گفت‌وگوی دختر ایرانی با فضانورد چینی سرآغاز دیپلماسی کودک و نوجوان

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: گسترش فضای همکاری‌های ایران و چین در قالب «همایش گفت‌وگو با قصر آسمانی» سکوی پرتابی برای تحقق دیپلماسی کودک و نوجوان خواهد بود و یکی از رویکردهای کانون ایجاد زیرساخت‌های بین‌المللی در این زمینه است.

به‌گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست خبری «همایش گفت‌وگو با قصر آسمانی» دوشنبه بیست‌وهشتم فروردین‌ ۱۴۰۲ با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری، فنگ چون رایزن سیاسی سفارت جمهوری خلق چین در ایران و خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار و برخی جزییات برنامه گفت‌وگوی برخی از نوجوانان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به‌ویژه یک دختر نوجوان ایرانی با فضانوردان ایستگاه فضایی کشور چین تشریح شد.

گفت‌وگوی دختر ایرانی با فضانورد چینی سرآغاز دیپلماسی کودک و نوجوان

تلاش برای حضور پررنگ‌تر کانون کانون در عرصه‌های علمی کودک و نوجوان

 در ابتدای این نشست فرهاد فلاح با اشاره به اهداف کانون برای برگزاری این‌گونه همایش‌ها که در حوزه دیپلماسی کودک و نوجوان برگزار خواهد شد، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سابقه‌ای نزدیک به ۶۰ سال به‌عنوان مرجعی برای حوزه کودک و نوجوان محسوب می‌شود. این نهاد همواره نیازهای فرهنگی و علمی کودکان و نوجوانان ایرانی را تحت پوشش خود داشته است. در ادامه این رسالت، یکی از اهداف کانون این است که در عرصه‌های علمی حضور پررنگ‌تری داشته باشد.

وی افزود: در ادامه همکاری‌های دو سویه کانون با سفارت چین در تهران و بعد از حضور ایران در سازمان شانگهای توانستیم در برنامه‌های فرهنگی آنها که در حوزه کودک و نوجوان برگزار می‌شود حضوری فعال داشته باشیم. در همین راستا پنجشنبه سی‌ویکم فروردین‌ شماری از کودکان و نوجوانان ایرانی و چینی حاضر در تهران و نوجوانان کشورهای عضو شانگهای به‌صورت برخط در این برنامه حضور خواهند داشت. در این برنامه حامد علامتی مدیرعامل کانون، چانگ هوآ سفیر چین در ایران، مقامات سازمان هوافضای ایران و... سخنرانی خواهند کرد.

او همچنین بیان کرد: مهشید قاسمی نوجوان اصفهانی که توانسته بود در مسابقه نقاشی «سرزمین افسانه‌ها» مقام اول را کسب کند در این همایش به‌عنوان پرسش‌گر سوالی درباره سرعت موشک‌های پرتابی به فضا و سرعت سفینه‌های فضایی خواهد پرسید. در اینجا باید به حدیثی از پیامبر(ص) اشاره کنم که در کتاب‌های درسی هم تکرار شده است. ایشان می‌فرمایند: «علم را فرا بگیرید حتی اگر در چین است»؛ خوشبختانه باید بگوییم که این گفت‌وگو با قصر آسمانی در همین راستا خواهد بود.

گفت‌وگوی دختر ایرانی با فضانورد چینی سرآغاز دیپلماسی کودک و نوجوان

معاون فرهنگی کانون با اشاره به گسترش فضای همکاری‌های ایران و چین در قالب دیپلماسی کودک و نوجوان ادامه داد: یکی از رویکردهای کانون ایجاد زیرساخت‌های بین‌المللی است. در این رابطه تلاش می‌کنیم تا با همکاری کشور چین در حوزه کودک و نوجوان به دستاورهای فی‌مابین دست پیدا کنیم. در این خصوص هم ما از توانایی‌های چینی‌ها استفاده خواهیم کرد و هم آنها از تجربه‌های ما بهره خواهند برد. «گفت‌وگو با قصر آسمانی» سکوی پرتابی برای تحقق دیپلماسی کودک و نوجوان خواهد بود.

او ضمن طرح این نکته که تلاش ما بر این است تا از کودکان و نوجوانان به‌عنوان سفیران صلح استفاده کنیم، اظهار کرد: پیش از این بحث دیپلماسی فرهنگی در کشور مطرح بود ولی حالا کانون می‌تواند در دیپلماسی علمی کودک و نوجوان به‌عنوان مرجعی برای این حوزه محسوب شود. در حوزه علمی، ایران جزو معدود کشورهایی است که از پیشینه با قدرتی در این عرصه‌ها برخوردار است. در زمینه نجوم شخصیت‌های مشهوری مانند ابوریحان بیرونی، خواجه نصیر، خیام، غیاث‌الدین جمشیدکاشانی و... را می‌توان نام برد که با نام ایران در جهان شناخته می‌شوند. امروز هم بسیاری از نفرات برجسته علمی در جهان هستند که سابقه عضویت در کانون را دارند و محصول تلاش کانون بودند که باید آنها را به جامعه معرفی کنیم.

فرهاد فلاح در پایان سخنان خود به توان بالای کانون برای آموزشِ علاقه‌مندان در حوزه نجوم اشاره کرد و گفت: کانون در ۳۰ استان دارای مراکز نجوم است که ۲۰ استان به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنند و رصد شبانه هم به صورت مرتب انجام می‌شود. کانون پیش از این در حوزه رباتیک و نجوم فعالیت‌های ارزشمندی داشته است که در همین راستا برنامه‌های جدیدی را در دستور کار داریم تا بتوانیم وارد عرصه‌های دیگر علمی شویم. لازم است بگویم در دوران کرونا توانستیم ۱۶۰ کارگاه نجوم برگزار کنیم که در کنار آن کارگاه‌های کاوش‌های فضایی هم فعال بودند. بیش از ۲۳۷ کتاب از مجموع بیش از ۳ هزار کتاب چاپ شده در کانون به موضوع‌های علمی اختصاص دارد که ۱۰ جلد از این تعداد به صورت تخصصی به حوزه هوافضا مربوط است. طبق چشم‌اندازهای جمهوری اسلامی ایران قرار است در سال ۱۴۰۴ یک فضانورد از سوی ایران به فضا اعزام شود؛ با توجه به این امر تلاش ما بر این است تا بتوانیم ذهن کودکان و نوجوان ایرانی را برای آینده آماده کنیم.

گفت‌وگوی دختر ایرانی با فضانورد چینی سرآغاز دیپلماسی کودک و نوجوان

بنیان دوستی بین فرزندان ایران و چین با همایش گفت‌وگو با قصر آسمانی

فنگ چون در ادامه این نشست ضمن سپاسگزاری از مسئولان کانون، برای ادامه فعالیت‌های فرهنگی در حوزه دیپلماسی کودک و نوجوان با جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد و افزود: کمیته همکاری‌های شانگهای در نظر دارد تا «همایش گفت‌وگو با قصر آسمانی» را با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار کند. هدف از این رویداد افزایش درک و فهم کودکان و نوجوانان در حوزه هوافضا است که البته به بهانه‌ای برای شروع همکاری‌های فرهنگی بین چین و ایران تبدیل شده است. این رویداد مکان‌های اصلی و فرعی دارد که مکان اصلی برگزاری آن در پکن است و دیگر کشورهای عضو شانگهای هم در رده مکان‌های اصلی قرار دارند؛ ایران هم یکی از این مراکز خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو ایستگاه فضایی در آسمان وجود دارد که یکی از آنها قصر آسمانی است. این برای اولین بار است که یک فضانورد چینی از این ایستگاه فضایی با دوستان‌مان در کره زمین گفت‌وگو خواهد داشت. این همکاری بین دو کشور ایران و چین نشان از سطح بالای همکاری بین دو کشور دارد. درواقع این رویداد، بنیان دوستی محکمی را بین کودکان و نوجوانان ایران و چین بنا خواهد کرد.

گفت‌وگوی دختر ایرانی با فضانورد چینی سرآغاز دیپلماسی کودک و نوجوان

رایزن سیاسی سفارت جمهوری خلق چین در ایران در پاسخ به سوال‌های برخی خبرنگاران که درباره‌ی همکاری‌های فرهنگی ایران و چین بود، گفت: بعد از اینکه مجلس شورای اسلامی ایران حضور تهران در سازمان شانگهای را تصویب کرد حوزه فعالیت‌های دو کشور افزایش چشمگیری داشت. اکنون دو کشور در حوزه‌های فرهنگی همانند فعالیت‌های سیاسی شاهد افزایش این همکاری‌ها هستند. در سال ۲۰۲۱ ،۹ کتاب از سوی سفارت ایران در چین به زبان فارسی چاپ شد و همچنین ۱۴ دانشگاه در چین و ۴ دانشگاه در ایران زبان فارسی و چینی تدریس می‌کنند. در ادامه تلاش ما بر این است تا در ۵ سال آینده ۱۰۰ معلم ایرانی را برای آموزش زبان چینی آماده کنیم. سال جاری هم مسابقه زبان چینی از سوی سفارت کشور ما در تهران برگزار می‌شود. پس از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین فضای همکاری‌های دو کشور افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است.

«همایش گفت‌وگو با قصر آسمانی» روز پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و طی آن قرار است مهشید قاسمی نوجوان ایرانی با یک فضانورد چینی در «ایستگاه فضایی تیانگونگ» ارتباط مستقیم برقرار و سوال خود را از این فضانورد مطرح کند.

این رویداد در ایران با حضور شماری از کودکان و نوجوانان و مسئولان ایرانی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود قرار است به صورت مستقیم از برخی شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی و کانال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در «شبکه شاد» پخش شود.

در جریان ارتباط با ایستگاه فضایی چین، نوجوانان دیگری از کشورهای عضو پیمان شانگهای مانند روسیه، چین، هندوستان، قزاقستان و... نیز به‌صورت مستقیم سوال‌های خود را با فضانوردان این ایستگاه مطرح خواهند کرد.

گفت‌وگوی دختر ایرانی با فضانورد چینی سرآغاز دیپلماسی کودک و نوجوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =