بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمان به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه مرحله استانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اعلام قصه‌گویان برگزیده در بخش‌های ملی، آیینی‌سنتی و زبان اشاره برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در روز دوم و با برگزاری مراسم اختتامیه و اعلام برگزیدگان در استان کرمان ۱۷ مهر ۱۴۰۱ به پایان رسید.

بنابر این خبر، با اعلام هیات داوران متشکل از زهرا استاد نارویی، فریبا اسماعیلیان‌افشار و طیبه اعتمادی، در بخش ملی و گروه سنی بزرگسال به ترتیب فاطمه اعلایی‌فرد  با قصه «قدرت کم‌زهره»، احسان بحرینی با قصه «کک به تنور» و آرام امینی با قصه «سرتاجر» رتبه اول تا سوم و در گروه سنی نوجوان مریم منصوری با قصه «جیگوری»، نازنین‌زهرا خواجویی با قصه «گلنسا» و یلدا میرکی با قصه «زموی زرنگ» رتبه اول تا سوم را کسب کردند.

این در حالی است که، لیلی خسروی با قصه «زنان قهرمان» رتبه اول و سیدعلی حسینی‌نسب «رزم سهراب و رستم» رتبه دوم گروه سنی بزرگسال بخش آیینی‌سنتی و فاطمه‌زهرا سالاری با قصه «بستور»، فاطمه‌زهرا علی‌توکلی با قصه «رزم رستم و سهراب» و ایلیا کیخواه «نقل رستم» رتبه اول تا سوم گروه سنی نوجوان بخش آیینی‌سنتی را به خود اختصاص دادند.

همچنین، صغری خواجویی‌نژاد با قصه «مشتی گلین خانم» برگزیده بخش پدربزرگ و مادربزرگ‌های استان کرمان اعلام شد و سمیه امیرتیموری با قصه «من می‌ترسم» در قصه‌گویی زبان اشاره به عنوان برگزیده به مرحله بعدی راه یافت.

بر همین اساس، هیات داوران در این دوره جشنواره به ویژه از پروین اکبری بی‌بی‌حیات با قصه «مشگل‌گشا» مادربزرگ قصه‌گو تقدیر کردند.

همچنین، نجمه‌خاتون خداترس سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: روز جهانی کودک و هفته ملی کودک را که فرصت ارزشمندی است که به همه بزرگترها یادآوری میکند که باید بیش از پیش و بسیار دقیق، هوشمندانه و علمی نیازهای کودکان و نوجوانان عزیزمان را بررسی و برای سلامتی، نشاط و رشد و پیشرفت آنها برنامهریزی و تلاش کنیم و با تلاش مضاعف رنگ خوش شادی و نشاط را به زندگی کودکانمان بپاشیم و دلیل حال خوش کودکی شان باشیم

وی افزود: در سوره یوسف آیه ۱۱۱ پروردگار متعال میفرمایند: در قصه و سرگذشت‌های آن‌ها پند و عبرتی است برای خردمندان. خداوند در قرآن برای جلب نظر و توجه مخاطبان، انتقال مفاهیم والای معنوی، تعلیم دستورات اخلاقی و تسریع در فهم و آسان‌سازی مطالب از قالب قصه و در قصص از سبک‌های مختلف ادبی و داستان‌گویی استفاده کرده است. لذا انتخاب زبان قصه در کتاب الهی اهمیت و ارزش هنرقصه‌گویی را بخوبی نمایان می‌سازد. زندگی سراسر قصه است و قصه صدای زندگی. ما با قصه زندگی می‌کنیم، با قصه می‌اندیشیم، با قصه حرف می‌زنیم و حرف‌هایی را که با قصه می‌زنیم، بیشتر به دل می‌نشینند. وقتی پای کودکان در میان باشد، قصه‌گفتن مثل هوا حیاتی است.

در پایان مراسم اختتامیه مرحله استانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمان که با حضور مریم‌السادات طباطبایی سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری، محسن روحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد دهقانی دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر، سرهنگ ارجمند فرمانده بسیج ادارات، معصومه میرزایی کارشناس آموزش اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری، فهیمه طاهری مشاور امور بانوان بنیاد نشر و حفظ آثار دفاع مقدس، احمد وفایی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی، محمدرضا ابراهیمی مدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری بسیج و  مژگان طیاری کارشناس ارزیابی عملکرد کانون و ناظر جشنواره برگزار شد، زهرا استادنارویی به نمایندگی بیانیه هیات داوران را این‌طور خوانش کرد:

زندگی هر انسانی قصه‌ای است که با دستان خداوند نوشته شده است

یکی بود و هنوز هم هست

خدایا همیشه باشد...

قصه‌گویان و قصه‌پردازان بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی استان کرمان با قصه شما در جادوی کلمه‌ها غرق شدیم و دل بر جاذبه هنر قصه‌گویی سپردیم. به سرزمین افسانه‌ها پا گذاشتیم و همراه با قهرمانان قصه‌ها شاد شدیم، گریستیم، ترسیدیم و امیدوار شدیم.

از ۱۶۵ اثر رسیده به دبیرخانه تعداد ۱۱۰ اثر مربوط به بخش‌های ملی، آیینی و سنتی و زبان اشاره است که پس از پالایش اولیه ۳۰ اثر به مرحله استانی راه یافتند و از این تعداد ۱۳ نفر به مرحله منطقه‌ای معرفی می‌شوند.

حضور گرم و صمیمانه  مادربزرگ‌ها، نوجوانان موفق، قصه‌گویان با زبان اشاره و زنان و مردان  هنرمند قصه‌گو در سال‌های اخیر رونق‌بخش این محفل قصه‌گویی بوده است. قصه‌گویی ابزاری است  برای زنده نگه داشتن و پاس‌داشت کهن فرهنگ ایرانی، برای آشنا شدن با آداب و سنت ملل دیگر، پرداختن به آیین‌های بومی، خرده فرهنگ‌ها و انتقال مفاهیمی چون دوستی، خرد ورزی، بخشش، صداقت و ایثار و... وعجب آن که این طریق از هر روش دیگری ماندگارتر وپایدارتر است. کم نیستند قصه‌ها وحکایت‌هایی که پس از ده سال هنوز به یاد داریم و آن‌ها را در ذهن و ضمیر خود، ناخواسته ذخیره کرده‌ایم. به راستی راز این جاودانگی در چیست؟

هیات داوران بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله استانی آنچه را که از بررسی این اجراها در کنار یکدیگر دریافته‌اند را به هنرمندان قصه‌گو اعلام می‌نمایند به این امید که توجه به آن بتواند در بهبود اجراهای قصه‌گویی طی مراحل بعدی و آینده کمک کند.

با توجه به شرایط حاضر در دوران پساکرونا هیات داوران با اغماض به برخی از ایرادها در انتخاب و اجرای قصه‌گوها نظر ورای خود را به شرحی که در ادامه خواهد آمد اعلام می‌دارد.

امید است شاهد روزهای خوب برای جشنواره قصه‌گویی و قصه‌گویان شرکت‌کننده در این رخداد ارزشمند فرهنگی باشیم.

  1. گزینش قصه مناسب و اجرای شایسته و دلنشین از اساسی‌ترین ویژگی‌های یک قصه‌گویی کارآمد است پس بایستی قصه‌گویان برای تبدیل، بازآفرینی و ساخت و پرداخت مناسب همت بیشتری داشته باشند. روایت متن نوشتاری، موجب قطع ارتباط مناسب قصه‌گو با مخاطب می‌شود. بهتر آن است قصه‌گویان قصه‌ها را به زبان گفتاری نقل کنند.
  2. محور هنر قصه‌گویی، روایتگری است. بنابراین خط روایت و حضور راوی در طول اجرا نباید خدشه‌دار شود.
  3. خلاقیت در دو بخش انتخاب و اجرای قصه عنصر اصلی در یک اجرای موفق و به روز می‌باشد. مناسب است قصه‌گویان به این عنصر نگاهی ویژه وهنرمندانه داشته باشند.
  4. لازم است قصه‌گو از تمام ظرفیت‌ها، شرایط و امکانات بهره جوید و به شناختی برسد که مرز باریک قصه‌گویی و بازیگری را بشناسد و شخصیت‌ها را روایت کند نه آن‌که آن‌ها را بازی کند.
  5. استفاده مناسب از عنصر صدا، زبان، زبان بدن، شناخت فرازبان‌ها و استفاده از عناصر زنجیری و زبرزنجیری در کنار بیان کلمات و جملات و رسایی گفتار از مولفه‌های یک اجرای موفق و جدی می‌باشد تمرین و ممارست در این امر می‌تواند زمینه‌ساز یک اجرای  هنرمندانه گردد.

زهرا استاد نارویی

فریبا اسماعیل افشار

طیبه اعتمادی

زکیه سالاری : داور بخش زبان اشاره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =