درخشش «دیواکولا» و «کلوچه‌های خدا» در جشنواره ملی تئاتر کودک رضوی

دو نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با درخشش در سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک رضوی جایزه‌ها و لوح‌های قدردانی گوناگونی را از این رویداد هنری مذهبی دریافت کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آیین پایانی این جشنواره روز ۹ اسفند ۱۴۰۱ به میزبانی استان هرمزگان در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار شد.

در این جشنواره ۱۰ اثر نمایشی از ۵ استان طی روزهای ۶ تا ۹ اسفند با یکدیگر به رقابت پرداختند که نام دو نمایش کانون با عنوان‌های «کلوچه‌های خدا» به نویسندگی و کارگردانی آرش شریف‌زاده از ساخته‌های مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون و «دیواکولا» به کارگردانی محمد جهانپا از ساخته‌های مرکز تخصصی تئاتر کانون استان خراسان رضوی در بین این آثار به چشم می‌خورد.

بر اساس این گزارش در نهایت با رای گروه داوری، نمایش «دیواکولا» موفق شد جایزه ویژه هیئت‌داوران را دریافت کند و همراه با یک نمایش دیگر، به عنوان نمایش‌های برگزیده بخش صحنه‌ای به بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) معرفی شود.

«محمد جهانپا» کارگردان نمایش «دیواکولا» نیز به عنوان نفر دوم بخش کارگردانی انتخاب شد و «عماد نصرآبادی» نویسنده این نمایش نیز عنوان اول بخش نمایشنامه‌نویسی و «آرش شریف‌زاده» نویسنده نمایش «کلوچه‌های خدا» عنوان دوم این بخش از جشنواره را از آن خود کردند.

در همین حال در بخش بازی‌گری مرد «فرشاد قاسمی» بازیگر نمایش «دیواکولا» به عنوان نفر اول معرفی و از «محمد تقی‌نژاد» دیگر بازی‌گر این نمایش؛ و در بخش بازی‌گری زن نیز از «نگین تقوی‌راد» و «نگار تقوی‌راد» بازیگران نمایش «کلوچه‌های خدا»، قدردانی شد.

دو جایزه دیگر هم به «زینب رشتی» طراح لباس نمایش «دیواکولا» و «آناهیتا موسوی» طراح چهره‌پردازی این نمایش به‌عنوان نفرهای برگزیده این نمایش اهدا و از «محمدعلی رفیعی» آهنگساز آن نیز قدردانی شد.

«ساغر لطفی‌نژاد» کارشناس مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون نیز بر اساس رای هیات داوران، موفق شد جایزه ویژه طراحی عروسک را به‌عنوان طراح و سازنده عروسک نمایش «عقاب» یکی از آثار شرکت‌کننده در جشنواره به خود اختصاص دهد.

داوری این جشنواره را «سیدحسین فدایی‌حسین»، «مجید قناد» و «علی رضایی» برعهده داشتند.

نمایش «دیواکولا» که پیشتر در بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز حضور داشت، با هدف ترغیب کودکان به کتاب و کتاب‌خوانی  ساخته شده و داستان آن درباره‌ی پسر بچه‌ای به نام «بامداد» است که هیچ علاقه‌ای به کتاب ندارد اما پدرش صاحب کتاب‌فروشی بامداد است و او مجبور است به وی  کمک کند. در روزی  که پدرش آن‌جا حضور ندارد، سه مشتری به کتاب فروشی می‌آیند و کتاب‌هایی می‌خرند اما کتاب‌ها سفید است! بامداد باید آن‌ها را جایگزین کند و به‌همین دلیل مجبور می‌شود به انباری کتاب‌ها برود...

نمایش «کلوچه‌های خدا» به نویسندگی و کارگردانی آرش شریف‌زاده نیز از ساخته‌های سال ۱۳۹۷ مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگرفته از کتابی به همین نام اثر کلر ژوبرت نویسنده فرانسوی است که داستان بچه خرسی را بیان می‌کند که از خواب زمستانی بیدار می‌شود و با دیدن سرسبزی و زیبایی‌های دنیا می‌خواهد از خدا تشکر کند. اما راه مناسب این کار را نمی‌داند تا این‌که «کلاغ»ی پیشنهاد عجیبی به او می‌دهد و...

سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی روزهای ششم تا نهم اسفند در بندرعباس برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =