محمدرضا سرشار یک سرمایه ناب اجتماعی است

در سومین روز از برپایی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در مراسمی با حضور شخصیت‌های ادبی و فرهنگی از خدمات محمدرضا سرشار، نویسنده پیشکسوت کشورمان قدردانی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این برنامه مدیرعامل کانون پرورش فکری در سخنانی گفت: استاد سرشار با آن صدای خاطره‌انگیز و فعالیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف ادبی و هنری داشته، در اذهان همه ما یک شخصیت فرهنگی ناب را به‌جا گذاشته و این به نوبه خود یک سرمایه ناب اجتماعی است.

حامد علامتی افزود: صدا و برنامه وی معمولاً ظهرهای جمعه ما را از روایت و قصه و لذت سیراب می‌کرد و یک هفته منتظر می‌ماندیم تا جمعه بعد لذت شنیدن قصه بعدی را با صدای استاد از دست ندهیم.

علامتی ادامه داد: همچنین آثاری از وی در کانون پرورش فکری و انتشارات سروش به چاپ رسیده و امیدواریم که بتوانیم از آثار ماندگار و انقلابی وی و تجربیاتش نهایت بهره را بیش از پیش ببریم.

محمدرضا سرشار یک شخصیت فرهنگی است

در بخشی دیگر از این مراسم محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری اظهار کرد: روایت‌هایی که از استاد سرشار شنیده و خوانده‌ایم برای ما دهه چهلی‌ها هیچ‌وقت فراموش نخواهد شد. ما در رادیو با صدای ایشان زندگی کردیم و لذت بردیم. یک هفته از روایت داستان‌هایشان سیراب می‌شدیم و بی‌صبرانه تا جمعه بعد منتظر می‌ماندیم تا باز ما را با داستان و صدایش آشناتر کند.

محمدرضا سرشار نیز در این مراسم گفت: به نظر می‌رسد در میان هنرهای مختلف، اهل قلم با اینکه از اصیل‌ترین کنشگران هنری هستند، همیشه در حاشیه‌ترینِ هنرمندان قرار گرفته‌اند. درصورتی که باید در نظر داشته باشیم که نگارش مادر همه هنرهاست و گرنه خداوند کتابش را با نگارش نمی‌آفرید! هنرمندی که عشق جلوه‌گری و جلوی دوربین‌رفتن را دارد خود به خود از چشم می‌افتد. اهل قلم همیشه در کنار و گوشه بوده‌اند. البته امروزه با توجه به بسط و گسترش رسانه‌ها، بیشتر دیده شده‌اند. کار نویسنده نوشتن است که در خلوت انجام می‌شود و هیچ هنرمندی صرفا برای ارتزاق و کسب درآمد نمی‌نویسد؛ البته اگر واقعاً هنرمند اصیلی باشد.

محمدرضا سرشار یک شخصیت فرهنگی است

وی تاکید کرد: یک هنرمند اهل قلم وقتی آرام می‌گیرد که اثرش به دست مخاطبان اصیل و آگاه برسد. درآمدی که یک هنرمند اهل قلم دارد در پایین‌ترین حدِ رشته‌های هنری است. نمی‌گویم که این موضوع الزاما بد است؛ من این مساله را توصیف کردم. یک شاعر یا یک نویسنده نه روی صحنه دیده می‌شود و نه عشق دوربین دارد. در گذشته می‌گفتند هنرمند هرجا که برود در صدر می‌نشیند. همین که یک هنرمند اهل قلم در جامعه مورد لطف و مهر آحاد مردم قرار می‌گیرد، شان و کرامت اجتماعی وی را می‌رساند.

در پایان نشست، هدایایی از سوی نهادهای مختلف فرهنگی از جمله معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران و کانون پرورش فکری به سرشار اهدا شد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۰ تا۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلای امام‌ خمینی(ره) و همزمان به‌ صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

محمدرضا سرشار یک شخصیت فرهنگی است

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =