بیانیه‌ی هیات داوران مرحله استانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اردبیل

هیات داوران مرحله استانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اردبیل متشکل از مهدی میرزا رسول‌زاده، سیدجلیل صفوی و رقیه نوروزی، با صدور بیانیه‌ای به کار این مرحله از جشنواره قصه‌گویی پایان داد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، با پایان یافتن مرحله استانی جشنواره بیست‌وچهارم قصه‌گویی و اعلام اسامی برگزیدگان، بیانیه هیات داوران به شرح ذیل منتشر شد.

قصه، نسل‌ها را آشتی می‌دهد. فاصله‌ها را از میان برمی‌دارد با قصه‌گویی جهانی دگر خلق می‌شود، باشد خداوند به قصه‌های ما برکت دهد.

قصه در صورت، قهرمان می‌آفریند، کشمکش به وجود می‌آورد؛ دست می‌گذارد روی قوه‌ی کنجکاوی مخاطب، ولی در ژرف ساخت و درون‌مایه، زیربنای اندیشه‌ورزی و اجتماعی انسان بودن، برابری، برادری و عدالت اجتماعی را ترویج می‌دهد.

بی‌تردید مرگ‌ونابودی در انتظار ماست مگر اینکه خلاق و نوآور باشیم قصه، عالی‌ترین عملکرد بشر در مسیر خلاقیت و بقاست؛ کلیدی‌ترین ابزار برای تربیت نسل نو در فرهنگ دیرپای جامعه ایرانی.

هر ملتی برای بقا نیاز دارد به بده بِستان! قصه بده بستانی جهان‌شمول است در رابطه بافرهنگ، ادبیات، هنر، اجتماع، اقتصاد در قبای ادبیات شفاهی. قصه‌گویی ابزاری برای ترمیم زیست اجتماعی است.

برای ترویج قصه‌گویی چه باید کرد؟ اگر سر برگردانیم پاسخ این پرسش را درگذشته خود می‌یابیم؛ تربیت مادران قصه‌گو. بله تربیت مادرانی که در دوندگی‌های روزانه خود درنگ می‌کنند و به کودکی نگاه می‌دهند، کلمه می‌دهند، معنا می‌دهند که روحش نیاز به قصه دارد.

بنابراین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تلاش دارد خون تازه زیر پوست فرهنگ باستانی قصه‌گویی جاری کند! از محاق فراموشی و بی‌اعتنایی بدر آورد. برای نیل به این امر مهم نیز هیات داوران بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله استانی اردبیل مواردی را برای ارتقا و غنای این ابزار سترگ فرهنگی بیان می‌دارد:

- حضرت علی‌(ع) می‌فرماید: کودکان را برای زمان تربیت کنید؛ تربیت کودک برای زمان خود مستلزم خلاق نگریستن در داشته‌های غنی گذشته است و ضروری است متن و قصه‌های به یادگار مانده از گذشتگان را با دقتی خلاقانه برای نسل حاضر پیراسته کنیم.

- داستان و عین متن یک کتاب مسلماً برای قصه‌گویی مناسب نیست و ضرورت دارد قصه‌گو علاوه بر دقت در انتخاب مناسب متن، با خلاقیت و دقت، متنِ داستانی را برای قصه‌گویی تنظیم، پرداخت و اجرا کند.

- هنرمند قصه‌گو موظف است جنبه‌های بصری در قصه‌گویی را مدنظر داشته باشد و با تصویرسازی ذهنی و شخصیت‌پردازی مناسب، قوه تخیل و خلاقه مخاطبان را پرورش دهد.

- قصه‌گویی نیازمند تمرین است، بی‌شک نمی‌توان با یکی دو بار خوانش متن داستانی، اجرایی موفق و گیرا داشت برای همین می‌بایست زمان لازم برای مالِ خود کردنِ قصه و رسیدن به آن‌های (لحظه‌های) تأثیرگذار، اختصاص دهیم و قصه‌گویی خود را بارها از زوایای مختلف ارزیابی کنیم.

امید که در سایه توان و خلاقیت قصه‌گوها بتوانیم باغ قصه‌ها را برای آبادی جان کودکان سرسبز نگه‌داریم.

هیات داوران: مهدی میرزا رسول‌زاده، سیدجلیل صفوی و رقیه نوروزی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =