زنگ آغاز بیست‌و چهارمین جشنواره بین المللی‌قصه‌گویی کانون در اردبیل به صدا درآمد

در پنجمین جلسه‌ی شورای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، فرآیند برگزاری بیست‌و چهارمین جشنواره بین‌المللی‌قصه‌گویی و شیوه‌نامه توسعه و ترویج کتاب‌خوانی با محوریت ادبیات کهن بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، فرآیند برگزاری بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون و شیوه‌نامه توسعه و ترویج کتاب‌خوانی با محوریت ادبیات کهن، در پنجمین جلسه شورای فرهنگی کانون استان اردبیل، قبل از ظهر روز دوشنبه دهم مرداد سال ۱۴۰۱ در دفتر مدیرکل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ملیحه ملک‌زاده فرد سرپرست کانون استان اردبیل در این نشست ضمن تسلیت ایام عزاداری ماه محرم، اظهار داشت: فرهنگ عاشورا غنی از مفاهیم تربیتی و اخلاقی است و با برنامه مناسب می‌توان، در ارتقا معرفت دینی اعضا مُثمِر ثَمر واقع شد.

ملک‌زاده فرد با اشاره به انتشار فراخوان قصه‌گویی در سال جاری از قصه به‌عنوان یک ابزار قدرتمند تربیتی نام‌برده و عنوان کرد: قصه‌ها با انتقال مفاهیم اخلاقی و تربیتی، ضمن تقویت مهارت‌های فردی کودکان، آن‌ها را برای ورود به جامعه و مسوولیت پذیری آماده می‌کنند.

او بابیان اینکه قصه‌گویی یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های مربیان در مراکز کانون به شمار می‌آید، افزود: برگزاری چندین دوره از جشنواره قصه‌گویی به‌صورت متوالی نشان از اهمیت جشنواره دارد و مشارکت قدرتمند مربیان در این امر مورد انتظار است.

سرپرست کانون استان اردبیل مطالعه کتاب را از جنبه‌های فردی و اجتماعی برای کودکان و نوجوانان تأثیرگذار دانست و تاکید کرد: در کنار برگزاری کارگاه‌های تخصصی، ارتقای میزان امانت و مطالعه کتاب در مراکز کانون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مربیان باید در سوق دادن والدین و اعضا به این امر تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: کتاب و کتاب‌خوانی از ارکان اصلی فعالیت در کانون به شمار می‌رود و محور همه فعالیت‌های مراکز بر مبنای کتاب و ترویج کتاب‌خوانی قرار دارد، بر همین اساس اجرای شیوه‌های نو و خلاق همراه با طرح‌های جذاب و مخاطب‌پسند توسط مربیان مورد توجه قرار گیرد.

 در ادامه داریوش علومی معاون فرهنگی کانون استان، میزان مشارکت افراد در جشنواره قصه‌گویی را با توجه به استقبال مناسب در دوره گذشته، حایز اهمیت دانسته و خواستار تلاش برای ارتقای سطح کمی و کیفی جشنواره شد.

علومی بابیان اینکه شیوه‌نامه توسعه و ترویج کتاب‌خوانی به‌صورت فرآیندی طرح‌ریزی‌شده، بر تهیه و ارسال آثار مربیان در مهلت تعیین‌شده تاکید کرد. وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل جدید فعالیت انجمن‌های تخصصی، مسوولان هر بخش را برای انجام امور و جلب مشارکت اعضا معرفی کرد.

حسین یوسفی کارشناس مسوول آفرینش‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون استان نیز با اشاره به فرصت اندک برای انتخاب و آماده‌سازی قصه از سوی مربیان، توجه به فرایند برگزاری جشنواره قصه‌گویی در بخش مرحله‌ای برای انتخاب و معرفی قصه‌گویان توانمند در رقابت بخش استانی را مورد تاکید قرارداد.

در ابتدای این نشست، سید جلیل صفوی و فتانه احمدی هادی، کارشناسان حوزه فرهنگی کانون استان با ارائه توضیحاتی، شرایط و نحوه برگزاری فعالیت توسعه و ترویج کتاب‌خوانی و بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را تشریح کردند.

در پایان مقرر شد ضمن ارسال شیوه‌نامه‌های جشنواره قصه‌گویی و توسعه و ترویج کتاب‌خوانی به مراکز، در خصوص نحوه و میزان مشارکت مربیان و همچنین شرایط ارزیابی و داوری قصه‌ها به صورت حضوری و مجازی در فرصتی مقتضی تصمیم‌گیری و مراتب اعلام شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =