روایت ۳۰۰ سال بعد زمین در رمان «گریز از سال صفر»

«گریز از سال صفر»، رمان تازه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روایتی است از ۳۰۰ سال آینده که بشر فضا را تسخیر اما زمین را تخریب کرده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این رمان نخستین جلد از سه‌گانه علمی تخیلی خاک‌خوارها و نخستین اثری است که از حسین قربانزاده خیاوی نویسنده مشکین‌شهری در کانون پرورش فکری برای نوجوانان بالاتر از ۱۵ سال منتشر شده است.

قربانزاده در این زمینه با بیان این‌که ماجرای این رمان به سال ۱۷۰۰ هجری خورشیدی بازمی‌گردد، به توصیف آن زمان از دیدگاه خود پرداخت و توضیح داد: دنیای ما با سرعت در حال تغییر است. برخی از تغییرات، عمومی اما پاره‌ای از آن‌ها خطرناک است. بدون‌شک در آینده از نظر دانش و فناوری پیشرفت قابل تقدیری خواهیم داشت. یکی از شخصیت‌های رمان «گریز از سال صفر» می‌گوید: «چیزی آن بالا برای ما پوشیده نیست، فضا حیاط خلوت ماست.» پس احتمالش زیاد است فضا به تسخیر انسان دربیاید و هیچ ناشناخته‌ای در فضا وجود نداشته باشد.

او در ادامه این پرسش‌ها را درباره‌ی زمین مطرح می‌کند که آیا کره خاکی ما در چنان زمانی تاب این بی‌توجهی و پیشرفت‌های افسارگسیخته را خواهد داشت؟ و آیا بشر جایگزینی برای زمین خواهد یافت؟ و به بیان فضای رمانش می‌پردازد: در رمان «گریز از سال صفر» زمین تاب تاخت و تاز بشر را نداشته و تخریب شده است. جنگ‌های حیرت‌آور اتمی، بی‌خیالی انسان و استفاده نادرست از طبیعت، بخش زیادی از آب و به دنبال آن سرسبزی و اکسیژن را از بین برده است. بشر هنوز زنده است اما درخت و گیاهی نیست. انسان اکسیژنش را روی دوش و داخل کپسول حمل می‌کند. سبک زندگی تازه در جریان است دنیا در شکل یک کشور به حیاتش ادامه می‌دهد و به ظاهر مشکلی وجود ندارد و بشر مثل همیشه راضی، اما موجودات ریز که قرن‌ها به چشم نمی‌آمدند قد برافرشته‌اند و چنان قدرتمند و مهیب شده‌اند که بشر با تمام دانش و توانایی‌اش در مقابله با آن‌ها ناتوان است.

نویسنده کتاب «آب و زنجیر»، از موجوداتی به نام «خاک‌خوارها» نام می‌برد که محور سه گانه جدید او و نخستین جلد آن یعنی «گریز از سال صفر» هستند و درباره‌ی آن توضیح می‌دهد: «خاک‌خوارها» به‌عنوان موجوداتی ریز که نقطه ضعف‌شان آب است و اکسیژن، حالا می‌خواهند مالک زمین باشند. موجوداتی هوشمند و قوی که بشر در برابرشان ناتوان است و در مقابله با آن‌ها باید به باورهای انسانی رو بیاورد.

او گفت: در این رمان، جنگی وجود ندارد. بشر از جنگ‌های بزرگ که بودنش را به مخاطره انداخته خسته و گریزان است. با وجود از دست رفتن خیلی داشته‌ها به یک اندیشه و همزیستی رسیده، تمام سلاح‌های کشتار جمعی رفته‌اند توی زرادخانه‌ها اما اشتباه بزرگ، عواقب وخیم هم به‌دنبال دارد حالا دیگر طبیعت نمی‌تواند به انسان‌ها کمک کند چون توان همراهی بشر را ندارد.

قربانزاده که سال‌هاست به عنوان مربی ادبی در کانون اردبیل و تبریز مشغول به کار بوده است درباره‌ی دو جلد بعدی این سه‌گانه نیز توضیح داد: جلد دوم رمان «بیداری آیقار» نام دارد که به‌زودی تحویل انتشارات کانون می‌دهم و جلد سوم «راز روزنه» است که در حال نگارشش هستم و تا پایان سال به سرانجام می‌رسد. امیدوارم این اثر بتواند نظر اعضا و مربیان و دیگر مخاطبان را جلب کند و از خوانش آن لذت ببرند.

رمان «گریز از سال صفر» از مجموعه رمان نوجوان امروز کانون نوشته حسین قربانزاده‌خیاوی و تصویرگری روی جلد و صفحه‌آرایی محمدعلی عدیلی به تازگی در ۲۵۲ صفحه و با بهای ۵۸هزار تومان منتشر شده است.

از قربانزاده پیشتر آثار مانند «روی سیم تار»، صلیب سلمان و رد انگشت‌های اصلی از سوی دیگر ناشران کودک و نوجوان منتشر شده است.

این رمان و دیگر آثار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فروشگاه‌ها و سایت کانون به نشانی digikanoon.ir عرضه شده است.

روایت ۳۰۰ سال بعد زمین در رمان «گریز از سال صفر»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =