آموزش خانواده‌ها و عزم دولت‌ها مهمترین عامل‌ صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت روز جهانی کودک در برنامه زنده شبکه العالم حاضر شد و به تشریح فعالیت‌های کانون پرورش فکری برای حفظ حقوق کودکان ونوجوانان پرداخت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی به مناسبت بیستم نوامبر روز جهانی کودک با حضور در برنامه «صباح جدید» شبکه العالم ضمن تبریک این روز با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری این روز در عرصه بین‌المللی گفت: شروع جریان روز جهانی کودک پس از جنگ جهانی دوم آرام آرام آغاز شده است اما در نهایت در سال ۱۹۵۴ میلادی در جریان نهمین مجمع عمومی سازمان ملل به یونیسف ماموریت داده شد که یک روز در سال به‌عنوان روز جهانی کودک تعیین شود که براین اساس ۲۰ نوامبر در سطح بین‌المللی برای این مساله انتخاب شد ولی کشورها براساس شرایط و اقتضائات خودشان تاریخ‌های دیگری را نیز انتخاب کرده‌اند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن تشریح اهداف نامگذاری این‌روز در سطح جهانی به‌توجه دولت‌ها برای تامین نیازهای بچه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: با نامگذاری یک روز در سال به‌عنوان روز جهانی کودک تلاش شده است دولت‌ها برای رفاه و شادکامی کودکان و همین‌طور تحصیل و دسترسی به مدرسه تلاش‌های بیشتری انجام دهند.

علامتی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این‌که مهمترین حقوق کودکان که والدین باید رعایت کنند چیست، افزود: معمولاً در قوانین کشورها تلاش شده که به حقوق کودکان توجه شود اما انتخاب نام نیک، حق تغذیه با شیر مادر، حق بازی و تفریح، حق تعلیم و تربیت و مهرورزی و تکریم کودکان از مهم‌ترین حقوق کودکان در قوانین کشورهاست.

آموزش خانواده‌ها و عزم دولت‌ها مهمترین عامل‌ صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان است

مدیرعامل کانون در بخش دیگری از برنامه شبکه العالم که به صورت زنده پخش می‌شد با معرفی امکانات و ظرفیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه از جمله نابینایان، ناشنوایان و معلولان جسمی و حرکتی خاطرنشان کرد: همه کودکان به لحاظ استعداد، زمینه‌ها و شرایطی که دارند با یکدیگر متفاوت هستند. از سوی دیگر مقایسه بچه‌ها با یکدیگر کار درستی نیست. وظیفه والدین و مسئولان تربیتی این است که کشف کنند بچه‌ها چه استعدادی دارند و براساس شرایط و استعداد بچه‌ها به تربیت آنها اقدام کنند.

علامتی ضمن درخواست از همه دولت‌های کشورهای مختلف برای مراقبت از حقوق کودکان به‌ویژه در حوادث طبیعی به معرفی پیک امید کانون پرداخت و این مساله را یکی از اقدام‌های مهم کانون برای کاهش آسیب‌های کودکان و نوجوانان دانست.

وی سرمایه‌گذاری دولت‌ها بر روی آموزش خانواده‌ها را یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها برای تامین حقوق کودکان و نوجوانان دانست و افزود: در جمهوری اسلامی ایران به پدر و مادرها حتی قبل از تولد فرزندانشان در راستای آگاهی‌بخشی آموزش می‌دهند و کانون نیز کتاب‌های مختلفی را برای حوزه والدین منتشر کرده است.

علامتی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با شبکه العالم ضمن آرزوی صلح برای کودکان در سراسر جهان به نقش سازمان ملل و مجامع بین‌المللی برای مراقبت و محافظت از حقوق کودکان تاکید کرد و بیان داشت: مجامع بین‌المللی در این زمینه مسئول هستند، تشکل‌های مردم نهاد هم باید در این زمینه تلاش کنند تا بچه‌ها از هر نوع ظلم و خشونتی در امان باشند.

یادآوری می‌شود در ایران روز ۱۶ مهر به‌عنوان روز جهانی کودک با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم‌ها ثبت شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =