بخش علمی باعث ارتقای کیفیت جشنواره قصه‌گویی می‌شود

حسین تولایی مسئول کمیته علمی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، بخش علمی را باعث ارتقای کیفیت جشنواره قصه‌گویی می‌داند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حسین تولایی با تأکید بر اهمیت بخش علمی در این جشنواره گفت: بخش علمی جشنواره قصه‌گویی با این هدف در جشنواره طراحی شده است که کانون در کنار فرایند قصه‌گویی به‌عنوان موضوع اصلی جشنواره، از نظر نظری هم فعالیتی داشته باشد تا باعث ارتقای کیفیت جشنواره شود و اندوخته‌ها و دانش همکاران از طریق برگزاری بخش علمی بالا برود.

وی افزود: به شخصه معتقد نیستم که بخش علمی بخش جنبی جشنواره قصه‌گویی است، بلکه معتقدم بخش علمی دارای اهمیت است و از بازخوردهایی که در یکی دو سال گذشته از همکاران داشتیم این ادعا اثبات شده است.

تولایی اظهار کرد: امسال بخش علمی با دبیری خانم نسرین سجادیان به‌عنوان دبیر کمیته علمی، علی خدابنده کارشناس کمیته علمی و بنده مسئول کمیته علمی اجرا می‌شود. بخش علمی چهار بخش با عنوان جستار، پایان‌نامه و رساله در مقطع ارشد و دکتری، مقاله‌های علمی پژوهشی و کتاب دارد که رویکرد این چهار بخش درباره قصه و قصه‌گویی است. ما پژوهش‌هایی که درباره قصه و قصه‌گویی و در سال۱۴۰۰و یا ۱۴۰۱ منتشر شده باشد را می‌پذیریم و باید حتما در این دو سال چاپ شده باشند.

وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره در بخش مقاله ۳۲ اثر، پایان‌نامه و رساله ۱۲ اثر، کتاب ۶ اثر و جستارنویسی ۶۸ در حال داوری است.

تولایی افزود: در مرحله منطقه‌ای جشنواره بیست‌وچهارم با تاکید محمد گودرزی دهریزی دبیر جشنواره، پنج نشست‌ علمی در استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، تهران و آذربایجان شرقی برگزار شد که مورد استقبال قرار گرفت.

بخش علمی باعث ارتقای کیفیت جشنواره قصه‌گویی می‌شود

مسئول کمیته علمی جشنواره قصه‌گویی با اشاره به بخش جستارنویسی بیان کرد: جستارها از بخش‌های جذاب بخش علمی است که سال گذشته اضافه شده است و استقبال خوبی داشتیم. در جستارنویسی همکاران تجربه‌های زیستی خود را در زمینه قصه‌گویی می‌نویسند و خوشبختانه همکاران ما در طول سال‌های همکاری با کانون تجربه‌های زیستی، خاطره‌ها و تجربه‌های ارزشمندی دارند که این جستار فرصت خوبی است تا این تجربه‌ها روی کاغذ بیاید و ثبت شود.

تولایی تصریح کرد: تعداد مقاله‌هایی که در این دوره دریافت کردیم کمتر از سال گذشته بود و آن هم نشانه ضعف نیست و تاکید می‌کنم که این نشانه قوت بخش علمی در این دوره از جشنواره است. از این نظر که اداره کل آموزش و پژوهش حدود یکسال است که بحث مقاله‌نویسی را کاملاً دقیق و آکادمیک در جلسه‌ها و کارگاه‌های مختلف به‌صورت وبینار برگزار می‌کند و همکاران مقاله‌هایی را که نوشته‌اند ارائه می‌کنند و با حضور یک استاد آن مقاله‌ها نقد و اصول مقاله‌نویسی آموزش داده می‌شود.

وی افزود: امسال خیلی از عزیزان متوجه شدند که چهارچوب یک مقاله علمی پژوهشی چیست. به همین دلیل آمار پایین می‌آید اما کیفیت آن آثاری که رسیده قابل توجه است و ما آثار ضعیف نداشتیم. مقاله‌ها یا قوی بودند و یا حداکثر متوسط و این از نظر کیفیت یک نقطه قوت است.

مسئول کمیته علمی جشنواره درباره کیفیت آثار ارسال شده به بخش علمی جشنواره گفت: در گفت‌وگویی که به‌صورت اجمالی با داورها داشته‌ام همه راضی بودند و می‌گفتند آثار قابل توجهی است. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم در نتایج و جمع‌بندی چگونه می‌شود.

تولایی بیان کرد: همچنین در بخش داوری آثار تأکید خانم سجادیان و بنده بر این بود که حتماً یکی از اعضای داوری در بخش چهارگانه از اعضا و کارمندان و شاغلان در کانون باشد. خوشبختانه در سراسر کشور همکارانی داریم که در حوزه قصه‌گویی، ادبیات و هنر پژوهشگر و صاحب قلم هستند و ما از ظرفیت این عزیزان استفاده کردیم و الان در هر یک از بخش‌های چهارگانه همکار پژوهشگری از کانون به‌عنوان داور حضور دارد.

وی افزود: به نظر من این باعث افتخار کانون پرورش فکری است که به همکار توانمند خودش ببالد و از طرفی هم بیرون کانون با توجه به این هجمه‌هایی که در ماه‌های اخیر نسبت به کانون پرورش فکری ایجاد شد کانون داشته‌های خودش را نشان دهد و افتخار کند.

تولایی در پایان گفت: از همکارانم در جشنواره قصه‌گویی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکر می‌کنم که بخش علمی را جدی گرفتند. چندان معتقد نیستم که هر سال باید یک بخشی نه فقط برای جشنواره قصه‌گویی که برای هر جشنواره‌ای اضافه شود تا ما بگوییم پیشرفت و توسعه پیدا کرده‌ایم. به نظر من اگر سال‌ها یک روند ثابت داشته باشیم رویکرد عمیق‌تری خواهیم داشت تا بخواهیم هر سال شاخه‌های جدیدی اضافه کنیم چون در این صورت ممکن است کیفیت آسیب ببیند.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دی ۱۴۰۱ در یزد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =