رقابت جذاب قصه‌گوها از ۵ ساله تا سالخورده

مسئول کمیته پادکست جشنواره قصه‌گویی، با اشاره به تقاضای ۱۴۵۱ پادکستر برای حضور در این رویداد فرهنگی، اعلام کرد ۶۴ اثر راه‌یافته به بخش نهایی، رقابتی جذاب را رقم زده‌اند که در آن از قصه‌گوی ۵ ساله تا سالخورده حضور دارند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شهر یزد این روزها میزبان بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است. بخشی از این جشنواره، اختصاص به ارائه آثار مردمی در قالب پادکست دارد.

علیرضا آقایی که مسئول کمیته پادکست جشنواره قصه‌گویی است، درباره این قالب رسانه‌ای توضیح می‌دهد: «پادکست یک برنامه است که ساختارش شبیه برنامه رادیویی است و در فضای مجازی بارگذاری می‌شود. برخلاف برنامه رادیویی، مخاطب می‌تواند آن را بارگذاری کند و در هر زمان که مایل بود، گوش کند، همچنین او می‌تواند موضوع  و علاقه‌مندی خودش را در این سایت‌ها انتخاب کند.  به دلیل همین مزیت‌هایی که پادکست دارد، می‌تواند مخاطب خاص خودش را داشته باشد.»

او در این‌باره ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه تقریبا بیشتر افراد، تلفن همراه و اینترنت دارند، پادکست یک رسانه فعال و پویا و دمِ دست است که با اینکه از عمرش خیلی نمی‌گذرد، ولی ساختاری محاوره‌ای و مردمی دارد که باعث می‌شود با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند.»

این کارشناس مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با اشاره به تجربه‌های مشابه جشنواره قصه‌گویی در سال‌های گذشته می‌گوید: «بعد از تجربه موفقی که در جشنواره پانزدهم و شانزدهم با قصه‌های صوتی داشتیم، از آنجا که پادکست رسانه روز بود، پس از آن تصمیم گرفتیم پادکست قصه‌گویی را برگزار کنیم که مورد استقبال هم قرار گرفت. تجربه ما نشان می‌دهد خیلی از قصه‌گویان آزاد که در رادیو فعالیت دارند، در این بخش شرکت می‌کنند.»

آقایی درباره آثار رسیده به بخش پادکست در جشنواره امسال توضیح می‌دهد: «۱۴۵۱ اثرِ متقاضی شرکت در این بخش روی سایت بارگذاری شد که آمار خیلی خوبی است. البته سال گذشته چون آثار پادکست در دو بخش پژوهش و قصه‌گویی ارائه می‌شدند، ۱۷۰۰ اثر داشتیم. ضمن اینکه سال گذشته ما محدودیتی در تعداد نداشتیم  و هر مخاطب می‌توانست چند اثر را ارائه کند، اما امسال هر شرکت کننده فقط با یک اثر می‌توانست در جشنواره حضور داشته باشد.»

او با اشاره به اولویت انتخاب آثار این بخش، می‌گوید: «در حوزه پادکست، هیئت انتخاب ما تلاش کرده شیوه‌نامه را در اولویت قرار دهد و توجه به کیفیت آثار در مرحله دوم قرار گرفته است. همچنین نگاه ویژه‌ای به کودکان و نوجوانانی که ساخت پادکست را شروع کرده‌اند، در ارزیابی داشته‌اند.»

این کارشناس هنری در باره کیفیت آثار ارائه شده در بخش پادکست جشنواره امسال توضیح می‌دهد: «امسال پیشرفت خوبی داشته‌ایم و آثاری منحصر به‌فرد درجشنواره شرکت کرده‌اند؛ از گروه سنی ۵ سال تا افراد سالخورده در این بخش قصه‌گو داریم.»

مسئول کمیته پادکست جشنواره قصه‌گویی در پایان می‌گوید: «از ۱۴۵۱ پادکست رسیده به دبیرخانه، ۶۴ اثر از حدود ۲۲ استان توسط هیئت داوران انتخاب و به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند و رقابت جذابی را پیشِ رو خواهیم داشت.»

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گوییِ» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از امروز (یکشنبه ۲۵ دی) در شهر یزد آغاز شده است و تا ۲۹ دی ادامه خواهد یافت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =