فرهنگ‌سازی برای صیانت از کودکان و نوجوانان در مقابله با اعتیاد

کانون پرورش فکری به‌زودی با امضای تفاهم‌نامه‌ای با ستاد مبارزه با مواد مخدر، صیانت از کودکان و نوجوانان را از این بلای خانمان‌سوز با اجرای فعالیت‌های فرهنگی در دستور کار خود قرار می‌دهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، به دنبال دیدار مشترک حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با علیرضا کاظمی قائم‌مقام دبیرکل در امور فرهنگی و پیشگیری، توسعه مشارکت‌های مردمی و درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، مقرر شد به‌زودی تفاهم‌نامه‌ای بین این دو مرکز منعقد شود.
توانمندسازی فرهنگی مربیان کانون، تشکیل «کانون یاریگران زندگی» و «ارایه تولیدات متنوع» به منظور صیانت از کودکان و نوجوانان سه محور اصلی این تفاهم‌نامه خواهد بود.
بر اساس این گزارش حامد علامتی مدیرعامل کانون در نشست مشترکی که عصر روز چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ در این زمینه در محل کانون پرورش فکری برگزار شد، از نگاه فرهنگی  ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه مسائل امنیتی و اجتماعی تجلیل و تاکید کرد: امروز در کشور یکی از مسائل مهم و حساس، اعتیاد خانمان‌سوز به مواد مخدر است. کشور ما در منطقه‌ای است که می‌تواند محل عبور کاروان‌های حمل این کالای مرگبار باشد. مضاف بر اینکه برخی از کشورهای همسایه مرکز کشت این محصول است.

فرهنگ‌سازی برای صیانت از کودکان و نوجوانان در مقابله با اعتیاد
وی افزود: از سوی دیگر، یکی از ابزارهای دشمن استفاده از مواد مخدر برای ناکارآمد کردن نسل نوجوان و جوان جامعه است و دشمن روی مواد مخدر هزینه کرده و می‌کند. در قانون برنامه ششم توسعه ماده ۶۳ بند «ه» تصریح شده که کانون به فعالیت‌های خود در مناطق محروم به‌ویژه در حوزه کتاب و کتابخوانی بپردازد. اتوبوس‌های سیار و تماشاخانه سیار ما، در حاشیه شهرها و سکونت‌گاه‌های غیررسمی فعال خواهند بود و با انعقاد این تفاهم‌نامه به طور مستقیم و غیرمستقیم می‌توانیم پاسخ‌گوی دغدغه‌های فرهنگی ستاد باشیم.
مدیرعامل کانون تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم جلو آسیب‌های اجتماعی را می‌گیرند و ما به جد با تولیدات فرهنگی خود اعم از تولید کتاب، انیمیشن، آموزش مربیان و... در کنار همکاران ستاد خواهیم بود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از معاونان خود خواست تا در مشارکت با نمایندگانی از ستاد مبارزه با مواد مخدر به سرعت مفاد این تفاهم‌نامه را که بین کانون و ستاد مواد مخدر تنظیم خواهد شد، مشخص کنند.

فرهنگ‌سازی برای صیانت از کودکان و نوجوانان در مقابله با اعتیاد
در این جلسه علیرضا کاظمی با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، به بیان آمارهایی از تعداد و درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در کشور و میزان آن در جامعه به‌ویژه در بین دانش‌آموزان و دانشجویان و وجود معتادان متجاهر پرداخت و تاکید کرد: اعتیاد اولین آسیب و مادر همه آسیب‌های بنیان‌افکن خانواده‌هاست که خودش علت و معلول بسیاری از آسیب‌ها و منشا بسیاری از جرایم خرد کشور می‌شود. این سوال مطرح است که این تعداد معتاد آرامش چند نفر را در خانواده‌ها به مخاطره می‌اندازند؟
قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: هر ساله ما تعداد زیادی شهید در راه مبارزه با مواد مخدر داریم. به طوری که نزدیک به ۴هزار شهید و ۱۲هزار جانباز را تا این لحظه داشته‌ایم. 
وی ادامه داد: امروزه مواد مخدر از پیچیدگی زیادی برخوردار است هم به لحاظ تولید و هم به لحاظ حمل و مصرف. با رونق‌گیری فضای مجازی دسترسی به این مواد هم به شدت آسان شده است. الگوهای مصرف هم کاملاً تغییر و به سمت مواد مخدر صنعتی حرکت کرده است. همچنین میانگین سنی مصرف مواد مخدر در کشور ما به ۲۴ سال رسیده است. این در شرایطی است که در سطح جهانی میانگین سنی مصرف این مواد ۱۹ سال است. زنان هم با سرعت زیاد به عنوان مصرف‌کنندگان این مواد دست به کار شده‌اند و الگوی مصرف به سمت کودکان نیز کشیده شده است.

فرهنگ‌سازی برای صیانت از کودکان و نوجوانان در مقابله با اعتیاد
کاظمی تصریح کرد: در این شرایط و با این پیچیدگی‌ها، دولت و حاکمیت به تنهایی پاسخگو نخواهد بود و ما شاهد یک همه‌گیری بنیان‌افکن در این زمینه هستیم و اگر قرار باشد به سمت کنترل برویم یک یا دو دستگاه به تنهایی پاسخگو نخواهند بود. همه باید با هم و با رویکرد مردمی‌سازی حرکت کنیم و در این زمینه هم‌افزایی داشته باشیم و بتوانیم این حس ملی را در مردم ایجاد کنیم.
قائم‌مقام دبیرکل در امور فرهنگی و پیشگیری، توسعه مشارکت‌های مردمی و درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: ما در آموزش و پرورش برای مبارزه در این زمینه در دو حوزه متمرکز شده‌ایم، انجمن اولیا و مربیان و کودکان و نوجوانان. البته شخصیت هر انسانی پیش از دوران دبستان شکل گرفته است. به همین دلیل باور داریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان بخش مهمی در نظام تعلیم و تربیت با شبکه‌های ارزشمندی که در اختیار دارد، می‌تواند در این زمینه بسیار موثر عمل کند.

وی افزود: البته نوع ادبیات حوزه کودکان در حوزه آسیب‌های اجتماعی با آنچه در دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد، متفاوت است. کانون می‌تواند با انسجام، پشتیبانی و برنامه‌ریزی دقیق در این راستا وارد عمل شود. به‌ویژه که کانون بهترین کتابخانه‌ها را در اختیار دارد و این ظرفیت بسیار بزرگ و ارزشمندی است. تدوین کتاب‌های تخصصی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری کانون می‌تواند کمک کند تا آثار ارزشمندی در این حوزه تولید شود. باید برنامه توانمندسازی تمامی مربیان کانون در سطح کشور طراحی و اجرا و محتوای تخصصی برای مربیان در این زمینه تدوین شود.
فرهنگ‌سازی برای صیانت از کودکان و نوجوانان در مقابله با اعتیاد
کاظمی گفت: البته کتابخانه‌های سیار می‌توانند در تامین عدالت آموزشی دخیل باشند ولی در کنار این مهم به‌جاست برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری با عنوان جشنواره یاریگران زندگی، مسابقه کتابخوانی با کمک آموزش و پرورش در سطوح بالاتر مرتبط با موضوع و تشکیل کانون یاریگران زندگی با تمرکز بر مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی بخشی از این فعالیت‌ها باشد، که امیدواریم در قالب تفاهم‌نامه مشترک دنبال شود.
قائم‌مقام دبیر کل در امور فرهنگی و پیشگیری، توسعه مشارکت‌های مردمی و درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: ما ادبیات مبارزه با مواد مخدر را تغییر داده‌ایم و این موضوع را با عنوان طرح «یاریگران زندگی» در همه حوزه‌ها اعم از پیشگیری و درمان دنبال می‌کنیم و «مجمع خیران یاریگران زندگی» را با ریاست رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی همچون «مجمع خیران مدرسه‌ساز» تشکیل داده‌ایم و امیدواریم با همکاری شما و دیگر افراد خوش‌فکر بتوانیم هم یاد بگیریم و هم کار کنیم. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =