کد خبر: 324887
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
اولین نشست چهارشنبه‌های حوزه‌ای مراکز مشهد برگزار شد

اولین نشست حوزه ای به منظور ایجاد زمینه های تبادل نظر و تجربه، آشنایی بادیدگاه ها، بهره گیری از پیشنهادات سازنده، هم فکری و هم اندیشی بین مربیان وکارشناسان، بررسی مشکلات مراکز وارائه راهکار در جهت رفع آن برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی اولین نشست حوزه یک مراکز استان با حضور ابراهیم زره‌ساز مدیرکل استان، معاونین، کارشناسان، مربیان و همراهی مسئولین شرکت آب و فاضلاب مشهد (آبفا) در محل مجتمع فرهنگی تفریحی آبفا برگزار گردید.

در این نشست رویکردها و سیاست‌های کلی استان در سال ۱۴۰۲ مطرح شد. فرآیند کاری آفرینش‌های کارشناسی فرهنگی، انتظارات و برنامه های سال ۱۴۰۲  تبیین و توضیحاتی در خصوص برگزاری کارگاه های عمومی  و تخصصی داده شد.

اولین نشست چهارشنبه‌های حوزه‌ای مراکز مشهد برگزار شد

این جلسه با سخنان محمد محمودی هاشمی در خصوص بحران آب در مشهد آغاز شد.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور متولیان حوزه کودک و نوجوان گفت: ضرورت توجه به فرهنگ‌سازی در جهت رفع بحران آب از کودکان و نوجوانان آغاز می‌شود. ما تلاش خود را در این حوزه آغاز کرده‌ایم؛ ولی برای ادامه مسیر نیاز به هم‌افزایی دستگاه‌هایی چون کانون است چرا که تجربه این مؤسسات می‌تواند منجر به تولیدات مؤثری در این حوزه شود.

محمودی هاشمی ارائه طرح مشهد شهر دوستدار آب از سوی وزارت نیروی و شهرداری را اقدام مؤثری برای این هم‌افزایی دانست و این هم‌افزایی را در مسیر تقویت تولید محتوای مناسب مخاطب کودک و نوجوان باتوجه‌به تفاهم صورت‌گرفته در جشنواره قصه‌گویی سال ۱۴۰۱ را ضروری دانست.  

اولین نشست چهارشنبه‌های حوزه‌ای مراکز مشهد برگزار شد

ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون با اشاره به هم‌افزایی بین دستگاهی گفت: کانون فعالیت‌های اثرگذاری را با محور کتاب در مراکز خود برگزار می‌کند که علت این اثرگذاری حضور مربیانی است که در بستری دوستانه توام با الفت مادرانه به انتقال مفاهیم به کودک و نوجوانان می‌پردازند.

زره‌ساز به مفهوم آب در فرهنگ غنی ایرانی اشاره کرد و گفت: در کتیبه‌های باستانی ایرانی دشمن، دروغ و خشکسالی عاملان نابودی به شمار می‌روند. در آیین‌های دینی نیز ما تراژدی بزرگ عالم بشریت را با موضوع آب در واقعه کربلا داریم که به اهمیت آن اشاره دارد.  

وی از فعالیت قصه‌گویی به‌عنوان یکی از محورهای اصلی فعالیت‌های دیگر یادکرد و قصه چشمه‌ها و قصبات را نشان اهمیت آب در فرهنگ ایران دانست.

مدیر کانون با اشاره به نمایشگاه «عاروس و آواها» که در مرکز فرهنگی هنری ۸ مشهد برپا شده بود گفت: ۱۰ عروسک مطرح با پیوست قصه که هر کدام سبقه ایی در هویت بومی منطقه‌ای داشتند شناسایی شدند که در این میان عروسک مشترک فرهنگ شهرهای مختلف «عروسک باران (چولغزک)» بود که اشاره به آیین باران خواهی دارد و این نشان می‌دهد که آب از دیرباز موردتوجه بوده است.

زره‌ساز باتوجه‌به ضرورت حساس‌سازی جامعه نسبت به موضوع آب گفت: ما در کانون ابزارهای حساس‌سازی را داریم و تولید محصولات مشترک کانون و شرکت آب و فاضلاب باهدف حساس‌سازی ضروری است. این محصولات در حوزه کتاب، بازی و نمایش می‌تواند تولید و در دسترس مخاطب قرار گیرد. درگیرکردن کودک، نوجوان و خانواده در فعالیت‌های مختلف می‌تواند حساس‌سازی را گسترش داده و آن را پایدار می‌سازد به‌نحوی‌که اثرات سازنده ای در ایجاد فرهنگ آب را ایفا می‌نماید.

راه‌اندازی کارناوالی با استفاده از ظرفیت تماشاخانه سیار کانون از دیگر پیشنهادات مدیر کانون پرورش فکری استان بود.    

در ادامه برنامه سارا امیدوار کارشناس فرهنگی استان با قصه «تیشتر و اَپوش» قصه ایی با موضوع آب را اجرا کرد.

احمدرضا افشاری معاون اداری مالی استان با اشاره به‌ضرورت ارتباط مستقیم مراکز و همکاران با واحد اداری مالی در خصوص برنامه‌ریزی‌های انجام شده باهدف بازدید منظم از مراکز و رفع مشکلات، برنامه‌ریزی جهت ایجاد فرصت تعامل نزدیک‌تر و بیشتر با همکاران، خرید کتاب و تجهیز مراکز، ارائه رفاهیات بیشتر در سال جدید به ارائه طرح‌ها و برنامه‌ها پرداخت.

محبوبه بزم‌آرا معاون فرهنگی استان با اشاره به فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه کارشناسان گفت: در کنار فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده در حوزه‌های مختلف کارشناسی، حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از دیگر مسائل مهم در سال جاری است.

وی با اشاره به تفاهم صورت‌گرفته بین کانون و پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: باتوجه‌به پیش‌بینی‌های انجام شده در حال تشکیل گروهی از نوجوانان علاقه‌مند به این حوزه هستیم تا بتوانیم سلسله رویدادهایی را با همکاری پارک علم و فناوری خراسان رضوی ترتیب دهیم و تولیدات این شرکت‌ها را با نیاز واقعی مخاطب همسو سازیم و نوجوانان را با ماهیت این گونه شرکت‌ها به نحو مؤثری آشنا سازیم.

سپس فهیمه علی‌اکبری کارشناس حراست استان ضمن تشکر از همراهی همه همکاران با واحد حراست در خصوص دوربین‌های امنیتی مراکز، ضرورت استعلامات قانونی، لزوم برنامه‌ریزی اجرای فعالیت‌های مربوط به ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را با عنوان «خدادوست دارد، خدا دوست ندارد» طرح کرد.

مجید خطبایی کارشناس روابط‌عمومی در خصوص برگزاری جلسه هم‌اندیشی انعکاس اخبار مراکز، تعامل و ارتباط با سایر سازمان‌ها باهدف افزایش و نگهداشت اعضا و برگزاری دوره‌های آموزشی باهدف آشنایی با خبرنویسی و نرم‌افزارهای موردنیاز در واحد روابط‌عمومی مطرح گردید.

د ادامه برنامه زهره معماری نسب کارشناس مسئول فرهنگی استان و کارشناس حوزه ۱ ضمن ارائه برنامه های تخصصی با موضوع نمایش خلاق گفت: تشکیل کمیته های تخصصی فعالیت‌ها همچون سالهای گذشته و توجه به راهکارهای جذب و پایدارسازی اعضا جزء اولویت‌های اساسی حوزه کارشناسی فرهنگی در سال جاری است.

محمود خرقانی کارشناس فرهنگی حوزه ۲ با شرح برنامه‌های تخصصی با موضوع قصه‌گویی گفت: فعالیت قصه‌گویی اساسی‌ترین فعالیت در مراکز است و در وهله نخست خود ما به‌عنوان مربی باید از اجرای این فعالیت لذت ببریم تا بتوانیم آن لذت را به مخاطب منتقل کنیم. وی با تأکید بر انجام فعالیت قصه‌گویی باهدف لذت گفت: ضرورت جشنواره‌ها و مسابقات باید در حاشیه این فعالیت اصیل کانونی قرار بگیرد نه آنکه این جشنواره‌ها و مسابقات هدف اصلی باشند.

مرضیه فیروزکوهی کارشناس فرهنگی حوزه ۳ به ارائه برنامه‌های تخصصی با موضوع بازی و سرگرمی پرداخت و آن را ضرورت نیاز مخاطب امروز دانست و گفت: لازم است هم در حوزه احیای بازی‌های بومی و محلی و هم در حوزه بازی‌های دیجیتالی و رایانه‌ای فعالیت داشته باشیم تا بتوانیم از این ابزار مهم به نحو مؤثری در انتقال مفاهیم بهره ببریم.

سارا امیدوار کارشناس فرهنگی حوزه ۴ در مورد برنامه‌های تخصصی با موضوع شناخت‌ها و فعالیت‌های دینی گفت: مطالعات نشان می‌دهد که در دین اسلام اخلاقیات جایگاه والا و با اهمیتی دارد و می‌توان گفت ۸۰ درصد تعالیم قرآن کریم با موضوع اخلاقیات است؛ لذا ضروری است که در مراکز با رویکرد ترویج و فرهنگ‌سازی این مباحث اخلاقی به ترویج دین و شناخت آن برای کودک و نوجوان بپردازیم.

ویکتوریا اعظم و زهره اکبرآبادی همکاران کارشناسی فرهنگی استان با اشاره به برنامه‌های تخصصی کاردستی، علمی، کتاب و کتاب‌خوانی نوید اتفاقات و فعالیت‌های منسجم و پایداری را در استفاده ازاین‌گونه فعالیت‌ها ارائه کردند.

تشکیل کارگروه‌های مختلف تولید محتوا و خلق محتوای مناسب با بحران آب از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

در حاشیه نشست حوزه‌ای مسئولین و مربیان مراکز مشهد پاسخ سؤالات خود را در حوزه معاونت فرهنگی و اداری- مالی از معاونین و کارشناسان ستادی دریافت کردند.

این برنامه قرار است در ۶ چهارشنبه برای ۶ حوزه کارشناسی فرهنگی برگزار شود.

   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =