کد خبر: 325377
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶
بازدید 402
نشست تخصصی انیمیشن با عطر شکوفه‌های گیلاس

نخستین نشست تخصصی انیمیشن در سال ۱۴۰۲ با هدف تبادل تجربه برون مرزی و با حضور دو هنرمند مطرح در این حوزه، شیزوکا میازاکی کارگردان هنری از کشور ژاپن و محبوبه کلایی انیمیشن‌ساز  روز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه در مجتمع پردیسان کانون پرورش فکری قم برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم نخستین نشست تخصصی انیمیشن در سال ۱۴۰۲ با هدف تبادل تجربه برون مرزی و با حضور دو هنرمند مطرح در این حوزه، شیزوکا میازاکی کارگردان هنری از کشور ژاپن و محبوبه کلایی انیمیشن‌ساز  روز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه در مجتمع پردیسان کانون پرورش فکری برگزار شد. 

نشست تخصصی انیمیشن با عطر شکوفه‌های گیلاس

این برنامه با معرفی شیرین و دلنشینی از محبوبه کلایی عضو فعال سابق مرکز شماره ۲ استان قم توسط اکرم الفخانی کارشناس ادبی استان آغاز شد. وی معرفی کلایی را این‌گونه آغاز کرد: "محبوبه کلایی از همان اولش یک جوری بود! انگار در تخم چشمانش کلاغ کاشته بودند. کلاغ‌ها پر می‌زدند و می‌رفتند و خبرهای ناشناخته می‌آوردند. خبرهای ناشناخته‌اش را روی بوم رنگ می‌ریخت.انگشتانش هیچ‌وقت تمیز نبود. رنگ گواشی‌های زرد و آبی و قهوه‌ای که معلوم بود هر چه شب قبل  تلاش کرده تا بشوید  اما پاک نشده بود!" و به سوابق درخشان تحصیلی از رتبه ۸ کنکور هنر تا جوایز متعددی که محبوبه با انیمیشن موفق "دیوار چهارم" در جشنواره‌های مختلف از جمله زاگرب کسب‌کرده اشاره کرد. الفخانی این معرفی را با جمله‌ای از محبوبه کلایی به پایان برد که گفته بود: "در کانون بیشتر از خانه پدری‌ام زندگی کرده‌ام."

در ادامه حاضران با میهمان برنامه شیزوکا میازاکی که از کشور ژاپن در جمع اعضای فعال و  علاقه‌مند کارگاه‌های انیمیشن کانون قم حضور یافته بود از زبان خودش آشنا شدند. شیزوکا میازاکی در ابتدا از وجود چنین اجتماعی در کانون که افراد علاقه‌مند با این تعداد را در این محیط گرد هم آورده ابراز خوشحالی کرد. و افزود با شناختی که از  محبوبه کلایی که برنده بزرگترین جایزه فستیوال در ژاپن است و فعالیت‌های حرفه‌ای او، پیدا کرده او به دیدن قم که بستر حضور چنین هنرمندی بوده علاقه‌مند کرده است. 

نشست تخصصی انیمیشن با عطر شکوفه‌های گیلاس

شیزوکا میازاکی کارگردان و مدیرهنری جشنواره هنری هیروشیما است که جشنواره‌ای بسیار مطرح و شناخته‌شده است و از مهم‌ترین فستیوال‌های انیمیشن جهان به شمار می‌رود. وی همچنین استادیار دانشکده هیجی‌یاما است.  او سومین شغل خود را شغل مادری معرفی کرد و این شغل را از مشاغل دیگر خود مهم‌تر و حساس‌تر دانست. 

محبوبه کلایی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشگاه هنر تهران که مدتی را برای شرکت در دوره رزدینسی هنری در ژاپن حضور داشته و ورکشاپ‌های هنری متعددی نیز در مراکز فرهنگی این کشور برگزار کرده کانون را بسیار منحصر به فرد دانست چرا که به دور از ساختارگرایی اجازه کشف و تجربه به کودکان و نوجوانان می‌دهد. 

میازاکی در ادامه سه هنرمندی که برای رزدینسی ژاپن انتخاب شده بودند را معرفی کرد که یکی از سه‌فرد محبوبه کلایی بوده است. "این هنرمندان باید ورکشاپ‌های متعددی را در طی این دوره ضمن کار کردن بر روی پروژه‌های شخصی خود برگزار می‌کردند. مدیریت این ورکشاپ‌ها برای هنرمندان که روی پروژه خودشان هم کار می‌کردند کار سختی بود اما از این جمع محبوبه کلایی بسیار علاقه‌مندانه و پرشور اقدام به برگزاری این ورکشاپ‌ها می‌کرد و حال با دیدن این جمع فرهنگی و مراکز فرهنگی و محیطی که محبوبه از آن آمده است متوجه شدم که چرا محبوبه علاقه‌مندانه این ورکشاپ‌ها را پیگیری می‌کرد و همکاری بسیار خوبی در این خصوص داشت." 

در ادامه این نشست سه اثر انیمیشن هنری به انتخاب میازاکی برای اعضای کانون به نمایش گذاشته شد. این آثار توسط میهمانان برنامه مورد بررسی قرار گرفت و نکاتی در خصوص آن‌ها مطرح شد.
کلایی پس از نمایش یکی از آثار یائومارا که بازی با کلمات را دستمایه اثر خود قرار داده بود، به اعضا گفت: "می‌توانید با ترکیب زیبایی‌های ادبی با مدیا و انیمیشن که بورد خوبی دارد برای مخابره فکرتان به جهان استفاده کنید و حروف فارسی را دستمایه این کار قرار دهید. وقتی هنرمندی با این سبقه بین المللی با کلمات بازی می‌کند ما نیز باید به این موضوع فکر کنیم و از فرهنگمان به عنوان ماده جانداری که در دست داریم و برای جهان بسیار نو و گیراست بهره ببریم."
وی در ادامه‌ توضیحات خود افزود: "به این دلیل که انیمیشن به اندازه فیلم سینمایی دیالوگ محور نیست، به خصوص در انیمیشن‌های آرتیستیک اهمیت موسیقی خیلی بیشتر می‌شود. گاهی اوقات اثر در لایه موسیقی و صدا روایت می‌شود و نقش موسیقی نقشی تکمیل کننده یا حتی گاهی مهم‌تر از تصویر است."
از نکاتی که در ادامه این رویداد و در بخش پرسش و پاسخ اعضا مطرح شد قیاس ارجحیت نگاه تماشاگر به نگاه مولف اثر بود. کلایی عنوان کرد که در جهان فعلی موافقان این ایده که جهان مخاطب مهم تر از جهان سازنده است پرشمارترند. 
محبوبه کلایی که انیمیشن را از دوران کارشناسی ارشد خود آغاز کرده گفت:‌ "اگر به گذشته برگردم، حتما از جایی که شما نشسته‌اید و خیلی زودتر به دنبال انیمیشن می‌رفتم. بنابراین اگر به این حوزه علاقه‌مندید به دنبال مطالعه کتاب‌ها و منابع این حوزه باشید و تا می‌توانید آثار را دنبال کنید." وی اعضا را به ساخت انیمیشن‌های تجربی تشویق کرد و افزود: "انیمیشن تجربی یا شخصی راه خوبی‌ست که از محدودیت های ابزار و استودیو گذر کنیم و در مسیر اصلی قدم برداریم."

در این نشست تعدادی از آثار انیمیشن اعضای مراکز کانون نیز به نمایش درآمد. میازاکی از اعضا دعوت کرد حتما آثار خود را برای جشنواره انیمیشن هیروشیما ارسال کنند. 

بخش دیگر این رویداد ورکشاپی بود که با کمک ابزاری که میهمان برنامه آن را برای ورکشاپ‌های هنری خود ابداع کرده بود برگزار شد. در این بخش اعضا انیمیشنی در دو فریم را بر روی صفحه‌های کوچکی نقاشی کردند و با کمک این ابزار به حرکت درآمدن اثر خود و تولید یک انیمیشن بسیار کوتاه را تجربه کردند. 

در بخش پایانی این نشست نیز از اعضای برگزیده استان در جشنواره‌های انیمیشن تقدیر به عمل آمد.  

نشست تخصصی انیمیشن با عطر شکوفه‌های گیلاس

نشست تخصصی انیمیشن با عطر شکوفه‌های گیلاس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =