فردوسی نگران از دست رفتن هویت ملی ایرانیان بوده است

غلامعلی حدادعادل در آیین پایانی پنجمین جشنواره ملی فردوسی اظهار کرد: چیزی که باعث شده فردوسی ۳۰ سال رنج ببرد تا شاهنامه را خلق کند این بود که او نگران از دست رفتن هویت ملی ایرانیان بوده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، «آیین پایانی پنجمین جشنواره ملی فردوسی» روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ با حضور غلامعلی حدادعادل؛ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حامد علامتی؛ مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و الهام یاوری؛ رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برگزار شد.

خود را برای پاسداری از هویت ایرانی اسلامی و زبان فارسی آماده کنید

در این آیین غلامعلی حدادعادل ضمن تبریک روز معلم و روز سمپاد عنوان کرد: خوشحالیم که در فرهنگستان زبان و ادبی فارسی می‌توانیم در این چند سالی که این جشنواره آغاز شده با وزارت آموزش و پرورش و سازمان ملی استعدادهای درخشان همکاری داشته باشیم. تاکنون چندین دوره آموزشی برای مدارس تیزهوشان در فرهنگستان برگزار کردیم تا با راه و رسم واژه‌گزینی آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه شاهنامه بیش از ۵۰هزار بیت دارد، بیان کرد: نکته مهم این است که این اثر بیش از هزار سال پیش سروده شده است. محتوای شاهنامه تنها احوال شاهان، سلسله‌ها، جنگ، پیروزی و… نیست. بلکه کتاب حکمت، خردمندی، خردورزی، فرهنگ، دینداری، خداپرستی و اخلاق هم هست. فردوسی به نحو هنرمندانه‌ای این کتاب را آراسته و به صورت یکی از کتاب‌های جاودانه تاریخ بشر درآورده است.

فردوسی نگران از دست رفتن هویت ملی ایرانیان بوده است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با طرح این نکته که در دنیا ملت‌هایی که چنین کتابی با این تفصیل، گستردگی، تنوع موضوع‌ها و قدمت داشته باشند اندک است، مطرح کرد: مردم ایران در مواجهه با اسلام، این دین را پذیرفتند اما زبان خود را حفظ کردند. مسلمان شدن ایرانیان نیز صادقانه بود. در طول این هزارسالی که از اسلام‌آوردن ایرانیان می‌گذرد و به‌ویژه در ۵۰ سال اخیر، ایرانی‌ها در راه اسلام فداکاری‌های بسیاری کردند.

وی افزود: فردوسی این نیاز را دریافت که اگر کتابی بنویسد و از اسطوره‌ها، حوادث و… سخت بگوید، زبان فارسی قوت می‌گیرد و ملت با این اثر می‌توانند هویت خود را حفظ کنند. شما دانش‌آموزان استعداد درخشان خود را برای پاسداری از هویت ایرانی اسلامی و زبان فارسی آماده کنید. اکنون بعد از هزار سال وقتی شاهنامه را می‌خوانیم، زبان آن را می‌فهمیم؛ این نشانه بلوغ و پختگی زبان فارسی است که فردوسی، گنجینه و معلمی برای همه شاعران بعدی از جمله سعدی و حافظ و... می‌شود.

حدادعادل در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه ملتی که چنین کتابی داشته باشد باید احساس هویت و اعتماد به نفس کند، خطاب به دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان تاکید کرد: شما دانش‌آموزان که اسباب تحصیل‌تان به برکت استعداد خدادادی و توجه خانواده‌ها و معلمان و وزارت آموزش و پرورش فراهم است، خودتان را برای پاسداری از هویت ایرانی - اسلامی زبان فارسی آماده کنید.

فردوسی نگران از دست رفتن هویت ملی ایرانیان بوده است

تعبیر و رویکرد شرکت‌کنندگان به فرهنگ شاهنامه را بیاموزیم

الهام یاوری در بخش دیگر آیین پایانی پنجمین جشنواره ملی فردوسی اظهار کرد: زیباترین طلیعه برای سخن امروز، تبریک روز معلم به نمایندگی از خانواده سمپادی است. همه ما آنچه داریم و هر چه هستیم، مدیون معلمان خودمان و جامعه معلمان هستیم. هر معلمی که در هر گوشه‌ای از کشور، دست تعلیم به سر دانش‌آموزان می‌کشد و راه را برای آموختن او هموار می‌کند به گردن افرادی که روی زمین نفس می‌کشند، حق دارد.

وی ضمن تبریک روز سمپاد گفت: خانواده بزرگ سمپاد نه تنها دانش‌آموزان این مدارس بلکه حتی شامل افرادی می‌شود که دغدغه آموزش و پرورش فرزندان این کشور را دارند و شامل دانش‌آموزان مستعدی می‌شود که بنا به هر دلیلی یا نخواسته و یا نتوانسته‌اند در مدارس سمپاد تحصیل کنند و همه آن‌ها ستودنی هستند و آن‌ها را جزء خانواده سمپاد می‌دانیم.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اظهار کرد: جامعه‌شناسان تاکید می‌کنند که ملت‌ها و قوم‌های مختلف، یک محور اساسی دارند که همه افراد حول آن محور به یکدیگر می‌پیوندند. نمادها و ابزارهای متفاوتی این مفهوم محوری را تقویت و به افراد معرفی می‌کند و این مفهوم را تاریخ یک ملت در خود نهفته می‌کند و سینه‌به‌سینه به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود.

او با بیان اینکه مفهوم محوری که ملت ایران را از افق تمدنی خود در هزاران سال پیش و تا همیشه منسجم و متحد کرده بر اساس تحلیل برخی جامعه‌شناسان دو چیز است، خاطرنشان کرد: یکی از این مفهوم‌ها خردورزی و علاقه به دانش و حقیقت است که ملت ایران در برابر حرف ناحق و زور همیشه ایستادگی کرده اما هر جای دنیا حرف حقی پیدا کرده‌اند آن را پذیرفته‌اند. در مواجهه با حمله مغول‌ها و حمله اعراب دو نوع متفاوت از این رویکرد در مبنای تشخیص ملت به حقیقت پیوست.

وی با تاکید بر اینکه تشخیص ملت ایران همواره بر پایه این مفهوم‌ها بوده است، تصریح کرد: هیچکس سابقه‌ای از شکست خوردن ایرانی‌ها در برابر ناحق را سراغ ندارد و هر کجا مظلومی بوده، ایرانی‌ها آغوش خود را باز کرده‌اند تا از آن حمایت کنند.

یاوری با بیان اینکه دومین مفهوم محوری که در بین جامعه ایرانیان قرار می‌گیرد، دادگری و برقراری عدالت بوده است، بیان کرد: در طول تاریخ اگر نگاه کنید، یکی از شعارهایی که ملت را به سوی خودش جذب کرده، شعار محوری عدالت است. بنابراین خردورزی و عدالت‌پیشه‌گی در عنوان‌های مختلفی در تمدن کشور خود را نشان داده است. حتی هنرهای رزمی ایرانیان، آکنده از مفهوم خردورزی و دادگری است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه یکی از عناصر این فرهنگ دیرینه در ادبیات فارسی خود را نشان می‌دهد، گفت: فردوسی به عنوان یکی از قله‌های فرهنگ و ادب پارسی و فرهنگسازان این فرهنگ دیرینه، سهم به‌سزایی در انتقال فرهنگ دیرینه از گذشته به حال و آینده ایرانیان دارد. جشنواره ملی فردوسی با چنین هدفی شکل گرفته است. دوست داشتیم احساس عمیق خودمان از افتخار ایرانی که حس می‌کنیم از اینکه فرزندانِ پدرانی فرهیخته و دادگری بوده‌ایم و حسی که به آینده کشور داریم؛ بیان کنیم. هدف دیگر این بود که تعبیر و رویکرد شرکت‌کنندگان به فرهنگ شاهنامه را بیاموزیم و از آن استفاده کنیم.

در پایان این آیین از کتاب «گلبانگ ۵» با حضور حامد علامتی، الهام یاوری و محمد جعفری‌قنواتی رونمایی شد.

فردوسی نگران از دست رفتن هویت ملی ایرانیان بوده است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =