانیه‌ای توسط اعضای شرکت‌کننده در این جشنواره، قصه‌گویی شد.

وی یادآور شد: در این برنامه قصه «پسته و هفت برادر» توسط فلور طاهونی مربی فرهنگی مرکز و قصه «مرغابی کارلینه» توسط زهرا نوروزی برای اعضای حاضر تعریف شد و نرگس مظلومی با «قصه الاغ و سنگ» و سوین نبی زاده با داستان «مردی که زیاد نمی‌دانست» برای شرکت در بخش ملی و همچنین مهدی میکائیلی و زهرا عبدلی برای حضور در بخش قصه 90 ثانیه‌ای به قصه‌گویی در این برنامه پرداختند.

دورهمی های قصه گویی در مراکز کانون استان اردبیل برگزار می شود

مرکز فرهنگی، هنری کانون گرمی

مرکز فرهنگی، هنری کانون گرمی نیز اولین دورهمی قصه‌گویی را به‌منظور پایش قصه‌ها و ورود به مرحله استانی، برگزار کرد.

پروین قلیزاده، مربی مسوول کانون گرمی نیز دراین‌ارتباط گفت‌: جهت تشویق اعضا و والدین آن‌ها برای شرکت در جشنواره‌ی قصه‌گویی، نشستی با عنوان «دورهمی قصه‌گویی» در این مرکز تشکیل شده و در مورد روش‌ها و نحوه‌ی انتخاب قصه، مخاطب و همچنین زمان ارایه قصه مطالبی از سوی مربیان مرکز ارائه شد.

او خاطرنشان کرد: در نشستی هم که با مادران اعضا برگزار شد، علاوه بر معرفی بخش‌های مختلف جشنواره و دعوت از آنان برای شرکت در این فراخوان، در مورد اینکه چگونه می‌توان فرزندان خود را با استفاده از ابزار قصه، به کتاب و کتاب‌خوانی علاقه‌مند کرد، گفت‌وگو شد.

دورهمی های قصه گویی در مراکز کانون استان اردبیل برگزار می شود

مرکز شماره‌ی‌ یک کانون مشگین‌شهر

هم‌زمان با آغاز ثبت‌نام در جشنواره قصه‌گویی، مرکز شماره یک کانون مشگین‌شهر نیز در قالب فعالیت‌های کارگاه مادر و کودک با عنوان «قصه زندگی من» اقدام به برگزاری دورهمی های قصه‌گویی کرد.

نیلوفر صفروند، مربی مسوول مرکز با اشاره به قصه‌گویی اعضا و مادران در کنار مربیان مرکز در این کارگاه، گفت: دورهمی قصه‌گویی با اطلاع‌رسانی قبلی و اعلام آمادگی مخاطبان، باهدف نقد قصه‌ها جهت حضور شایسته در جشنواره، برگزار شد.

صفروند اظهار داشت: در نشستی هم که با عنوان «قصه صدای زندگی است» برگزار شد، اعضا پس از اجرای قصه‌گویی توسط مربی، به بیان خاطرات خود پرداخته و آن را به قصه‌های نودثانیه‌ای تبدیل کردند. او رعایت اصول و استفاده از زبان بدن، فن بیان و لحن مناسب در قصه‌گویی را از موارد مهم در امتیاز گیری نام برد.

دورهمی های قصه گویی در مراکز کانون استان اردبیل برگزار می شود

مرکز فرهنگی و هنری کانون نمین

نشست قصه‌گویی در راستای افزایش سطح کیفی و کمی مرحله‌ی استانی بیست و چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی با حضور اعضای کودک و نوجوان علاقه‌مند، روز چهارشنبه، نهم شهریورماه سال 1401، در مرکز فرهنگی و هنری کانون نمین برگزار شد.

در این نشست، زهرا فرج زاده، مربی مسئول مرکز، با معرفی کتاب‌های «هنر و فن قصه‌گویی» و «قصه و قصه‌گویی»، در مورد نحوه‌ی ارایه‌ی یک قصه‌ی خوب و جذاب، اوج و فرود قصه، پوشش قصه‌گو و صحنه‌سازی در قصه، سبک‌ها و روش‎‌های قصه‌گویی برای اعضا صحبت کرده و مواردی را برای جذاب‌تر شدن قصه بیان کرد.

بر اساس این گزارش، در ادامه‌ی این برنامه، اعضا با همراهی مربی فرهنگی مرکز، چند قصه را انتخاب کرده و در مورد نکات قوت و ضعف قصه‌ها به بحث و گفت‌وگو پرداختند. آن‌ها همچنین در مورد انواع، اهداف و کارکردهای قصه نیز مواردی را بیان کردند

خاطرنشان می‌شود، این نشست با قصه‌گویی چند نفر از اعضا پایان یافت.

دورهمی های قصه گویی در مراکز کانون استان اردبیل برگزار می شود

مرکز فرهنگی و هنری کانون نیر

نشست مربیان با ثبت‌نام کنندگان آزاد و اعضای قصه‌گو، با عنوان «دورهمی قصه‌گویی» در مرکز فرهنگی و هنری کانون نیر برگزار شد.

در این نشست، مریم شکیبایی، مربی مسوول مرکز بابیان اینکه قصه‌گویی یکی از فعالیت‌های اصلی مراکز کانون به شمار می‌رود، بر آمادگی بیشتر اعضا و دیگر شرکت‌کنندگان این جشنواره تاکید کرد.

لیلا هامونی مربی امور فرهنگی مرکز نیز با اشاره به ملاک‌های داروی در انتخاب قصه‌گویان برتر، از شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره خواست با دقت بیشتر به این موارد گفته‌شده، امتیازات لازم را کسب کنند.

گفته می‌شود، در ادامه این نشست، کوثر نوری، فاطمه ندیری، نرگس سطوتی، زینب انجامی از مادران اعضا و شرکت‌کنندگان بخش بزرگ‌سال و همچنین غزاله اشجعی عضو ارشد مرکز به قصه‌گویی پرداختند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =