کانون متولی اصلی سینمای کودک است

بابک نبی‌زاده کارگردان و حدیثه کرمی بازیگر فیلم سینمایی «اقیانوس پشت پنجره» اکران این فیلم در مراکز کانون پرورش فکری استان تهران را همزمان با هفته ملی کودک اتفاقی خوشایند عنوان کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بابک نبی‌زاده کارگردان «اقیانوس پشت پنجره» در حاشیه اکران این فیلم در یکی از مراکز کانون استان تهران گفت: خوشحال هستم که اولین فیلم بلندم را با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برای این مرکزی که سرشار از مهر و معرفت و روشنی است، ساختم. من از هشت سالگی عضو این مرکز مهم و موثر فرهنگی بوده‌ام و هنوز کتاب‌های ارزشمند سال‌های کودکی‌ام که از کانون برایم ارسال شده مثل یک میراث قدرتمند فرهنگی در کتابخانه منزلم نگهداری می‌کنم.
وی افزود: پدر و مادران ایرانی باید بدانند که برای رشد و طراحی ساختارمند شخصیت کودکانشان، کانون می‌تواند بهترین مأمن باشد. کانون مرکزی است پر از کارشناسان حرفه‌ای و کارآمد که به‌درستی برای آموزش و آرامش کودکان‌ ما انتخاب شده‌اند.
نبی‌زاده ادامه داد: باید باور داشته باشیم، براستی همین کودکانی که امروز در این سالن جمع شده‌اند، در سال‌های آینده می‌توانند از مسئولان و تصمیم گیرندگان کارآمد، توانمند و تاثیرگذار برای سرزمین خود باشند. بنابراین لطفا کودکان خود را به مطالعه و تلاش دعوت کنید تا دارای سرزمینی پیشرفته و آگاه در تمامی عرصه‌ها باشید و در آینده با آرامش خاطر بیشتری زندگی کنید.
این کارگردان درباره شعار هفته ملی کودک اظهار داشت: به همین حرف ویژه یا مضمونی که کارشناسان کانون به‌عنوان یک مضمون تحلیلی و محتوایی انتخاب کرده‌اند، توجه کنید: «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» این یک ترکیب بسیار معنایی، خلاقانه و زیباست. ولی بنظر شما چه زمان این اتفاق عملی می‌شود و این حال خوش در وجود کودکان جاری می‌شود؟ زمانی که ما کودکان‌مان را فقط و فقط متوجه خود و داشته‌هایشان کنیم.

کانون متولی اصلی سینمای کودک است


وی تصریح کرد: بنظرم پدر و مادرها در سرزمین ما مسئولیت بیشتری دارند، باید کودکان را متمرکز بر روی دانش‌پژوهی، تحقیق، تلاش و سرگرمی‌های درخور سن و سالشان کنند. مسایل اقتصادی و گاه حوادثی که در جامعه رخ می‌دهد به هیچ عنوان نباید گریبانگیر کودکان ما بشود و ذهن آنها را مشغول خود کند. شما فکر می‌کنید جوامع دیگر دچار حادثه و رویداد نمی‌شوند؟ مطمئنا ناهنجاری اجتماعی و اخبار بد حتی با گستردگی بیشتر، در سرزمین‌های دیگر نیز وجود دارد. در چنین وضعیتی اتفاقا وظیفه‌ی پدر و مادرها، وظیفه‌ای سخت و دقیق‌تر است. آنها باید بیشتر و بیشتر از جریان «کودکی» فرزندانشان محافظت کنند.
کارگردان «اقیانوس پشت پنجره» ادامه داد: متاسفانه بحرانی که بیماری کرونا در تمام جهان بوجود آورد تاثیرات ناخوشایند خود را بر فیلم ما هم گذاشت، اما از زحمات و تلاش روزافزون تیم همراه و توانمند بخش بین‌الملل کانون پرورشی نباید غافل شد، بنده وظیفه‌ی خود می‌دانم که از تمامی افراد این تیم تشکر کنم.
نبی‌زاده اظهار کرد: بنظرم متولی اصلی سینمای کودک در این سرزمین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. برای احیاء دوباره‌ی این نوع سینما که از ژانرهای بسیار حساس در سینمای دنیاست، کانون نیاز به یک تحول در فرآیند تحقیقی و آماری خود، از گذشته تاکنون و همچنین نیاز به یک آسیب‌شناسی محتوایی در حوزه‌ی سینمای کودک دارد.
وی افزود: تولید و پخش «سینمای مستند کودک» نیز باید به مجموعه تولیدات کانون اضافه شود. ما فیلمسازان مستند بزرگی در کشور خود داریم و از آنجا که رویکرد مستند، رویکردی ساختاری و تحلیل‌گرایانه است، بسیار با سیاستهای تربیتی و آموزشی کودکان همخوانی دارد و براستی که ساخت و تولید آثار مستند برای کودکان و یا درباره‌ی کودکان جایشان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سالیانی دور، بسیار خالیست.
نبی‌زاده در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم کانون در برنامه‌های آینده‌ی خود برای کودکان برنامه‌های نمایش فیلم را در سطح مدارس سراسر کشور گسترش دهد و همچنین در تعامل با صنوف سینمایی به آموزش سینما برای کودکان بپردازد.
حدیثه کرمی بازیگر فیلم سینمایی «اقیانوس پشت پنجره» نیز در مورد هفته ملی کودک بیان کرد: خوشبختانه اخیرا برنامه‌های بسیاری برای کودکان در نظر گرفته می‌شود، و امیدوارم این اقدامات تداوم داشته باشد؛ بخصوص تولید فیلم‌های بلند سینمایی با کارگردانانی که در این عرصه تخصص دارند، دوباره از سر گرفته شود.

کانون متولی اصلی سینمای کودک است

وی افزود: تجربه‌ی همکاری با کانون آنقدر برایم خوشایند بوده که حاضرم با کمترین توقع هر خدمتی که برای سینمای کودک از دستم بر می‌آید، برای همکاری با فیلم‌های کانون و همچنین برای کودکان سرزمینم خدمتگزار باشم. الان هم واقعا از حضور اینهمه نوجوان در یک محل به وجد آمده‌ام، تاکنون چنین حضوری را تجربه نکرده بودم و حالا خیلی خوشحال هستم.
کرمی با اشاره به شعار هفته ملی کودک گفت: این جمله طراحی شده برای هفته کودک خیلی زیباست و مثل یک شعر یا یک هایکو است و راستش احساس می‌کنم به موضوع و فضاهای فیلم «اقیانوس پشت پنجره» خیلی نزدیک است.
وی ادامه داد: «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» این کلمات آدم را به گذشته می‌برد به نوعی شور و شیفتگی و سرمستی که در دوران کودکی همیشه و همواره همراه ما آدم‌هاست. بنظرم یک حسی از خاطره و حتی نوعی حسرت در پس این کلمات نهفته است که آدم دوست دارد به گذشته‌ها و دوران پاک کودکی‌اش برگردد. تجربه زندگی و بازی در کنار کودکان جزیره قشم با رنگ‌های دلفریبی که در جزایر زیبای خلیج فارس به چشم آدم می‌خورد، تصوری از این شعر کوتاه زیبا را در ذهنم مجسم می‌سازد.

کانون متولی اصلی سینمای کودک است


ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک از ۱۶ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون و مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =