جستارنویسی در کنار رهایی و ناهوشیاری استخوان‌مند است

نشست سیر مطالعاتی با موضوع «جستارنویسی» ویژه مربیان ادبی کانون پرورش فکری استان کرمان با تدریس طیبه شجاعی همزمان با دهه مبارک فجر برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، اولین نشست آموزش «جستارنویسی» از سوی طیبه شجاعی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان و به مناسبت دهه مبارک فجر برای مربیان ادبی کانون استان به صورت مجازی ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد.

بنابر این خبر، شجاعی ابتدا با طرح سوال چرا نوشتن سخت است؟ بیان کرد: در زندگی به علت مشغله‌های فراوان معمولا نوشتن در اولویت نیست ولی باید احساس نیاز به نوشتن را در خودمان بیدار کنیم. همانطور که زنگ تفریح اولویت مدرسه زندگی است، نوشتن هم زنگ تفریح زندگی اهل قلم است.

طیبه شجاعی نوشتن جستار را به رانندگی در شب تشبیه کرد و اضافه کرد: بهتر است فقط به جلو توجه داشته باشید و حاشیه و اطراف را رها کنید و مستقیم پیش بروید. جستارنویسی مثل اشعه لیزر به شخصی‌ترین و خصوصی‌ترین افکار، احساسات و دلخواه‌های شما نفوذ می‌کند و هر چیز بسته و دور از دسترسی را روشن می‌سازد.

وی با تاکید بر این‌که چون جستار قالب‌های نوشتن را در هم می‌شکند و رها و آزاد نوشته می‌شود، مخاطبان هم ناخودآگاه خودشان را در آن کشف می‌کنند شرح داد: هرچند جستار رها و موشکافانه و ناهوشیارانه نوشته می‌شود اما ساختارمند و استخوان‌مند است.

در واقع جستار می‌بایست یک شخصیت که معمولا «من نویسنده» است داشته باشد. در مرحله بعد مسئله و مشکلی سد راه این شخصیت خواهد شد و در میان کنش و واکنش‌ها شخصیت باید به یک شهود برسد، راه حل مشکل را پیدا کند و به نتیجه روشنی دست بیابد.

شجاعی افزود: انسان ذاتا نیاز دارد تا دیده شود و مورد توجه دیگران قرار بگیرد. حس بودن، وجود داشتن و زنده بودن حال آدمی را خوب می‌کند و نوشتن این نیاز را برآورده می‌سازد.

وی افزود: همان‌طور که «آن لاموت» در کتاب «پرنده به پرنده» می‌گوید، کسی که از دالان کودکی‌اش به سلامتی عبور کرده باشد برای یک عمر حرف برای گفتن دارد، نویسنده هم می‌تواند از خاطرات کودکی ملموس و صمیمی خود که سرشار از تخیل بوده‌اند و در دسترس هستند استفاده کند.

کارشناس نشست آموزش جستارنویسی بعد از معرفی کتاب «رها و ناهوشیار بنویسیم/ هنر جستارنویسی نوشته ادر لارا» توصیه کرد: ابتدا سخت نگیرید و دچار وسواس نشوید، گاهی لازم است مزخرف بنویسید شاید لحن و سبک شما تازه و نو باشد سپس با تخلیه افکار و دغدغه‌ها کمی خودخواهی به خرج دهید و برای خودتان و حال خوب خودتان بنویسید.

آموزش جستارنویسی که از برنامه‌های پیش‌بینی شده آفرینش‌های ادبی کانون استان کرمان است در جلسات بعدی به مرور ادامه می‌یابد و مربیان استان را برای نوشتن جستارهای اصولی و کاربردی همراهی می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =