قصه هسته مرکزی هنر و تمدن کهن/ قصه می‌تواند ابزاری برای جهاد تبیین باشد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جمع قصه‌گویان بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی منطقه ۴ کشوری در مشهد حضور یافت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی با حضور در  بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۴ کشور در مشهد با قصه‌گویان و حاضران گفت‌وگو کرد.

علامتی ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان قصه‌گویان گفت: ما دارای تمدنی کهن هستیم که جلوه‌های خود را در ادبیات، نمایش، هنرهای تجسمی و... به نمایش می‌گذارد و هسته مرکزی تمام این هنرها و تمدن کهن قصه‌ها هستند. ما گلستان، بوستان، مثنوی و هزاران اثر کهن داریم که مبنای تمام آنها قصه است و این نشان می‌دهد که قصه در فرهنگ ما به عنوان یک ابزار مهم در انتقال مفاهیم به کار می‌رود.

وی ادامه داد: وقتی به اهداف انبیاء و سیر تلاش‌های آنان و مضامین قرآنی نیز نگاه می‌کنیم، می‌بینیم هدف همه انبیاء ارتقای کیفیت زندگی‌ انسان‌ها بوده است و شما در قرآن - به‌عنوان معجزه آخرین پیامبر خدا - هم جریان قصه‌گویی را می‌بینید.

مدیرعامل کانون با اشاره به نقش قصه‌ها در زندگی انسان‌ها گفت: قصه‌ها ابزار هویت ماست و هرآنچه از شبکه اجتماعی گذشته به ما رسیده است بواسطه قصه‌هایی است که از پدربزرگ‌ها و مادربرزرگ‌ها شنیده‌ایم؛ نسل‌ها را قصه‌ها می‌سازند.

قصه هسته مرکزی هنر و تمدن کهن/ قصه می‌تواند ابزاری برای جهاد تبیین باشد

علامتی با اشاره به مصادیق پایه‌ای قصه در فرهنگ گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگ ما دور هم نشینی‌ها است؛ از گذشته در این دور هم نشستن‌ها قصه‌ها حضور داشتند و اوج آن در شب یلداست. قصه چهره‌های متفاوتی چون نقالی، پرده‌خوانی، مقتل‌خوانی و... دارد.

وی با اشاره به جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: قصه‌گویی ابزار گسترش دید و خلاقیت در کودک است. مهارت‌های ارتباطی، پرورش تخیل و تقویت مهارت شنیدن و گوش دادن از دیگر مزایای قصه‌گویی است. ایجاد تمهیداتی در حوزه قصه‌گویی با هدف کیفیت‌بخشی و جریان‌سازی در فرهنگ بر عهده نهادهایی چون کانون پرورش فکری است. قصه‌گویی یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های کانون است که مبنای بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌هاست. در کانون کودک با روایت بزرگ می‌شود و خودش روایتگری می‌کند.

مدیرعامل کانون با اشاره به جهاد تبیین گفت: این روزها زمان جهاد تبیین است. یکی از ابزارهای این جهاد قصه است. قصه‌گویی به‌صورت جامع ابزار کیفی بخشی زندگی است. وظیفه همه ماست که از این ابزار به نحو موثر استفاده کرده و آن را تبدیل به یک جریان پویای فرهنگی کنیم.

قصه هسته مرکزی هنر و تمدن کهن/ قصه می‌تواند ابزاری برای جهاد تبیین باشد

علامتی با اشاره به طرح «کانون مدرسه» گفت: یکی از برنامه‌های مهم کانون مشارکت با وزارت آموزش و پرورش با اجرای طرح «کانون مدرسه» در مدارس است و یکی از مهمترین بخش‌های این طرح استفاده از ابزار قصه‌گویی است. ما در طرح «کانون مدرسه» به دنبال آموزش موثر و غیرمستقیم هستیم و این جشنواره فرصت خوبی برای آموزش، انتقال تجربه و تجربه‌نگاری است.

مدیرعامل کانون در پایان با تشکر از حضور پرشور اعضا و مربیان کانون در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: در سال آینده باید برای حوزه بین‌الملل جشنواره قصه‌گویی اقدام های متفاوتی را انجام دهیم تا بتوانیم در این قسمت نیز مانند بخش داخلی پرقدرت و پرتوان حضور پیدا کنیم.

قصه هسته مرکزی هنر و تمدن کهن/ قصه می‌تواند ابزاری برای جهاد تبیین باشد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =