افسانه های منطقه ی خودتان را بشناسید که یکی از بزرگترین گنجینه های ادبیات ماهستند

سی و نهمین جلسه انجمن نویسندگان نوجوان استان کردستان با حضور محمدرضاشمس نویسنده برجسته کشور دیروز چهارشنبه 14 تیرماه در مرکز شماره 4 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنندج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، کارشناس مهمان سی و نهمین جلسه انجمن نویسندگان نوجوان استان کردستان محمدرضا شمس بود که با حضور در جمع نوجوانان دست به قلم از فوت و فن های نویسندگی صحبت کرد.

در این‌جلسه اثر مهتا الماسی با عنوان افول یک خورشید مورد قرائت قرار گرفت و پس از آن نقد وبررسی شد

محمدرضا شمس با اشاره به نکات کلیدی در نوشتن داستان از جمله عدم تعادل و یافتن سوژه هایی که قابلیت داستانی دارند گفت: در اطراف شما و در اتفاقات در پدیده ها سوژه های زیادی برای نوشتن وجود دارد فقط کافی است آنهایی را که می توانند به یک داستان تبدیل شوند را دستچین کنید.برای شروع به تجربه های شخصی خودتان سری بزنید.از اتفاق هایی که آن ها را درک کرده اید؛ شروع کنید.

وی به تعداد دیگری از علاقمندان به نویسندگی که به تازگی به جمع انجمن های تخصصی ملحق شده اند گفت: نترسید، اعتماد به نفس داشته باشید، شهامت و شجاعت داشته باشید و بنویسید و اگر نقد شدید فقط و فقط تلاشتان را بیشتر کنید و بعد از شنیدن نقد دیگران، دست به کار شوید و خودتان کارتان را ویرایش کنید حتی اگر بارها وبارها این روند تکرار شود

این نویسنده مطرح کشوری همچنین از ویژگی های یک سوژه ی داستانی به زبانی ساده برای بچه ها صحبت کرد وگفت: در سوژه داستانی باید یک‌بحران داشته باشیم یا یک گره یا یک عدم تعادل و البته باید یک شخصیت داشته باشیم که از تاثیر آن بحران را روی این شخصیت بنویسیم.

وی همچنین به بچه ها توصیه کرد که تا می توانند کتاب بخوانند و بنویسند و برای خودشان کنج دنجی برای نوشتن بسازند.گوشه ی اتاقی، میزی یا محلی اختصاصی که هروقت دلشان میخواست بنویسند به آنجا بروند و چیزهایی که برایشان تداعی کننده است را هم در آن محل جمع کنند. مثلا آلبوم عکس های یادگاری یا عطر هایی که برایشان خاطره دارد یا حتی ادویه هایی که آن ها را به نوشتن وا می دارد.

محمدرضا شمش خاطر نشان ساخت : برای نوشتن ساعت مشخصی را در نظر بگیرید و بنویسید اما شیفته ی کارهایتان نشوید چرا که آثار ما از همان جایی ضربه می خورد که ما شیفته ی آن ها می شویم و نمی توانیم آن طور که باید و شاید آن ها را ویرایش و پیرایش  کنیم.

وی از یک فرمول جادویی با چهار فاکتور نام برد. شخصیت، هدف، موانع و ضربه نهایی که با پرداخت درست می تواند داستان را به اثری ماندگار تبدیل کند.

محمدرضا شمس به عنوان یکی از پیشگامان فانتزی نویسی در ایران گفت: از افسانه ها برای نوشتن الهام بگیرید افسانه های منطقه ی خودتان را بشناسید که یکی از بزرگترین گنجینه های ادبیات ماهستند و دست مایه ی بسیاری از داستان ها خواهند بود.

وی که در زمینه ی بازنویسی وروزآمد کردن افسانه ها سال ها تحقیق کرده اند گفت: ما گنج هایی داریم که نباید از آن ها غافل باشیم پس آن ها را مطالعه کنید و با ساختار آن ها آشنا شوید و در نوشتن از آن ها بهره بگیرید.

این نشست در راستای چهارمین دوره از مهرواره از اندیشه تا قلم همزمان با روز قلم تا بزرگداشت ادبیات کودک برگزار گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =