معلم می‌تواند با قصه، برخی از مشکلات دانش‌آموزان را حل کند

مرضیه دهقانی، در نشست علمی روز دوم جشنواره، تاکید کرد یک معلم گاهی با دانستن انواع قصه‌ها می‌تواند مشکلات دانش‌آموزان را از جمله اضطراب، ترس، خجالت، سوگ و... حل کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، چهارمین نشست علمی تخصصیِ بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی با رویکرد قصه، قصه‌گویی و قصه‌پردازی و موضوع «قصه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی–قصه‌درمانی» با حضور مرضیه دهقانی، صبح روز دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ در دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدان پاکنژاد یزد برگزار شد.

دهقانی، معلم کودکان استثنایی، درباره شیوه‌هایی که یک مربی برای دانش‌آموزان خود استفاده می‌کند، توضیح داد: «یک معلم قبل از هرچیز باید یاد بگیرد که چه‌طور با کودکش صحبت کند. ایجاد انگیزه بسیار اهمیت دارد که به دو شیوه انجام می‌شود؛ نظریه خود تعیین‌گری)طرح شده توسط دسی و رایان) و قصه درمانی به‌هم مرتبط هستند.»

او ادامه داد: «برای هر کودکی ایجاد انگیزه بیرونی و انگیزه درونی لازم است. ما معلم‌ها، بیشتر از انگیزه بیرونی استفاده می‌کنیم و حتی اگر والد باشیم دانش‌آموز، فرزند و کودکمان را با خود در ایجاد این انگیزه همراه می‌کنیم. انگیزه بیرونی خوب است، اما برای شروع و برای شکل گرفتن یک رفتار کافی نیست، بلکه باید از انگیزه درونی بهره ببریم تا عمل برای خود عمل انجام شود تا لذت درونی از آن برده شود. علاقه درونی داشتن نسبت به انجام یک کار انگیزه درونی است.»

معلم می‌تواند با قصه، برخی از مشکلات دانش‌آموزان را حل کند

این معلم افزود: «موتور حرکت دانش‌آموز را باید با انگیزه‌های درونی روشن کرد. بسیاری از معلم‌ها این را می‌دانند و بسیاری هم نسبت به آن آگاهی ندارند. هر فعالیتی که کودک من نسبت به آن احساس نیاز کند، با شما همراه می‌شود. اگر قرار است با کودک ارتباط برقرار کنید، باید نیازهای او را بشناسید. توجه به قصه از جانب کودک و رفتن به یک سفر خیالی و ایجاد رابطه صمیمی با قصه‌گو یا همانندسازی با شخصیت‌های قصه از جمله دلایل مختلفی است که می‌توان با او ارتباط برقرار کرد.»

او ادامه داد: «قصه‌گو به سه متغیر اصلی تمرکز، توجه و دقت به شدت نیاز دارد. کودک امروز به قصه نیاز دارد. قصه‌درمانی در واقع قصه‌های شفابخشی هستند که کودک متوجه می‌شود، مشکلی که دارد صرفا متعلق به او نیست و افراد دیگری هم همانند او هستند. بنابراین قصه‌درمانی و هنردرمانی، راهکارهایی برای حل این مشکلات هستند. یک معلم گاهی با دانستن انواع قصه‌ها می‌تواند مشکلات دانش‌آموزان را حل کند؛ از جمله اضطراب، ترس، خجالت، سوگ و... که می‌توان با قصه آن را حل کرد. به طور مثال ما در دوران کرونا با دانش‌آموزان سوگواری مواجه بودم که گریه نمی‌کردند و من مجبور بودم به نحوی قصه‌گویی کنم تا آنها مجبور شوند گریه کنند.»

دهقانی همچنین گفت: «در دوران کرونا و پس از آن بسیاری از معلم‌ها می‌گفتند توجه و تمرکز بچه‌ها پایین آمده است و دلیل آن نیز استفاده از گوشی‌های موبایل است. من سال‌هاست با بچه‌های اوتیسم دیجیتال روبه‌رو هستم؛ این واژه‌ای است که خودم روی آن‌ها گذاشته‌ام. این بچه‌ها سالم هستند، اما در سال‌های نخست تولد با جهان دیجیتال روبه‌رو شده‌اند و درگیر این ماجرا می‌شوند. برقراری ارتباط با این کودکان بسیار سخت است. اگر در فضایی که این رویدادها در آن است، تسلط نداشته باشید، قطعا نمی‌توانید به این کودک کمک کنید. در واقع وقتی این کمک شکل می‌گیرد که خلاقیت‌هایی جدای از معلمی داشته باشم.»

علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای آنلاین این نشست‌ها به نشانی اینترنتی زیر https://live.kpf.ir/ch/kargah و نشانی www.aparat.com/kanoon.yazd/live  در سایت آپارات مراجعه کنند.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گوییِ» کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان از ۲۵ دی آغاز شده است و تا بیست‌ونهم همین ماه در شهر یزد ادامه خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =