ویژه برنامه‌های ماه محرم در مراکز کانون چهارمحال و بختیاری

ویژه برنامه‌های محرمی و ایام دهه اول ماه محرم در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری از روز اول محرم با استقبال پرشور اعضاء و خانواده آنها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان استان چهارمحال وبختیاری، ویژه برنامه‌های دهه اول محرم با آماده سازی فضای کانون و نصب پرچم عزا در مراکز کانون و نصب دل نوشته و همچنین آثار اعضاء کانون در داخل مراکز کانون با عنوان و محتوای عاشورا و تاسوعا و محرم آغاز شد.

برپایی آیین‌های مختلف  سینه زنی، برپایی خیمه عزا، پخت نذری، برپایی روضه اباعبدالله حسین(ع)، بر پایی برنامه خطابه‌خوانی و شعرخوانی، مسابقه کتاب و کتابخوانی، قصه گویی از زندگینامه ائمه به خصوص امام حسین (ع) و یارانش، برپایی برنامه شیرخوارگان حسینی، گردهمایی کودکان عاشورایی از مهمترین و شاخص‌ترین برنامه‌ها در مراکز کانون استان است.

ویژه برنامه‌های ماه محرم در مراکز کانون چهارمحال و بختیاری

برگزاری کارگاه "راویان و شاهدان کوچک عاشورا" در مرکز شلمزار

یکی از کارگاه‌های پیش‌بینی شده در مرکز گندمان معرفی شخصیت‌های عاشورا به ویژه معرفی راویان و شاهدان کودک و نوجوان واقعه کربلاست که این کارگاه با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و یادآوری آزادگی و سرافرازی امام حسین(ع) و اهل‌بیتش و یادآوری این شعار که "اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید"اجرا شد.

در این کارگاه از منابع موجود در مرکز برای این معرفی شخصیتها استفاده و از زبان شخصیت‌هایی مثل سکینه و حمیده واقعه کربلا و عاشورا روایت شد.

معرفی کتاب قصه‌های کربلا و خواندن داستان "عمو عباس" و آشنایی بیشتر اعضا با شخصیت و رشادت‌های حضرت عباس(ع) در واقعه‌ی کربلا، همسو با فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد.

برگزاری کارگاه نوشتن خلاق همزمان با ماه محرم با عنوان " اگر من روز عاشورا در کنار رقیه بودم و..." با هدف آشنایی اعضا با شخصیت‌های برجسته دینی و معرفی الگوهای مناسب در فرهنگ ایثار و شهادت در مرکز شلمزار  برگزار شد.

 نشست ادبی با عنوان "اشک مشک" با موضوع ماه محرم برگزار شد و اعضای انجمن ادبی در این نشست به خوانش داستان‌های خود و نقد و بررسی آثار پرداختند.

در بخش دوم نشست درباره ادبیات آیینی صحبت شد.

شخصیت شهید مدافع حرم، علیرضا جیلان برای اعضای کانون بروجن از اعضای سابق کانون معرفی شد

 شخصیت شهید مدافع حرم شهید "علیرضا جیلان" از اعضای سابق کانون بروجن برای اعضای کانون بروجن و خانواده آنها معرفی شد.

این برنامه به مناسبت ایام ماه محرم و با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، همزمان با ماه محرم در مرکز بروجن برای اعضا نوجوان مرکز اجرا شد.

معرفی کتاب "دو طفلان مسلم"، نمایش فیلم "مسیر عشق"، آشنایی با مرثیه محتشم کاشانی با عنوان "باز این چه شورش است"،  معرفی شخصیت "حربن ریاحی" در قالب طرح دیواری برای اعضاء با استفاده از کتاب آن شب، آن سردار به عنوان نماد والگویی در فرهنگ ایثار و شهادت همزمان با ماه محرم برگزار شد.

حُرّ بْن یَزید ریاحی، از فرماندهان نظامی کوفه که پیش از واقعه عاشورا مأموریت یافت با سپاه هزار نفری، مانع حرکت امام حسین(ع) به سوی کوفه و نیز بازگشت او شود. حر در روز عاشورا، به سپاه امام حسین(ع) پیوست و در دفاع از او جنگید و به شهادت رسید.

حر به سبب توبه و پیوستنش به امام، نزد شیعیان احترام خاص دارد و  شیعیان حر را نماد امید به قبولی توبه و رستگاری بعد از آن می‌دانند، آرامگاه حر اکنون در سمت غربی کربلا به فاصله حدود هفت کیلومتر واقع شده است.

ویژه برنامه‌های ماه محرم در مراکز کانون چهارمحال و بختیاری

قصه گویی واقعه کربلا در مرکز چلگرد کوهرنگ برگزار شد

با شروع ماه محرم در مرکز چلگرد فعالیت‌هایی با اعضا کودک برگزار شد که قصه‌گویی از واقعه کربلا، معرفی شهدای کودک و نوجوان کربلا، شعرخوانی از کتاب "تو بوی سیب می‌دهی"، بحث و گفت‌گوی آزاد از واقعه کربلا برگزار شد.

 همچنین اعضای کانون با شهید محله، شهید "الله‌یار فرامرزی" از شهدای شهرشان آشنا شدند.

ویژه برنامه‌های ماه محرم در مراکز کانون چهارمحال و بختیاری

همایش پرچم داران کوچک در شهر سورشجان برگزار شد 

به مناسبت دهه اول محرم و در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی همایش پرچم داران کوچک در شهر سورشجان با حضور اعضاء کودک  و نوجوان کانون این شهر برگزار شد.

در این همایش اعضا تصاویری از روزهای عاشورا و تاسوعا را بر اساس معرفی وقایع و ایام نقاشی کردند و همچنین شخصیت دو طفلان مسلم با استفاده از طرح دیواری معرفی شد.

این همایش با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی بزرگ منشی یاران ابا عبدالله حسین برگزار شد تا کودکان و نوجوانان در سنین کودکی با این فرهنگ آشنا شوند.

اجرای برنامه نوحه‌خوانی و سینه زنی اعضا در مدح سالار شهیدان امام حسین (ع) و برگزاری کارگاه ادبی دلنوشته‌ها و سوگنامه‌های آنها در مدح امام حسین(ع) و یارانش شرکت اعضای پسر مرکز سورشجان در ششمین روز از ماه محرم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) و شهدای کربلا اجرا شد .

دراین مراسم اعضا همراه با خانواده و با مرثیه سرایی روحانی مسجد به عزاداری پرداختند و همچنین با زندگی امام حسین(ع)و شخصیت والای او آشنا شدند.

برگزاری کارگاه شعرخوانی در مرکز شماره سه شهرکرد

کارگاه شعرخوانی با حضور اعضای انجمن ادبی یاقوت همراه با نقد و بررسی آثار اعضا و معرفی کتاب "آسمان خون گریه کن" نوشته "جعفر ابراهیمی" در مرکز سه شهرکرد برگزار شد.

در این کارگاه ادبی برنامه‌های ایام محرم مرکز شماره سه شهرکرد در راستای اهداف کمیته ایثار و شهادت برگزار شد و اعضای کانون با برگزای برنامه‌های مختلف ادبی و سینه زنی به عزاداری پرداختند.

در این کارگاه "کتاب بزرگترین دختر عالم" نیز  برای بچه‌ها قصه‌گویی شد و در پایان اعضا با تکنیک کلاژ به یادحضرت رقیه (ع) شمع و پرچم درست کردند.

همایش شیرخوارگان حسینی در روستای دستگان برگزار شد

در راستای فعالیت‌های کمیته فرهنگ ایثار و شهادت با همکاری کتابخانه سیار روستایی وهمراهی روحانیت روستای وستگان "همایش شیر خوارگان حسینی"  با حضور و همراهی بانوان و خواهران واعضای کودک و نوجوان کتابخانه سیار روستایی گندمان برگزار شد.

این همایش با برگزاری برنامه‌های نوحه خوانی، سینه زنی و گرداندن گهواره علی اصغر (ع) برگزار شد و در پایان از اعضای نوجوان دختر به پاسداشت فرهنگ حجاب و عفاف وبه خاطر فعالیت‌های اخیر آنها در برنامه‌های فرهنگی هنری این واحد تجلیل شد.

همچنین در پنجمین روز محرم با همکاری کتابخانه سیار گندمان به همت نوجوانان و جوانان روستای مورچگان موکب حضرت قاسم ابن الحسن (ع) برپا و مراسم پاسداشت نوجوان شهید کربلا حضرت قاسم ابن الحسن برگزار شد.

اجرای ایستگاه صلواتی، مراسم سخنرانی، زنجیر زنی و نوحه‌خوانی در این روز برگزار شد.

قصه‌گویی از کتاب "مرا نبوس بابا" برای اعضا با هدف آشنایی با وقایع واتفاقات روز عاشورا برگزار شد.

در حاشیه برگزاری آیین قصه‌گویی کاربرگ‌هایی متناسب با ایام محرم توسط اعضا با هدف پاسداشت فرهنگ ایثار وشهادت تکمیل شد .

در ششمین روز از ماه محرم اعضا با شرکت در کارگاه کاردستی کلاژ، نمادها، آداب و رسوم، پرچم‌های محرم و عاشورا  را به تصویر کشیدند و با فلسفه و مفهوم یکی از نوحه‌های قدیمی شهر گندمان که توسط عضو نوحه‌خوان مرکز اجرا شد، بعد از همخوانی نوحه، آشنا شدند.

ویژه برنامه‌های ماه محرم در مراکز کانون چهارمحال و بختیاری

نوحه خوانی و سینه زنی اعضای مرکز فرخشهر

همایش نوحه خوانی  و سینه‌زنی اعضای کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فرخشهر همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع)و یاران باوفایش در  فرخشهر برگزار شد.

ویژه برنامه‌های ماه محرم در مراکز کانون چهارمحال و بختیاریبرنامه‌های مرکز اردل در ماه محرم 

در مرکز اردل نیز همزمان با  ششمین روز ماه محرم برنامه (یاران عاشورایی)، نمایش خلاق عاشورایی، شعرخوانی، معرفی و روخوانی کتاب و ایستگاه نقاشی برگزار شد.

ویژه برنامه‌های ماه محرم در مراکز کانون چهارمحال و بختیاری

برنامه های مرکز فردانبه

اجرای برنامه نوحه‌خوانی و سینه زنی اعضا مرکز فرادنبه  در مدح سالار شهیدان امام حسین (ع) و برگزاری کارگاه ادبی دلنوشته‌ها و سوگنامه‌های آنها در مدح امام حسین(ع) و یارانش برگزار شد.

در کارگاه فرهنگی، کتاب تشنه لبان به اعضا معرفی شد و اعضا درکارگاه نقاشی تصاویر خود را با موضوع محرم به تصویر کشیدند.

ویژه برنامه‌های ماه محرم در مراکز کانون چهارمحال و بختیاری

ویژه برنامه محرم در شهر بن 

برنامه محرم با محوریت ایثار و شهادت مرکز بن قرار سبز با محوریت خوانش آثار داستانی اعضا با محوریت محرم سه شنبه سوم مرداد در مرکز بن برگزار شد.

قصه‌گویی از کتاب هدیه‌های از، بهشت و معرفی شخصیت امام حسین(ع) اجرا شد.

معرفی کتاب مثل یاوران امام حسین و قصه‌گوی با عنوان نذر ومعرفی کتاب و خوانش کتاب اسیر کوچک برگزار شد.

گردهمایی کودکان عاشورایی در مرکز گهرو همزمان با ایام محرم و شهادت امام حسین (ع) و یارانش با حضور اعضا کودک و نوجوان و خانواده‌های اعضا و دعوت از روحانی شهر و با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ عاشورا در بین اعضا گردهمایی کودکان عاشورایی برگزار شد.

در این برنامه علاوه بر نوحه خوانی و صحبت‌های روحانی شهر جناب آقای محمودی در مورد محرم و شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش، با حضور دسته زنجیرزنی نوجوانان امام حسین (ع) علم‌گردانی و زنجیرزنی نیز انجام گرفت.

در پایان عهدنامه توسط عضو دختر نوجوان مرکز قرائت شد و دیگر اعضا نیز همزمان آن را تکرار می‌کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =