ارتباط با کودکان باید تداوم داشته باشد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک از نهادهایی است که بعد از پیروزی انقلاب توانسته در حوزه کودک و نوجوان در زمینه‌های فرهنگی فعالیت‌های خوبی داشته باشد. هیچ ابزاری موثرتر و ماندگارتر از ابزار هنر و ادبیات خصوصا در نظر مخاطب کودک و نوجوان نیست.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی؛ معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان در حاشیه آیین اختتامیه اولین دوره مهرواره «نامه مهر» و «گنبد کبوتران» گفت: عشق و ارادت به ساحت امام رضا(ع) در دل هر ایرانی نهادینه شده و این ارادت در قالب هنر و ادبیات جلوه‌ای دیگر داشته است. امام رضا(ع) مرکز محبت و ارادت مردم در ایران بوده و این در طول تاریخ نشان داده شده است.

وی افزود: تمام اقشار و آحاد مردم پیر، جوان، شهری و روستایی، متخصص و عوام با هر رویکردی دلبستگی و وابستگی خاصی به حضرت رضا(ع) داشتند. انقلاب اسلامی مسئولیت مضاعفی را متوجه همه دستگاه‌ها، به ویژه دستگاه‌های فرهنگی کرده که باید ضریب و شتابی ایجاد کنند که این ارادت افزایش پیدا کند.

گنابادی‌نژاد با بیان اینکه پرورش حس دینی و انتقال آموزه‌ها و مفاهیم اخلاقی و دینی از دیرباز از جمله اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است، عنوان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک از نهادهایی است که بعد از پیروزی انقلاب توانسته در حوزه کودک و نوجوان در زمینه‎های فرهنگی فعالیت‌های خوبی داشته باشد. هیچ ابزاری موثرتر و ماندگارتر از ابزار هنر و ادبیات خصوصا در نظر مخاطب کودک و نوجوان نیست.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی  ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی تصمیم گرفت با همکاری بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، اولین مهرواره «نامه مهر» و «گنبد کبوتران» را برای این گروه سنی مخاطب برگزار کند.

وی بیان کرد: با توجه به وجود ظرفیت بخش مکاتبه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که نامه‌نگاری و مکاتبه با کودکان را برعهده دارد، نامه به عنوان یکی از قالب‌های مسابقه انتخاب شد. در گام اول نامه‌ای از سمت مشهد برای کودکان و نوجوانان عضو این بخش ارسال شد، پس از دریافت پاسخ، در مهرواره «نامه مهر» شرکت داده و داوری شد. رویکرد اکثر این نامه ها بیان احساسات و حال و هوای کودکان و نوجوانان مشتاق زیارت امام رضا(ع) بود.

گنابادی‌نژاد اضافه کرد: جای تقدیر و تشکر دارد که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چند سال است در مشهد نامه‌های دانش‌آموزان و کودکان به امام رضا(ع) را به عنوان یک طرح راه‌اندازی کردند. آموزش‌‎وپرورش نیز باید در رسانه ملی و سایر ظرفیت‌ها در این زمینه وارد شود تا ما بتوانیم زمینه ارتباط و ابراز محبت و علاقه همه کودکان و نوجوانان به حضرت رضا(ع) را بیش از گذشته فراهم کنیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی  گفت: ما به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دو نکته را اعلام کردیم. اول اینکه تبدیل این نامه‌ها به محصولات و فرآورده‌های فرهنگی یکی از اولویت‌ها باشد. ما می‌توانیم از این نامه‌ها، کتاب، مستند، کلیپ، شعر، نمایش و محصولات متنوع دیگری تولید کنیم که بیش از خود این نامه‌ها مورد استفاده نسل کودک و نوجوان ما قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: نکته دوم تداوم ارتباط است، یعنی افرادی که با شوق و علاقه وارد این برنامه فرهنگی می‌شوند، تنها با یک نامه تمام نشود و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با استفاده از سایر ظرفیت‌های فرهنگی کشور از جمله خود آموزش‌‎وپرورش، اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان، بسیج دانش‌آموزی، کانون‌های فرهنگی مساجد و هیئت‌های مذهبی نیز برای تداوم این ارتباط و تعامل برنامه‌ریزی کنند.

گنابادی‌نژاد در خصوص مهرواره «گنبد کبوتران» عنوان کرد: این بخش نیز با هدف توجه به قالب جذاب داستانک برای بیان خاطرات زیارت و همچنین هدف مهم تولید محتوای رضوی در این قالب توسط متخصصان این حوزه و در کنار آن نوجوانان صاحب قلم برای گروه سنی نوجوان و بزرگسال برگزار شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی  افزود: هدف کلی از اجرای این دو برنامه، ترویج فرهنگ رضوی، آشنایی با مفاهیم والای رضوی، کشف استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان و ترغیب نویسندگان نوجوان و بزرگسال به خلق آثار جدید با محوریت فرهنگ رضوی، نونگری و نواندیشی در انتقال مفاهیم آن بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =