برگزاری برنامه‌های متنوع هفته ملی کودک در مراکز کانون استان اردبیل و زنجان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های اردبیل و زنجان برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی را برای هفته کودک تدارک دیدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در استان اردبیل ابتدا جلسه شورای برنامه‌ریزی گرامیداشت هفته ملی کودک با حضور دستگاه‌های اجرایی استان در سالن شیخ صفی استانداری اردبیل برگزار و برنامه‌های متنوعی برای اجرا در هفته کودک برنامه‌ریزی شد.

در این جلسه رضوان باقلاچی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل بر ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی استان جهت اجرای برنامه‌های شایسته در هفته‌ ملی کودک تاکید کرد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل با بیان اینکه در تربیت فرزندان خود نباید از آموزه‌های دینی و اسلامی غفلت کنیم، گفت: درحالی‌که بسیاری از کشورهای بیگانه، بهره‌گیری از الگوهای تربیتی اسلام را راه‌حل مناسبی برای تربیت کودکانشان عنوان می‌کنند، متاسفانه با غفلت از ظرفیت‌های دینی و مذهبی، سبک زندگی غربی در جامعه ما در حال انتشار است.

وی با اشاره به فرارسیدن هفته ملی کودک و اجرای برنامه‌های بانشاط در این مناسبت، اظهار داشت: با توجه به اهمیت سنین کودکی در شکل‌گیری شخصیت افراد و تاکیدات مقام معظم رهبری برای اجرای برنامه‌های شایسته در این حوزه برگزاری نشست‌ها جهت هم‌افزایی و تدوین برنامه‌های موثر، ضروری است.

سرپرست کانون پرورش فکری استان نیز ضمن گرامیداشت هفته‌ ملی کودک اظهار داشت: برخی آسیب‌هایی که در حوزه کودکان و نوجوانان مشاهده می‌شود در سایه غفلت از وظایف سازمانی و کم‌کاری مسئولان امر ایجاد شده و برای جبران نیاز به همراهی و مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی است.

ملیحه ملک‌زاده‌فرد با بیان اینکه کودکان به دنبال بهانه‎ای برای خنده، نشاط و شادی هستند، خاطرنشان کرد: به دنبال شیوع بیماری کرونا و پناه بردن فرزندان به فضای مجازی و بروز آسیب‌های ناشی از این فضا، وظیفه ما برای پر کردن خلأ و جبران خسارت دوچندان شده است.

وی ادامه داد: کودکان، ارزشمندترین قشر جامعه و هدیه الهی هستند و هفته ملی کودک بهانه‌ای است تا نگاه و توجه مسئولان و متولیان امر به این حوزه بیشتر از قبل باشد.

برهمین اساس در روز اول از هفته ملی کودک مراسم و ویژه‌برنامه‌های روز جهانی و هفته ملی کودک با نواخته شدن زنگ مدارس گل‌های بهشت و مهدالرضا از سوی مدیرکل آموزش و پرورش و سرپرست کانون استان روز شنبه ۱۶ مهر آغاز شد.

در این مراسم که با حضور دانش‌آموزان، معلمان، جمعی از اولیا، مسئولان و کارشناسان اداره‌کل آموزش ‌و پرورش برگزار شد، سرپرست کانون استان با تبریک آغاز هفته‌ ملی کودک گفت: کودکان انسان‌هایی با طینت پاک هستند که در کنار اهمیت به رشد جسمانی سالم، تعلیم و آموزش آن‌ها، باید تربیت صحیح کودکان نیز مورد توجه قرار گیرد.

برگزاری برنامه‌های متنوع هفته ملی کودک در مراکز کانون استان اردبیل و زنجان

ملک‌زاده‌فرد با اشاره به اینکه شکل‌گیری شخصیت از دوران کودکی روی می‌دهد، تصریح کرد: دوران کودکی مانند صفحه سفیدی است که با نقش بستن آثار تربیتی روی آن، جایگاه شخصیتی انسان‌ها را برای تمام عمر تعیین می‌سازد.

همچنین در مراسمی دیگر که به همین مناسبت در مرکز پیش دبستانی مهدالرضای اردبیل برگزار شد، ملک‌زاده فرد طی سخنانی با بیان اینکه کودکان در تعامل با محیط اطراف، الگوهای رفتاری را از دیگر افراد جامعه تقلید می‌کنند، افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای پاسخ به دغدغه‌های فکری خانواده‌ها در حوزه تربیتی، با اجرای برنامه و فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی و همچنین ارایه خدمات کتابخانه‌ای متناسب با گروه‌های سنی مختلف، در راستای آموزش مهارت‌های زندگی و پذیرش و رعایت هنجارهای اجتماعی در خدمت نسل آینده‌ساز کشور است.

برنامه‌هایی مانند اجرای مسابقه، همخوانی سرود سلام فرمانده، دکلمه‌خوانی و قصه‌گویی نیز از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

مرکز فرهنگی و هنری کانون شهرستان نمین نیز در روز شنبه ۱۶ مهر سال ۱۴۰۱ هم‌زمان با اولین روز از هفته‌ ملی کودک، میزبان مراکز پیش‌دبستانی نوگلان زهرا و آفاق نمین بود و با اجرای برنامه‌های متنوع و شاد، یک روز خوب را برای بچه‌ها رقم زد.

در این ویژه‌برنامه که با حضور نوآموزان، والدین و جمعی از مسئولان اداره‌های نمین برگزار شد، زهرا فرج‌زاده مربی مسئول کانون نمین، با تبریک هفته‌ ملی کودک و فرارسیدن هفته‌ وحدت، به معرفی فعالیت‌های کانون پرداخت و از عضوگیری رایگان مراکز کانون در گرامیداشت روز جهانی کودک خبر داد.

شعرخوانی دسته‌جمعی، قصه‌گویی عضو فعال مرکز، اجرای مسابقه و اهدای جوایز از برنامه‌هایی بود که در این روز اجرا شد.

همچنین در پایان این مراسم از شهلا قدیرزاده، مادربزرگ قصه‌گوی مرکز نمین که عنوان تقدیری در مرحله‌ استانی بیست‌وچهارمین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی را در اردبیل کسب کرد، با اهدای هدیه‌ای تجلیل شد.

برگزاری برنامه‌های متنوع هفته ملی کودک در مراکز کانون استان اردبیل و زنجان

عیادت از کودکان بیمار در کانون استان زنجان

در کانون استان زنجان در جلسه‌ای که برای هماهنگی برنامه‌های هفته ملی کودک برگزار شد سرپرست کانون پرورش فکری استان زنجان گفت: امسال هم مطابق سنوات گذشته برنامه‌های مختلفی با هدف جلب توجه افکار عمومی نسبت به اهمیت دوران کودکی، ویژگی‌ها، نیازها و خواسته‌های کودکان امروز همزمان با این هفته اجرا خواهد شد.

شیرین دارایی با اشاره به اجرای ۱۸ عنوان برنامه علاوه بر برنامه‌های عمومی، در مراکز فرهنگی هنری ثابت و کتابخانه‌های سیار استان طی هفته ملی کودک گفت: از مهمترین برنامه‌های این هفته اجرای مرحله استانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در روزهای ۱۹ و ۲۰ مهر سال جاری است و همچنین دومین دوره فراخوان «چتری برای من» با موضوع آسیب‌های اجتماعی و در قالب عکس، شعر، داستان، قطعه پادکست خواهد بود.

برگزاری برنامه‌های متنوع هفته ملی کودک در مراکز کانون استان اردبیل و زنجان

برگزاری و اجرای برنامه‌های نقاشی و اوریگامی، برگزاری کارگاه بادبادک‌سازی، حضور کتابرسان سیار در روستاها و مراکز کم‌برخوردار، پخش انیمیشن‌های کانونی، انجام بازی‌های بومی و محلی در پایگاه‌های کتابخانه‌های سیار و اجرای برنامه‌های مشترک با کانون کارآفرینی استان نیز از دیگر برنامه‌هایی است که طی این هفته از سوی کانون استان زنجان اجرا خواهد شد.

در این نشست، نمایندگانی از استانداری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، بهزیستی، هلال‌احمر، علوم پزشکی، سازمان فرهنگی ‌اجتماعی ‌ورزشی شهرداری زنجان و کانون کارآفرینی استان حضور داشتند.

همچنین به مناسبت گرامی‌داشت هفته ملی کودک، با همت کانون پرورش فکری و دانشگاه علوم پزشکی جمعی از مسئولان در بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان حضور پیدا کرده و از کودکان و نوزادان بستری در بخش اطفال عیادت و از خانواده آنها دلجویی کردند.

برگزاری برنامه‌های متنوع هفته ملی کودک در مراکز کانون استان اردبیل و زنجان

حضور در بخش اطفال مرکز آموزشی درمانی بیمارستان و عیادت از کودکان بیمار این مرکز یکی از فعالیت‌های تاثیرگذار در هفته ملی کودک است. در این دیدار با اهدای کتاب به این کودکان، قصه‌گویی و همچنین ارایه برنامه از سوی تن‌پوش سارا، هفته ملی و روز جهانی کودک را به کودکان بستری، مادرانشان و کارکنان شاغل در بخش اطفال بیمارستان تبریک گفتند و برای سلامتی و بهبودی این کودکان آرزوی سلامتی کردند.

در برنامه‌ای دیگر نیز گروهی از کودکان و والدینشان با هماهنگی واحد آموزش کانون پرروش فکری و کانون کارآفرینی استان از یک کارخانه تولید پوشاک بازدید کردند.

در این بازدید کارشناسان کارخانه، نکته‌هایی را درباره تولید پوشاک‌های ورزشی و جوراب‌های نانوی صادراتی که تولید این کارخانه بود با کودکان در میان گذاشتند و این بازدیدکنندگان کوچک به همراه والدینشان و جمعی از کارشناسان و مربیان به بازدید از خطوط تولید کارخانه و بخش‌های تحقیق و توسعه و کنترل کیفیت پرداختند.

سرپرست کانون پرورش فکری استان در این بازدید ضمن تبریک هفته ملی و روز جهانی کودک خطاب به کودکان گفت: شما آرزوها و رویاهایتان را دنبال کنید و تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن‌ها به کار بگیرید.

ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک از ۱۶ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون در خیابان حجاب و مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =