ارائه ۵۰ عنوان اثر به خط بریل در نمایشگاه کتاب تهران

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تعدادی از کتاب‌های بریل خود را برای تمام رده‌های سنی در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه کرده و دو قفسه در این غرفه به پنجاه کتاب از صد و هفتاد کتاب‌ خط بریل کانون اختصاص یافته بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نمونه‌ای از این کتاب‌ها به دلیل حساسیت کاغذ و اهمیت برجستگی سوزن‌خوردگی‌های کتاب،  داخل قفسه قرار داده شده بود وکتاب‌های خریداران، از داخل مجموعه‌ی محافظت شده در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت.

کانون پرورش فکری در حال حاضر چهل و پنج مرکز از هزار مرکز خود را به تجهیزات متعددی مانند دستگاه به دید، دستگاه تایپ خط بریل و.... مجهز کرده است. همچنین مربی‌های این چهل و پنج مرکز که مراکز فراگیر نام دارند، مربی‌هایی هستند که متناسب با حوزه‌ی خودشان آموزش دیده‌اند. در مراکز فراگیر کانون بچه‌های با نیازهای ویژه شامل کودکان و نوجوانان نابینا، ناشنوا و دارای اختلالات جسمی و حرکتی در کنار همه‌ی هم‌سالانشان به کتاب‌خوانی، سرود، سفالگری و دیگر فعالیت‌های کانون می‌پردازند.

کانون تا امروز توانسته در هر استان دست‌کم یک مرکز فراگیر و در بسیاری از استان‌ها بیش از یک مرکز خود را تجهیز کند. برای مثال در استان تهران پنج مرکز و در استان‌های گیلان و گلستان دو مرکز آماده‌ی حضور همه ‌کودکان و نوجوانان کتاب‌دوست است.

امیرحسین پورحسین، دانش‌آموز شانزده ساله‌ی کم‌بینا در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، به همراه پدرش به غرفه‌ی کانون پرورش فکری آمدند. از امیرحسین درباره‌ی کتاب‌های بریل سوال کردیم و در جواب به این سوال ‌که کیفیت کتاب‌های کانون را چگونه ارزیابی می‌کند، پاسخ داد: «اینکه کتاب‌های بریل را در غرفه دیدم خیلی خوب بود زیرا در غرفه‌های دیگر موفق به پیدا کردن کتاب بریل نشدیم. جنس کاغذ کتاب خیلی خوب است و همچنین نقطه‌ها هم بسیار خوب و واضح است.» از امیرحسین خواستیم گونه مورد علاقه‌اش و همچنین نظرش را درباره‌ی تنوع کتاب‌های بریل کانون برای‌مان بگوید . او گفت:«من خودم کتاب شعر و طنز دوست دارم. البته الان سه‌تا کتاب برداشته‌ام. یکی شعر، یکی طنز و دیگری کتاب علمی. به نظر من تنوع کتاب‌ها خوب است ولی بهتر است بیشتر شود. من دوست دارم اکثر کتاب‌های نمایشگاه به خط بریل هم چاپ شوند.» امیرحسین همچنین گفت: «تا به حال به مراکز فراگیر کانون پرورش فکری نرفته است اما زمانی که پدر امیرحسین از این موضوع آگاه شد به گرمی از وجود مراکز استقبال کرد و از ما نشانی پنج مرکز فراگیر تهران را درخواست کرد. اگر شما هم می‌خواهید آدرس این مراکز را ببینید و یا به صد و هفتاد عنوان کتاب بریل دسترسی پیدا کنید در سایت کانون به سادگی این امکان وجود دارد، همچنین در برنامه‌های کاربردی طاقچه، فیدیبو و یا دیجی‌کانون به نشانی Digikanoon.ir کتاب‌های صوتی کانون پرورش فکری را می‌توانید بشنوید.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ به کار خود در مصلی امام خمینی(ره) پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =