برگزیدگان بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه چهار معرفی شدند

آیین پایانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۴ کشور به میزبانی کانون خراسان رضوی و با حضور ۸۴ قصه‌گو در شهرستان طرقبه شاندیز برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آیین پایانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه‌ای ۴ کشور با حضور قصه‌گویان استان‌های یزد، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی روز جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ با ویژه برنامه‌های فرهنگی و هنری در سالن ایثار هتل ثامن طرقبه، برگزار شد.

برگزیدگان بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه چهار معرفی شدند

ترویج قصه‌گویی، هدف اصلی جشنواره

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری در این مراسم گفت: کتابخوانی و قصه‌گویی پنجره‌هایی است که تا وقتی آن را باز نکرده باشیم عظمت و لذت آن را متوجه نخواهیم شد. شما قصه‌گویان لذتی را می‌برید که کسانی که با کتاب و قصه سروکار ندارند آن را متوجه نخواهند شد.

محمود مروج در ادامه گفت: اتفاق بسیار مهم و خوشایندی که در استان‌ها رقم خورد حضور بچه‌ها در سالن‌های قصه‌گویی است، چرا که بعد از بیماری کرونا و نبودن بچه‌ها در مراکز، بسیار خوشحالیم که با این جشنواره دوباره حضور بچه‌ها را در مراکز و سالن‌های قصه‌گویی داریم.

رئیس بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با تاکید بر همه جانبه بودن هنر قصه‌گویی گفت: قصه در تمامی عرصه‌ها و حوزه‌ها وجود داشته است. قصه‌ها در مساجد، مدارس، منازل و... وجود داشت. آنچه در ذهن من از کودکی به یادگار مانده است قصه‌هایی است که معلم ریاضی ما در کلاس برایمان می‌گفت.

معاون فرهنگی کانون با اشاره به بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: جشنواره قصه‌گویی متعلق به کانون است. یکی از مهمترین فعالیت مراکز ما قصه‌گویی است. به مرور و با توجه به زحمت‌های مدیران و کارشناسان در سال‌های دور مقرر شد تا یک جشنواره به‌نام قصه‌گویی شکل بگیرد و در آن جشنواره، مربیان با هنر قصه‌گویی به تبادل تجربه و نظر بپردازند و این شد که جشنواره قصه‌گویی از کانون آغاز شد و این اتفاق مبارک امسال بیست‌وچهار دوره را پشت سر گذاشته است و دارای یک ساختار و بخش‌های مختلفی شد.

وی افزود: آنچه امروزه شاهد آن هستیم حضور مربیان کانون و سایر سازمان‌های همکار مانند آموزش و پرورش، مهدکودک‌ها، بهزیستی و... در جشنواره قصه‌گویی است و اتفاق مهم این است که شاهد ترویج قصه‌گویی که هدف اصلی این جشنواره به عنوان یک فعالیت مهم و اثرگذار است، در جامعه هستیم.

وی ضمن اشاره به ترویج قصه‌گویی در سازمان‌های مختلف و برگزاری جشنواره‌های فرعی به واسطه چنین فعالیت‌ها و زحمت‌های کانون افزود: فرصت هم‌افزایی فرهنگی علاقه‌مندان و قصه‌گویان از اقلیم‌های مختلف ایران در این جشنواره به واسطه حضور از سراسر ایران از دیگر نتایج این جشنواره است که سبب ارتقای کیفی و اعتلای قصه‌گویی می‌شود. نقد قصه‌ها، رقابت و فضای دوستانه و صمیمانه ایجاد شده در این جشنواره‌ها که منجر به دوستی‌ها و قصه‌های جدید می‌شود نیز از جمله نتایج این جشنواره است.

مروج گفت: ما در مراکز گاهی شاهد قصه‌گویی مربی برای یک عضو هستیم و آنچه اهمیت دارد ارزش فعالیت قصه‌گویی است که مبنای بسیاری از فعالیت‌های کانون است. آنچه امروز از این جشنواره انتظار داریم خلاقیت و نوآوری در محتوا و شیوه ارائه قصه‌گویی است و این بر عهده ما مربیان و متولیان این امر است. باید مراقب باشیم که از ماهیت و اهداف کانون که همانا ترویج قصه‌گویی در میان کودکان و نوجوانان و استفاده از آن به عنوان ابزار آموزش و تربیت است، فاصله نگیریم.

معاون فرهنگی کانون با اشاره به سخن مولی متقیان علی(ع) گفت: ایشان در بخشی از سخنان خود می‌فرمایند: ما قبل از اینکه جاری بشویم اول باید بارش شویم. تا باران نبارد جاری نمی‌شود. این جشنواره در واقع آن جاری شدن است و نم نم باران، قصه‌گویی است. برای حفظ مراکز کانون و نشانِ آن باید به مراکز از طریق اجرای استاندارد فضا و ساختمان و تخصیص نیروی مناسب، به مربیان به عنوان متولیان و پرچمداران آموزش و به مخاطب به عنوان ارزش اساسی این فعالیت‌ها توجه کنیم. مخاطب و نیاز او بسیار مهم است و باید در بازشناسی آن تلاش کرد تا فعالیت‌ها متناسب با مخاطب برنامه‌ریزی و اجرا شود.

برگزیدگان بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه چهار معرفی شدند

قصه‌گویی در ادبیات و فرهنگ ما پیشینه غنی دارد

در ادامه حسین امامی‌راد نماینده مردم شهرستان طرقبه شاندیز و چناران در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع قصه‌گویان گفت: قصه و قصه‌گویی در ادبیات، فرهنگ و تاریخ ما پیشینه و عقبه غنی دارد. ما ایرانی‌ها نیز در حوزه قصه و قصه‌گویی سابقه درخشانی داریم ولی امروزه متاسفانه خانواده‌ها و نسل امروز از این مقوله کم بهره‌اند.

وی با اشاره به عنوان مجموعه قصه‌های یلدا گفت: یکی از فرهنگ‌های ما قصه‌گویی برای همه مخاطبان اعم از کودک و نوجوان و بزرگسال در شب یلداست که شامل انواع قصه‌ها اعم از متن‌خوانی، قصه‌گویی، شاهنامه‌خوانی و... می‌شود.

امامی با تاکید بر ادبیات کهن و غنی ایرانی گفت: ما در ادبیات کهن محتواهای تاثیرگذار بسیاری داریم که ظرفیت قصه در آن حائز اهمیت است از جمله آن می‌توان به شاهنامه، مثنوی و کلیله و دمنه اشاره کرد. وی با اشاره به قرآن و داستان‌های آموزنده آن، بر سبقه تربیتی، دینی و اجتماعی قصه‌ها تاکید کرد.

برگزیدگان بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه چهار معرفی شدند

بازیابی هویت غنیِ تاریخی و دینی؛ نیاز کودک امروز

در ادامه مدیرکل کانون استان خراسان رضوی ضمن ابراز خرسندی از حضور ۸۴ قصه‌گو شرکت‌کننده در مرحله منطقه‌ای گفت: رویکرد بازیابی هویت غنی تاریخی و دینی نیاز کودک و نوجوان امروز در سراسر ایران است و قصه ابزار پرقدرت آموزش و پرورش و زیرساخت اصلی تمام فعالیت‌های کانون است.

ابراهیم زره‌ساز گفت: نسل امروز آگاه است و حرف‌های بسیار برای گفتن دارد. وظیفه ماست که در فضایی تعاملی این گفت‌وگو را به گونه‌ای موثر محقق کنیم.

دبیر جشنواره منطقه چهار کشوری افزود: رسالت ما به‌عنوان خادمان کودکان و نوجوانان و شما قصه‌گویان و مربیان به عنوان پرچمداران عرصه تربیت کودک این است که با ترویح این هنر هویت کودک و نوجوان امروز را با ارائه محتواهای ارزشمند بازیابی و اتفاق‌های خوبی را در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر توسعه فرهنگی برای نسل امروز گفت: اگر اماکن تاریخی را یکی از ملاک‌های اصلی توسعه فرهنگی بدانیم یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگی و مهم برای توسعه قصه و قصه‌گویی است و ما برای رسیدن به نقطه متعالی توسعه فرهنگی، نیاز به هنر قصه‌گویی به عنوان پایه و اساس همه هنرها احتیاج داریم.

این جشنواره در طول بیست‌وچهار دوره برگزاری به عنوان یک رویداد اصلی برای مخاطب کودک و نوجوان در حوزه قصه‌گویی در جامعه مطرح شده است و ما در استان خراسان رضوی با تاکید بر این رویداد اصلی و خاص سند چشم‌انداز قصه‌گویی برای ۵ سال در استان را با دستیابی به اهداف زیر تدوین و ترویج دادیم:

ترویج و توسعه قصه‌گویی، رسیدن به قالب‌های جدید برای ارائه قصه‌های مختلف، دستیابی به محتواهایی که در پستوهای اقلیم‌های مختلف وجود دارد و بدان پرداخته نشده است.

برگزیدگان بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه چهار معرفی شدند

نرم‌افزار مجموعه «قصه‌های یلدا» به‌زودی منتشر می‌شود

در ادامه برنامه از علی خانجانی برای مجموعه فاخر «قصه‌های یلدا» از سوی مدیرکل کانون خراسان رضوی تجلیل و نشان قصه‌گویی به وی اهدا شد.

علی خانجانی داور مرحله منطقه‌ای ۴ کشور با تشکر از همکاران استان خراسان رضوی گفت: مجموعه قصه‌های یلدا متعلق به همه قصه‌گویان کانونی است. وی با اشاره به گروه ۷۴ نفری که مسئولیت گردآوری و تدوین این مجموعه وزین را داشته‌اند گفت: ما یک گروه بودیم که ۸هزار قصه را از سراسر ایران جمع‌آوری و منتشر کردیم و به‌زودی نرم‌افزار آن نیز از سوی کانون منتشر خواهد شد که دارای ۵۰ شناسه اعم از جمله‌های آغازین، جمله‌های پایانی، دعاها و... است. این مجموعه می‌تواند به عنوان یک منبع غنی و کامل مورد استفاده قصه‌گویان قرار گیرد.

در پایان بیانیه هیات داوران متشکل از علی خانجانی، احمد شهدادی، علیمراد خرمی و کیخسرو رنگرز از سوی حسین قربانزاده داور جشنواره منطقه‌ای خوانش شد.

برگزیدگان بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه چهار معرفی شدند

اسامی برگزیدگان:

هیات داوران با تاکید بر انتخاب قصه مناسب و برقراری ارتباط موثر با قصه به نحوی که قصه را از آن خود کند برگزیدگان و شایسته تقدیر در بخش ملی (نوجوان و زنان و مردان) را به شرح زیر اعلام کرد:

برگزیدگان بخش ملی بزرگسال: رتبه اول یاسمین عباسی از استان هرمزگان، رتبه دوم مهدیه کشوری از استان یزد، رتبه سوم سمیه اسلامی از استان هرمزگان،

شایستگان تقدیر بخش ملی بزرگسال: فهیمه مهردل از استان سیستان و بلوچستان، عصمت نصیرزاده از خراسان رضوی.

برگزیدگان بخش ملی نوجوان: محمد طاها اعتمادیان از استان یزد، حدیثه قوی از استان خراسان جنوبی و مریم منصوری از استان کرمان.

شایسته تقدیر بخش ملی نوجوان: نوشین کمالی جانفدا از استان سیستان و بلوچستان.

هیات داوران در بخش آئینی سنتی تاکید کرد که شایسته است نقالان عزیز به این مهم توجه داشته باشند نقالی نیازمند یک قصه است. حفظ شعر و تقلید از نقالی موفق نمی‌تواند باعث موفقیت شود و برگزیدگان و شایسته تقدیر این بخش را به شرح ذیل اعلام کردند:

برگزیدگان بخش آیینی سنتی بزرگسال: رتبه اول طاها رئیسیان‌نژاد از استان خراسان رضوی، رتبه دوم سحر کیخایی از استان سیستان و بلوچستان، رتبه سوم فاطمه امینی از استان خراسان جنوبی.

شایستگان تقدیر بخش آیینی سنتی بزرگسال: سیداحمد مصطفوی از استان خراسان رضوی و سیدعلی موسوی از استان یزد.

برگزیدگان بخش آیینی سنتی نوجوان: مائده رجب‌زاده از استان یزد، سبحان نصیرآبادی از استان سیستان و بلوچستان و درسا نکویی خراسان رضوی.

شایستگان تقدیر بخش آیینی سنتی نوجوان: فاطمه‌زهرا سالاری از استان کرمان، محمدمتین عباسی از استان خراسان رضوی

هیات داوران در بخش زبان اشاره ضمن اظهار خرسندی از عزیزان قصه‌گو در این بخش اعلام کردند شایسته است مسئولان کانون در اطلاع‌رسانی و جذب و آموزش قصه‌گویی زبان اشاره اهتمام ورزند تا ضمن حضور تعداد زیادی از عزیزان ناشنوا، کم شنوا و علاقه‌مند به این زبان، زمینه تعالی در این حوزه هم میسر شود.

برگزیده بخش زبان اشاره: ایمان رنگ‌آمیز طوسی از استان خراسان رضوی.

شایسته تقدیر بخش زبان اشاره: اصغر زارعی زهوکی‌نیا استان هرمزگان.

هیات داوران در پایان با پیشنهاد آموزش فن بیان و تمرینات تنفس به منظور ارتقا توانایی قصه‌گویان برگزیدگان و شایسته تقدیر بخش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها را نیز به شرح ذیل اعلام کردند:

بخش غیررقابتی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها: زلیخا محمدی از استان هرمزگان، اشرف ابراهیمی از استان یزد، نسرین مشهدی‌منصوری از استان سیستان و بلوچستان، شهربانو الوانی از خراسان جنوبی و صغرا خواجویی‌نژاد از استان کرمان و زهره جعفری نژاد از مشهد.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطفه ۴ کشوری با حضور ۸۴ قصه‌گو از استان‌های یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به مدت سه روز از ۲۵ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۱ در خراسان رضوی برگزار شد و ۱۳ قصه‌گو به مرحله کشوری راه یافتند.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دبیری‌ محمد گودرزی‌دهریزی برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =