کد خبر: 327600
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
گرامی‌داشت روز قلم در مراکز استان‌های کانون

همزمان با روز قلم مراکز کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌ها برنامه‌های متنوعی برگزار کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، چهاردهم تیر به‌عنوان روز قلم نامگذاری شده است. برهمین اساس مراکز کانون پرورش فکری با اجرای برنامه‌های فرهنگی و ادبی مختلف روز قلم را گرامی اشتند.

گرامی‌داشت روز قلم در مراکز استان‌های کانون

همزمان با روز قلم ویژه‌برنامه «نجوای قلم» از سوی مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح ملی برگزار شد، محمد نجاری معاون مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نویسنده و پژوهش‌گر با موضوع «جایگاه افسانه در ادبیات کودک و نوجوان» سخنرانی کرد.

همزمان با این رویداد، کتاب «آواز ققنوس» که حاوی آثار برگزیده‌ی دومین جشنواره‌ی آواز ققنوس (سال ۱۴۰۱) بود و فراخوان سومین دوره‌ی این رویداد با موضوع «بازآفرینی افسانه‌های بومی» رونمایی شد.

گرامی‌داشت روز قلم در مراکز استان‌های کانون

ویژه‌برنامه «شهریارخوانی» در کانون آذربایجان شرقی

مرکز شماره ۲ کانون تبریز ویژه‌برنامه «شهریارخوانی» را با حضور نوجوانان عضو مراکز کانون تبریز برگزار کرد.

در این برنامه که به همت واحد آفرینش‌های ادبی اجرا شد، جمعی از نوجوانان علاقه‌مند به شعر و نویسندگی به همراه مربیان خود شرکت کرده بودند و ضمن خوانش برخی از اشعار شهریار، در خصوص ویژگی‌های روز قلم بحث و تبادل نظر شد.

حضور در مقبره الشعرای تبریز و مزار استاد شهریار و بازدید از موزه استاد احد حسینی از دیگر برنامه‌های این روز برنامه بود.

گرامی‌داشت روز قلم در مراکز استان‌های کانون

معرفی کتاب «آوای آفتاب» در کانون اردبیل

با اجرای برنامه‌های مختلف بیست‌ونهمین نشست اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون استان اردبیل به مناسبت روز قلم برگزار شد.

معرفی کتاب «آوای آفتاب» مجموعه‌ای از آثار خود اعضای انجمن و رمان «رها در بند عشق» اثری از زهرا ناصری، عضو مرکز فرهنگی و هنری شماره‌ی سه کانون اردبیل، شاهنامه‌خوانی، پخش نماهنگ از فعالیت‌های انجمن، اثرخوانی و نقد اثر از برنامه‌های اجرا شده در این نشست بود.

گرامی‌داشت روز قلم در مراکز استان‌های کانون

برگزاری کارگاه هنری در کانون البرز

اعضا و مربیان هنری کانون پرورش فکری استان البرز با برگزاری یک کارگاه یک روزه‌ی هنری روز قلم را گرامی داشتند.

این کارگاه در بخش‌های مختلف هنری از جمله نقاشی، خط و خوشنویسی برگزار شد و مربیان و اعضا آثار خود با موضوع عید سعید غدیر، روز قلم و موضوع آزاد خلق کردند.

گفتنی است مهری فلاح، سرپرست کانون البرز و جمعی از کارشناسان کانون استان نیز با حضور در مرکز شماره ۳ کانون کرج محل برگزاری این کارگاه یک روزه، از آثار تولید شده بازدید و با مربیان هنری و جمعی از اعضا و هنرجویان کانون و والدین آنان که در این نشست حضور داشتند، دیدار و گفت‌وگو کردند.

در مرکز شماره ۴ کانون پرورش فکری کرج نیز اجرای ویژه‌برنامه‌ای برای گرامی‌داشت روز قلم رقم خورد. نمایش فیلم مستند در مورد پیدایش قلم و نحوه‌ی تولید مداد، بحث و گفت‌وگو با اعضا در مورد قلم و ارزش آن و ساخت کاردستی به مناسبت این روز از ویژه برنامه‌های اجرا شده در این مرکز بود.

گرامی‌داشت روز قلم در مراکز استان‌های کانون

برگزاری نشست‌های ادبی در کانون ایلام

نشست دوستانه اعضای انجمن ادبی ایلام با حضور کارشناس ادبی و مربیان و اعضای انجمن مراکز شهر ایلام به مناسبت بزرگداشت روز قلم در سالن اجتماعات مرکز شماره یک ایلام برگزار شد.

در این نشست که اعضا به اثرخوانی پرداختند، آثار ازسوی کارشناس و مربیان حاضر نقد شد و اعضا در نقد آثار حضور فعال داشتند .‌

همچنین نشست ادبی دیگری به مناسبت روز قلم ویژه اعضای ادبی مراکز ایلام و انجمن ادبی و مکاتبه‌ای با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری استان ایلام، معاون فرهنگی و با حضور نویسنده پیش‌کسوت خداداد ابراهیمی و جمعی از کارشناسان، مربیان و اعضای کانون در مرکز شماره یک ایلام برگزار شد.

در پایان این نشست اعضای ارشد انجمن ادبی با مهمانان جلسه به بحث و تبادل نظر پرداختند و مدیرکل کانون با اهدا لوح از خداداد ابراهیمی تجلیل کرد.

گرامی‌داشت روز قلم در مراکز استان‌های کانون

برگزاری نشست ادبی «نوقلم» در کانون چهارمحال و بختیاری

در استان چهارمحال و بختیاری نشست ادبی «نوقلم» با حضور شیدا صیادی شاعر و نویسنده، اعضای نوقلم کارگاه‌های نویسندگی، تعدادی از اعضای ارشد انجمن نویسندگان نوجوان دیمه و مربیان مرکز جونقان برگزار شد.

در این نشست که با هدف تبیین جایگاه و ارزش قلم و ارج نهادن به مقام شامخ صاحبان اندیشه و خرد برگزار شد اعضای نو قلم کارگاه نویسندگی با اهمیت نوشتن، نقش نوشتار در زندگی پرمشغله‌ی انسان مدرن امروزی و شیوه‌ها و تکنیک‌های آغاز نوشتن به ویژه در حوزه‌ی سوژه یابی و... آشنا شدند.

خوانش اثر، نقد و بررسی آثار خوانده شده و اجرای برنامه‌ی دف‌نوازی به مناسبت دهه‌ی ولایت از دیگر فعالیت‌های جنبی این نشست بود.

نشست ادبی «قسم بر قلم» نیز با حضور همایون علیدوستی استاد زبان و ادبیات فارسی، مدرس دانشگاه، شاعر و طنزپرداز مطرح کشور، جمعی از شاعران و نویسندگان شهرستانی، مربیان و اعضای نوجوان کارگاه‌های ادبی مرکز کیان و برخی از مسئولین و خانواده‌های اعضا در مرکز کیان برگزار شد.

همچنین نشست ادبی آوای قلم با حضور هاجر حسن‌زاده کارشناس ارشد زبان‌شناسی و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی، ویراستار و مدیر و صاحب امتیاز انتشارات ماهک، جمعی از والدین و اعضای نوجوان کارگاه داستان نویسی و اعضای ارشد و مربیان مرکز سورشجان در آستانه‌ی روز قلم، با هدف پاسداشت و ارج نهادن به صاحبان قلم و تأکید بر نقش قلم و نویسندگی و گرامیداشت صاحبان اندیشه برگزار شد.

در این نشست دو ساعته اعضای ارشد و کارگاهی با کاربرد درست و صحیح علائم ویرایشی و دستوری در نوشته‌های خود آشنا شدند و به صورت عملی نقش علایم نگارشی را در آثار خود مورد بازبینی قرار دادند.

خوانش آثار داستانی اعضا و بررسی آنها از نظر کاربرد صحیح علائم نگارشی از سوی مهمان برنامه، بخش دیگری از برنامه‌های این نشست بود.

گرامی‌داشت روز قلم در مراکز استان‌های کانون

نشست نقد و بررسی «اقلیم قلم» در کانون خوزستان

بخش مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی و واحد کارشناسی هنری کانون استان به منظور بزرگداشت روز قلم، چهارمین نشست نقد و بررسی «اقلیم قلم» را با موضوع کتاب «پرنده‌ای بود که شباهت به هیچ پرنده‌ای نداشت»، با حضور خدیجه مختبا مربی فرهنگی کانون استان و جمعی از مربیان و اعضای علاقه‌مند ادبیات کودک و نوجوان به صورت مجازی برگزار کرد.

در پایان این رویداد ادبی، مربیان و اعضای شرکت کننده با بیان برداشت‌های متفاوت از داستان کوتاه احمدرضا احمدی، دیدگاه‌های خود را نسبت به این اثر ادبی بیان کردند.

گرامی‌داشت روز قلم در مراکز استان‌های کانون

برگزاری ویژ برنامه ادبی «کتاب، بازی، داستان سازی» در کانون زنجان

مرکز فرهنگی هنری ابهر همزمان با روز قلم ویژ برنامه ادبی «کتاب، بازی، داستان سازی» را با حضور ۲۶ نفر از اعضای کودک و نوجوان برگزار کرد.

در این برنامه ابتدا کتاب داستان «قایم باشک» توسط اعضا روخوانی شد و سپس درباره‌ی موضوع کتاب، شخصیت‌ها، شروع و پایان داستان و دیگر عناصر داستان به صورت پرسش و پاسخ صحبت شد.

در پایان برنامه، اعضا درباره‌ی یک شخصیت جدید (فیل بزرگ قرمز)که دوست داشت قایم موشک بازی کند، داستان نوشتند.

گرامی‌داشت روز قلم در مراکز استان‌های کانون

اجرای برنامه‌های متنوع در کانون فارس

مراکز فرهنگی هنری کانون استان فارس با اجرای ویژه‌برنامه‌های متنوع میزبان کودکان و نوجوانان بودند.

بزرگداشت روز قلم در مرکز اقلید با حضور ۷۰ عضو کودک و نوجوان و برنامه‌های شعرخوانی اعضا، روخوانی کتاب، معرفی وقایع، ساخت تابلو با مداد و پخش فیلم همراه بود.

همچنین برنامه‌ای با عنوان «اندیشه تا قلم» همراه با مراسم جشنی با حضور اعضا و والدین در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیرم برگزار شد. معرفی وقایع، قصه‌گویی، مسابقه و تقدیر از اعضای کتابخوان و امانت کتاب فعالیت‌های مرکز بیرم بود.

بزرگداشت روز قلم با حضور اعضای نونهال پسر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرودشت نیز برگزار شد. در این ویژه‌برنامه، فعالیت روخوانی کتاب، ویژه‌برنامه‌ی ادبی و مسابقه‌ی جدول ادبی اجرا شد.

گرامی‌داشت روز قلم در مراکز استان‌های کانون

اجرای نمایش در کانون کردستان

همزمان با روز قلم محمدرضا شمس نویسنده برجسته کشور مهمان کودکان و نوجوانان سنندجی بود و در نشستی صمیمی به نقد و بررسی آثار خود و اعضا پرداخت.

این نشست با حضور بیش از ۱۵۰کودک و نوجوان سنندجی در مرکز شماره ۴ کانون سنندج برگزار شد.

محمدرضا شمس نویسنده‌ی کتاب‌های محبوب «قصه‌های سروته»، «افسانه روباه حیله‌گر»، «پهلوان تنبل»، «اگر این چوب مال من بود»، «قصه‌های علمی» و... است که آثارش جوایز بسیاری از آن خود کرده است.

در این برنامه شمس با اجرای یک طرح خلاقانه اعضا را مهمان یک داستان دسته جمعی کرد. مشارکت و همراهی بچه‌ها در اجرای این طرح قابل توجه بود.

اجرای نمایش از عناوین کتاب‌های محمدرضا شمس از سوی اعضای نوجوان از دیگر بخش‌های این نشست صمیمانه بود.

گرامی‌داشت روز قلم در مراکز استان‌های کانون

برپایی کارگاه نوشتن خلاق در کانون گلستان

هم‌زمان با ۱۴ تیر، گرامیداشت روز قلم، چند برنامه مناسبتی در مراکز کانون استان گلستان برگزار شد.

مرکز فرهنگی و هنری کلاله با برگزاری کارگاه نوشتن خلاق و شعرنویسی برای متولدین ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵، آنها را با نحوه نوشتن متن خلاقانه و شعر آشنا کردند.

در مرکز فرهنگی هنری شماره یک گرگان نیز تعدادی از کودکان بنیاد «دستان مهربان» مهمان این مرکز بودند که کارگاه‌های معرفی وقایع روز قلم، قصه‌گویی و شعرخوانی توسط مربی فرهنگی انجام شد.

سپس با حضور در کارگاه کاردستی اریگامی، طرح مداد به کودکان آموزش داده شد و در پایان کودکان آرزوهای خودشان را مکتوب کردند.

مرکز فرهنگی هنری شماره یک گنبد نیز با برپایی کارگاه نوشتن خلاق و معرفی مجموعه کتاب‌های «کوتی‌کوتی»، نوشته فرهاد حسن‌زاده به استقبال این روز رفت.

همچنین آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری استان مسابقه ادبی یک خاطره، یک داستان با موضوع آزاد و کودکی‌های شیرین من را منتشر کرد.

مخاطب این مسابقه تمامی کودکان و نوجوانان و اعضای کارگاه‌های ادبی مراکز فرهنگی هنری استان هستند.

گرامی‌داشت روز قلم در مراکز استان‌های کانون

رونمایی از کتاب «مترسک قصه‌گو» در کانون گیلان

در استان گیلان همزمان با روز قلم کتاب «مترسک قصه‌گو» اثر سمیه رنجبرفشتالی مربی مسئول کانون شهرستان سیاهکل استان گیلان با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در تالار مرکزی شهر رشت رونمایی شد.

در این برنامه که محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کشور، سیدجلیل میرعظیمی، مدیرکل کانون استان گیلان، جمعی از مسئولان استانی و فعالان عرصه فرهنگ، حضور داشتند ۳ عنوان کتاب با موضوع و محوریت «نهضت پیشرفت» رونمایی‌شد.

کتاب «مترسک قصه‌گو»، نوشته سمیه رنجبرفشتالی، مربی‌مسئول استان گیلان به تصویرگری سمیه کشاورز به سفارش حوزه هنری استان گیلان به رشته‌تحریر درآمده ‌است.

این کتاب که برای مخاطبان گروه سنی «ج» نوشته ‌شده، چگونگی تولید برنج با کیفیت گونه «هاشمی» گیلان را به همت زنده‌یاد «یوسف هاشمی‌زاده» روایت ‌کرده و تلاش‌های یک کشاورز متعهد ایرانی را برای کیفیت‌بخشی به تولید ملی و نیل به خودکفایی، در قالب گفت‌وگوی ایلیا، نوه یوسف ‌هاشمی‌زاده بازگو می‌کند.

«آش پشت پا و سطل ‌زباله‌های سحرآمیز»، از دیگر آثار این نویسنده به‌شمارمی‌رود که پیش‌تر به چاپ ‌رسیده ‌است.

گرامی‌داشت روز قلم در مراکز استان‌های کانون

برگزاری نشست در کانون مازندران

کانون مازندران به مناسبت روز قلم نشست ادبی با حضور میثم متاجی، شاعر و منتقد ادبی و با همراهی اعضا، والدین و شاعران در کانون شماره دو بابل برگزار کرد.

میثم متاجی خطاب به اعضا و با تأکید بر اینکه در کنار بازی و سایر سرگرمی‌ها، به مطالعه و طبیعت‌گردی هم توجه داشته باشند با اعضا به گفت‌وگو پرداخت و به پرسش‌هایی درباره‌ی شعر و نویسندگی پاسخ داد.

وی همچنین از خوب دیدن و توجه به جهان برای درک بهتر پیرامون و رسیدن به داستان و شعر خوب، به عنوان دیگر موارد مهم یاد کرد.

در ادامه برنامه اجرای شاهنامه‌خوانی ازسوی عضو پسر نونهال، اجرای سرود با موضوع آقا بیا، توسط اعضای نونگاه دختر و همچنین شعرخوانی توسط اعضای ارشد انجام شد.

گرامی‌داشت روز قلم در مراکز استان‌های کانون

جشن امضای کتاب در کانون استان مرکزی

به مناسبت روز قلم جشن امضای کتاب «سیب‌زمینی خورها» همراه با اکران فیلم سینمایی «سبز کوچک» از تولیدات کانون پرورش فکری برگزار شد.

در این نشست که به همت کانون پرورش فکری استان مرکزی و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اجرا شد، غلامرضا رمضانی گفت: همه چیز من از عضویت در کانون پرورش فکری در شهر اراک شکل گرفت و کانون در رسیدن من به این جایگاه نقش کلیدی داشت.

نویسنده کتاب «سیب‌زمینی خورها» افزود: دوران نوجوانی در شهرستان اراک زندگی می‌کردیم، امکانات‌مان فراتر از کتابخانه‌های کانون نبود و این مکان مهم‌ترین ملجاء ما و نور چشم و امید ما بود که هم در آن تئاتر کار می‌کردیم، هم فیلم می‌دیدیم و هم شعر و قصه می‌خواندیم. این فضایی بود که ناخودآگاه در شکل‌گیری شخصیت ما اثرگذار بود و من را به بازیگری و نویسندگی علاقه‌مند کرد. برای همین به نوشتن داستان کوتاه، فیلم‌نامه و نمایش‌نامه کوتاه پرداختم و در آخر به سمت سینمای کودک رفتم.

در ادامه این مراسم فیلم سینمایی «سبز کوچک» به نویسندگی و کارگردانی غلامرضا رمضانی در سالن آمفی‌تئاتر مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی نمایش داده و سپس با حضور اعضا جلسه پرسش و پاسخ و نقد فیلم با کارگردان فیلم برپا شد.

سپس غلامرضا رمضانی در بخش پرسش و پاسخ درباره مراحل شکل‌گیری و نگارش کتابش «سیب‌زمینی خورها» از انتشارات چرخ و فلک توضیح‌هایی ارائه داد و به امضای کتاب پرداخت.

گرامی‌داشت روز قلم در مراکز استان‌های کانون

اجرای فعالیت‌های هنری و ادبی در کانون هرمزگان

به مناسبت این روز مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به اجرای فعالیت‌های هنری و ادبی پرداختند.

برهمین اساس مرکز فرهنگی هنری قشم نشست روز قلم را با حضور مربیان کانون و مهرنوش پرخاری شاعر شهرستان قشم برگزار کرد. برنامه‌های هنری ادبی کانون مرکز قشم شامل معرفی شخصیت (جمال‌الدین اکرمی) و کتابخوانی کتاب «دم دراز و ننه کلاغه»، شعرخوانی کتاب «ترانه‌های عروسی»، نمایش انیمیشن برای اعضا و اجرای مسابقه طرح ادبی «من می‌توانم» بود.

همچنین به مناسبت روز قلم در کانون پرورش فکری مرکز بندرلنگه کودکان و نوجوانان ضمن آشنایی با تاریخچه نام‌گذاری این روز، قلم به دست گرفتند و متنی با عنوان نامه‌ای برای خودم نوشتند و دست‌نوشته‌های خود را برای دوستانشان خواندند.

مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ و ۳ بندرعباس، مرکز فرهنگی هنری بستک نیز برنامه‌های متنوعی برگزار کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =