تقویت مهارت‌های کودکان با قصه‌گویی دیجیتال

مریم غیاث‌آبادی در مقاله خود از تقویت مهارت‌های کودکان در زمینه قصه‌گویی دیجیتال با توجه به شدت گسترش فناوری‌های نوین و توسعه سواد دیجیتال سخن گفت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نخستین نشست علمی ترویجی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، صبح چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ در سالن کنفرانس هتل داد یزد برگزار شد.

این نشست، به ارائه مقاله «شناسایی عوامل موثر بر تقویت مهارت‌های کودکان از طریق قصه‌گویی دیجیتال با استفاده از مرور نظام‌مند ادبیات علمی» اختصاص داشت که توسط مریم غیاث‌آبادی‌فراهانی ارائه شد و دکتر فاطمه قانع آن را مورد داوری و نقد قرار داد.

مریم غیاث‌آبادی در توضیح این مقاله گفت: «این مطالعه سعی کرد دانش موجود در زمینه قصه‌گویی دیجیتال و تاثیر آن بر تقویت مهارت‌های کودکان را در قالب یک طرح تحقیق نظام‌مند ارائه دهد. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر تقویت مهارت‌های کودکان از طریق قصه‌گویی دیجیتال با استفاده از مرور نظام‌مند ادبیات علمی است. برای دستیابی به هدف پژوهش، روش مرور نظام‌مند ادبیات پژوهشی مدنظر قرار گرفت و با استفاده از چارچوب بیانیه پریزما، ۴۲۲ مقاله انتخاب و طی مراحل غربالگری، در نهایت ۶۹ مقاله برای مرور نظام‌مند انتخاب شد.»

او ادامه داد: «۶۴ مقوله به عنوان عوامل شناسایی شده ناشی از قصه‌گویی دیجیتال بر تقویت مهارت‌های کودکان در قالب ۶ بعد اصلی شناسایی شدند که این ابعاد عبارتند از: مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های یادگیری، مهارت‌های انگیزشی و ایجاد خلاقیت، مهارت‌های اخلاقی و مهارت‌های ذهنی. نتایج پژوهش نیز نشان داد تاثیرات زیادی از قصه‌گویی دیجیتال بر تقویت مهارت‌های کودکان منجر شد؛ از این رو نباید آن را پدیده‌ای ساده انگاشت و با توجه به شدت گسترش فناوری‌های نوین و توسعه سواد دیجیتال باید به مفهوم چند بعدی این پدیده با توجه بیشتری نگریست.»

تقویت مهارت‌های کودکان با قصه‌گویی دیجیتال

فاطمه قانع، داور این نشست نیز طی سخنانی کوتاه گفت: «در داوری این بخش ما مقالاتی را انتخاب کردیم که  ساختار مناسب و درستی داشتند. ما دو نوع مقاله داریم یک مقاله‌های علمی - پژوهشی و دیگری مروری که مقاله‌های علمی پژوهشی عمدتا از جایگاه بالاتری برخوردار هستند. چرا که در این نوع  پژوهش، محقق با مواد خام و اطلاعات در ارتباط است و به شیوه کتابخانه‌ای و میدانی تحقیقات خود را انجام داده است. در حالی که در مقاله‌های مروری پژوهشگر همانطور که از عنوانش مشخص است به مرور مقاله‌های نوشته شده می‌پردازد. اما این به معنای کم کردن از جایگاه آن نیست.»

این داور همچنین با بیان این که خود نگارش مقاله‌های مروری، سه نوع است، توضیح داد: «دسته اول مقالات روایی یا توصیفی است که پژوهشگر چند مقاله را خوانده و دسته‌بندی می‌کند. دسته دوم مرور نظام‌مند است، چرا که سوال مشخصی وجود دارد و برای پاسخ دادن به آن سوال پژوهش می‌کند و مقاله‌هایی را انتخاب می‌کند که بتواند به پاسخ مناسب برسد و در نهایت نیز پژوهشگر نتایج مقاله‌ها را با هم ادغام و مقایسه کرده و خروجی که از آن حاصل می‌شود را ارائه می‌دهد.»

قانع افزود: «این مقاله در دسته مرور نظام‌مند قرار دارد  و در فضای رقابتی مهم است که گستره کار در چه حدی باشد. گاهی مقاله‌های مروری توصیفی به دست ما می‌رسد که خلاصه‌نویسی مقاله‌های مروری است که عمدتا در فضای رقابتی این دست مقاله‌ها جایگاه بالایی ندارند. اینکه از کدام منابع معتبر استفاده و از کجا اطلاعات جمع‌آوری شده، حائز اهمیت است که در این مقاله از منابع کافی انگلیسی و فارسی بهره گرفته شده است. اگر پژوهشگران صرفا از منابع فارسی استفاده کنند، کار اشتباهی نیست، اما استفاده از منابع خارجی، گستره بیشتری را در اختیار شما قرار داده است.»

او درپایان این نشست گفت: «مهم‌ترین وجه در کار علمی پایبند بودن به منابع علمی است و باید پیشینه نظری و مبانی نظری از واژه‌ها و اتمسفری که درباره آن تحقیق می‌شود داشته باشد تا مقاله خروجی کاملی پیدا کند.»

تقویت مهارت‌های کودکان با قصه‌گویی دیجیتال

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =