خداحافظی با بهزاد غریب‌پور تصویرگر و گرافیست‌ کتاب‌های کودک

بهزاد غریب‌پور طراح، گرافیست، تصویرگر و از هنرمندان شاخص کتاب‌های کودک و نوجوان و کانون پرورش فکری در بیست‌و دومین روز از آذر سال ۱۴۰۱ بر اثر بیماری درگذشت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، غریب‌پور متولد سال ۱۳۳۶ در سنندج بود و در سال ۱۳۵۸ فعالیت خود را در کانون به‌عنوان مربی نقاشی پاره‌وقت مرکز شماره ۱کانون تهران آغاز کرد و پس از آن در آذر سال ۱۳۶۰ به فعالیت‌های هنری‌اش به‌عنوان نقاش و گرافیست در بخش انتشارات کانون ادامه داد.

او طی سال‌های تحصیلی در رشته‌های زبان و ادبیات انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، رشته ارتباط تصویری دانشگاه هنرهای زیبا به تحصیل پرداخت و دارای مدرک دکتری تخصصی گرافیک بود.

همکاری وی با بخش گرافیک کانون او را به‌عنوان یکی از هنرمندان شاخص کانون به جامعه هنری معرفی کرد و از او طی این سال‌ها آثار  ارزشمندی در حوزه کتاب کودک و نوجوان و طراحی پوستر برجای مانده است.

تصویرگری و طراحی جلد کتاب‌های خاطره‌انگیز «راز آبگیر»، «کاردستی‌های متحرک»، «راهزن‌ها»، «پلنگ سیاه»، «مرغ عشق»، «یک وجب از آسمان»، «صدای صنوبر» و نمایش‌نامه‌های ‌ «کوراوغلوی و چنلی بل»، «کچل کفتر باز» و «استاد خیمه شب بازی می‌آموزد» همچنین پوسترهای جشنواره ادبیات کودکان ایران و اروپا، نمایش طفل و تیر و تشنگی، نمایش حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها، نمایش «گنجشکک اشی‌مشی» و طراحی روی جلد کاست‌های صدای شاعر و نمایشنامه خروسک پریشان از جمله آثار برجای‌مانده از این هنرمند باسابقه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

غریب‌پور در اسفند ۱۳۹۱ پس از ۳۱ سال خدمت در بخش گرافیک کانون، به جمع بازنشستگان کانون پیوست، اما از او طی این سال‌ها آثار متعددی نیز از سوی ناشران مختلف کتاب‌های کودک و نوجوان منتشر شده است.

خداحافظی با بهزاد غریب‌پور تصویرگر و گرافیست‌ کتاب‌های کودک

این گرافیست و تصویرگر برجسته علاوه بر تدریس در مراکز دانشگاهی، داوری چندین نمایشگاه بین‌المللی همچون براتیسلاوا، نوما، بولونیا و کاتالونیا یوگسلاوی و جشنواره‌های ملی مانند دوسالانه تصویرگری تهران، جشنواره تصویرگری شاهکارهای ادبی و جشنواره هنرهای تجسمی فجر را برعهده داشت و خود نیز دو بار موفق به دریافت جایزه تصویرگر  NOMA ژاپن در سال‌های ۱۹۹۴، ۱۹۹۸ و جشنواره‌های داخلی مانند کتاب کودک و نوجوان کانون همچنین نشان «آبان» انجمن تصویرگران ایران شد.

برپایی کارگاه‌های آموزشی در براتیسلاوا، تاسیس استودیوی «تینو گرافیک» و عضویت در نخستین هیات مدیره انجمن تصویرگران ایران از دیگر فعالیت‌های فرهنگی هنری این هنرمند شاخص عرصه تصویرگری و گرافیک است.

او چند سال پیش در یک نشست تخصصی در کتاب‌خانه مرجع کانون از دغدغه‌های خود در حوزه تصویرگری کتاب‌های کودک سخن گفت و جای کارهای خلاقانه در این عرصه را خالی دانست.

خداحافظی با بهزاد غریب‌پور تصویرگر و گرافیست‌ کتاب‌های کودک

غریب‌پور گفت: برخی از آثار تصویرگری بچه‌ها را وادار می‌کند که تبعیت کننده نباشند و از خودشان چیزی به اثر اضافه کنند متاسفانه در جامعه‌ی ما تصور می‌شود که باید متنی نوشته شود و برای آن تصویرسازی انجام شود در حالی که بازی با کتاب در ایران چندان جدی گرفته نمی‌شود. گاهی کتاب‌ها به بچه‌ها اجازه می‌دهند که دنیای ذهنی خود را گسترش دهند.

این هنرمند در آیینی که کانون هنگام بازنشستگی برای تجلیل از او و چند هنرمند و نویسنده برجسته برپا کرده بود روی سن رفت و در سخنان کوتاهی گفت: «من کانونی هستم و به کانونی بودنم افتخار می‌کنم.»

بهزاد غریب‌پور پس از مدت‌ها تحمل بیماری روز ۲۲ آذر ۱۴۰۱ در خارج از کشور در سن ۶۵ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پی درگذشت این هنرمند شاخص عرصه تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان، یاد و نام او را گرامی داشت و این مصیبت را به تمامی اعضای خانواده از جمله برادران هنرمند او استاد بهروز و کیانوش غریب‌پور تسلیت گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =