هسته‌های گزینش به دنبال راه‌کارهای جدید برای شناسایی نیروهای توانمند باشند

مدیرعامل کانون در همایش مدیران هسته‌های گزینش آموزش و پرورش سراسر کشور بر لزوم توجه به اصل و فرع مسایل و پرهیز از جا به جایی آنها، با هدف جلوگیری از خدشه‌دار شدن اهداف سازمانی تاکید کرد.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی در همایش مدیران هسته‌های گزینش آموزش و پرورش سراسر کشور که روز شنبه ۱۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، تصریح کرد: پرداختن به مسائل فرعی و جزیی و عدم تشخیص اصل و فرع همواره از مواردی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره دارد. بسیاری از خواص و بزرگان حتی در این مسأله دچار اشتباه می‌شوند. این مسأله در همه موضوع‌های کشور حتی در حوزه آموزش و پرورش و گزینش و هسته‌های گزینش هم مطرح است. ما باید بتوانیم در حوزه کاری خودمان تشخیص بدهیم اصل چیست و فرع کدام است. چه زمانی باید به اصل توجه کنیم و چه زمانی به فرع. جابجایی اینها مشکل ایجاد می‌کند و ما را در دستیابی به اهداف سازمان با مشکل مواجه می‌کند.

هسته‌های گزینش به دنبال راه‌کارهای جدید برای شناسایی نیروهای توانمند باشند

وی با استناد به روایتی از امیرالمومنین(ع) انحطاط و سقوط دولت‌ها را منوط به ضایع کردن اصول و دستورهای اصلی، پرداختن به مسائل فرعی و جزیی، مقدم داشتن فرومایگان و اراذل و عقب راندن شایستگان و افراد با فضیلت دانست و گفت: «ضایع کردن اصول و دستورهای اصلی» یک آسیب خیلی مهم است. شما به عنوان فعال حوزه تعلیم و تربیت و در مسأله آموزش و پرورش می‌دانید که ما سند تحول داریم. بسیاری از قوانین و مقررات را داریم یا به آنها عمل نمی‌کنیم یا خوب عمل نمی‌کنیم، یا در عمل به همه شرایط و مسایل آن اهتمام نداریم، یا مسأله را تا پایان به نتیجه نمی‌رسانیم یا به صورت بخشی عمل می‌کنیم. همه اینها آفت است و طبق فرمایش‌های امیرالمومنین(ع) باعث می‌شود هر ساختاری به سمت انحطاط و سستی برود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد: دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه آموزش و پرورش هر روز پر رنگ‌تر از گذشته می‌شود و به‌جاست با رعایت همین اصول آنها را حل کنیم.

علامتی در ادامه خاطرنشان کرد: «مقدم داشتن افراد ضعیف و فاقد صلاحیت» هم از مواردی است که حضرت علی علیه‌السلام به عنوان یک عامل انحطاط می‌داند. همه ما باید تلاش کنیم که مسئولیت‌ها را به دست افراد شایسته بسپاریم. جلوی ورود افراد ضعیف را به حوزه تعلیم و تربیت بگیریم. اگر این کار را نکردیم؛ بزرگترین ضربه‌ها را در آینده نزدیک خواهیم خورد. ما به حوزه معلمی و تعلیم و تربیت نباید به عنوان یک شغل نگاه کنیم بلکه باید به عنوان یک مأموریت و تکلیف نگاه کنیم. اگر این ملاحظه را دقت نکنیم، کار بر عهده افراد شایسته قرار نمی‌گیرد.

هسته‌های گزینش به دنبال راه‌کارهای جدید برای شناسایی نیروهای توانمند باشند

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: به نظر من برای یافتن افراد باصلاحیت، هسته‌های گزینش باید اقدام‌های جدیدی داشته باشند. آموزش و پرورش هم باید در این زمینه ورود جدی کند. بررسی آیین‌نامه‌ها و طراحی جدید لازم است. کشف نیروهای توانمند یکی از این روش‌هاست اما شاید لازم باشد به سمت روش‌های جدید دیگری هم رفت. شناسایی افراد توانمند از همان دوران دبیرستان یا در دوران تحصیل دانشگاه، نشان کردن آن‌ها و دعوت و کشاندن آنها به سمت ورود به حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت از جمله روش‌هایی است که باید آموزش و پرورش در باره آن‌ها مطالعه کند.

وی افزود: ما، هم در کانون برای رسیدن به نیروهای توانمند در تلاش هستیم. الان بحث تبدیل وضعیت نیروهای پاره‌وقت به تمام‌وقت را در دستور کار داریم و برای این مسأله گزینش یکی از مراحل مهم است. در طرح «کانون مدرسه» در حال به کارگیری نیروهای توانمند هستیم و انشالله روزی بتوانیم از تجربه‌های مجموعه شما در سطح کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده کنیم. آنچه مشخص است ما به تجربه‌های شما در این حوزه نیازمندیم و علاقه‌مندیم که بتوانیم با رعایت امانت‌داری از امکانات شما در این راستا استفاده کنیم. همچنانکه علاقه‌مندیم شما بتوانید کارشناسان ما را در این زمینه تخصصی آموزش بدهید.

هسته‌های گزینش به دنبال راه‌کارهای جدید برای شناسایی نیروهای توانمند باشند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =