نشست «بیداری آوایی و آموزش الفبا» در کتابخانه مرجع کانون برگزار شد

هشتادوهفتمین نشست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری با موضوع «بیداری آوایی و آموزش الفبا» در کتابخانه مرجع کانون برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نشست روز سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری برگزار و درباره آواها، آموزش الفبا، اهمیت شنیدار و گفت‌وگو با کودکان صحبت شد.

در ابتدای جلسه نسیم یوسفی نویسنده، پژوهشگر و مروج کتاب‌خوانی درباره اهمیت تقویت آواها و تأثیر آن سخن گفت و ادامه داد: رویکردهای آموزشی را می‌توان براساس نیاز کودک درنظر گرفت.

نشست «بیداری آوایی و آموزش الفبا» در کتابخانه مرجع کانون برگزار شد

وی با اشاره به اهمیت تقویت خوب شنیدن و خوب صحبت کردن اظهار کرد: از ادبیات کودک می‌توانیم برای آموزش مهارت‌های زندگی کمک بگیریم.

یوسفی بر لزوم استفاده از تکنیک‌های کاربردی در رابطه با آموزش کودکان تأکید کرد و گفت: اولین آوایی که هر کودک می‌شنود صدای میو میو است، بعد صداهای ابزار و در ادامه صداهایی که می‌شود تولید کرد مانند صدای بوق ماشین را می‌شنود.

این پژوهشگر افزود: بچه‌هایی که در روستا بزرگ می‌شوند قدرت شنیداری بالایی دارند چون گوش‌هایشان از سایر صداها آسیب ندیده است.

وی با بیان اینکه می‌شود براساس آموزش‌ها بازی طراحی کرد، ادامه داد: از بازی با بچه‌ها نتیجه خوبی می‌گیریم. بازی‌های ریتمیک و حرکتی سبب می‌شود بچه‌ها صداهای مختلف را بشنوند. توجه داشته باشیم تا آواها تقویت نشود تمرکز و دقت بالا نمی‌رود.

یوسفی سپس به ارائه چند مثال درباره نحوه آموزش و بازی‌هایی که می‌شود برای بچه‌ها در حوزه آواها انجام داد پرداخت.

این نویسنده در ادامه توضیح‌هایی درباره اهمیت نحوه کتاب خواندن برای کودکان بیان کرد و نشان دادن جلد و توضیح آن، خواندن تمام بخش‌های کتاب به‌طور مشخص و واضح خواندن کتاب را راه‌هایی برای به کارگیری درست آواها عنوان کرد.

وی با بیان مثال‌هایی از مجموعه «آوا ورزی» تصریح کرد: بعد از خواندن کتاب از کودک سوال کنیم، پرسش کردن سبب می‌شود کودک توجه‌کردن را یاد بگیرد.

یوسفی در پایان صحبت‌های خود گفت: رویکردهای آموزشی را می‌توان براساس نیاز کودک درنظر گرفت. بچه‌ها در قالب بازی، مهارت‌های زندگی را یاد می‌گیرند. همچنین گفت‌وگو با کودک قدرت شنیداری او را تقویت می‌کند و کودک مجبور به دیالوگ و حرف‌زدن با بچه‌ها می‌شود.

مجموعه «آواورزی با سی‌بی‌لَک» ویژه کودکان ۲ تا ۵ سال و «اشاره ورزی» ویژه نوزادان و نوپایان به نویسندگی محمدهادی محمدی که از سوی نشر چیستا منتشر شده است، دو مجموعه کتابی بود که نسیم یوسفی معرفی کرد.

نشست «بیداری آوایی و آموزش الفبا» در کتابخانه مرجع کانون برگزار شد

راه‌هایی برای تقویت حساسیت‌های شنیداری

در ادامه این نشست مریم‌السادات یحیی‌زاده‌واقفی دکترای مدیریت آموزشی و پژوهشگر درباره نگاره‌ها و نحوه آموزش از این طریق توضیح‌هایی داد.

یحیی‌زاده‌واقفی با بیان اینکه بچه‌ها زبان معیار را تا قبل از ۶ سالگی یاد گرفته‌اند، گفت: ما انتظار داریم بچه‌ها جزئیات نگاره‌ها را ببینند و باتوجه به نکات تصویر، جزئیات در ذهن‌شان بماند. هدف از به کارگیری نگاره‌ها آموزش مهارت‌های زندگی است.

وی با اشاره به کلمات هم‌آغاز مانند کتاب، کفش و کیف تصریح کرد: این کلمات به آموزش بهتر کمک می‌کند. در این روش بچه‌ها تلفظ صدای اول را یاد می‌گیرند و از این طریق حساسیت شنیداری آنها به مرور تقویت می‌شود.

این پژوهشگر ادامه داد: بچه‌ها خوب شنیدن را به کمک نگاره‌ها آموزش می‌بینند.

یحیی‌زاده‌واقفی داستان‌گویی، مرتب‌کردن، درست و نادرست، تکرار کلمات بی معنی، شعرخوانی را راه‌هایی برای تمرین تقویت گوش‌دادن عنوان کرد.

در بخش پایانی این نشست حاضران سوال‌های خود را مطرح کردند. جدانویسی، آموزش برای دو زبانه‌ها، تولید ادبیات کودکان به زبان کودکانه و معیار از موضوع‌هایی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نشست «بیداری آوایی و آموزش الفبا» در کتابخانه مرجع کانون برگزار شد

شایان ذکر است سلسله نشست‌های کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور صاحب‌نظران عرصه هنر و ادبیات کودک و نوجوان برگزار می‌شود و نشست «بیداری آوایی و آموزش الفبا» همزمان با هفته ملی کودک برگزار شد.

ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک از ۱۶ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران و دیگر مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =