کد خبر: 328272
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
تعزیه خوانی اعضای مرکز شهرکیان

به مناسبت ماه محرم و ایام شهادت حضرت اباعبدالله حسین (ع) و یاران باوفایش مراسم عزاداری و تعزیه‌خوانی توسط اعضاء مرکز شهرکیان از توابع شهرکرد برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری، همزمان با ماه محرم برنامه‌های مختلف از جمله تعزیه‌خوانی و سینه‌زنی و مراسم عزاداری ابا عبدالله حسین(ع) در مرکز کیان برگزار شد و کودکان ونوجوانان عضو کانون با برنامه تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی واقعه کربلا را برای هم سن و سالان خود به نمایش گذاشتند.

تعزیه خوانی اعضای مرکز شهرکیان

معاون فرهنگ اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال  وبختیاری نیز در این آیین با اشاره به اینکه تعزیه‌خوانی باعث بالندگی تئاتر در ایران است، نشان هنری از مذهب شیعه است که در این نمایش واقعه کربلا به دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند، نشان داده می‌شود.

تعزیه خوانی اعضای مرکز شهرکیان

بابادی افزود: در این نمایش مذهبی و سنتی درباره کشته‌شدن امام حسین(ع) و مصائب اهل بیت نشان داده می‌شود.

به گفته وی، اجرای این برنامه با استفاده از توان کودکان فرصتی برای معرفی توانمندی کودکان و همچنین معرفی قیام عاشورا و همچنین مصائب اهل بیت توسط کودکان برای هم سن و سالان خود است.

تعزیه خوانی اعضای مرکز شهرکیان

برگزاری برنامه قصه کودکان عاشورایی در مرکز کیان نیز با حضور معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، کارشناس ستاد، اعضا و خانواده‌های اعضا همراه با آیین پخت‌ نذری انجام شد.

برپایی دسته عزاداران کوچک، کوذکان ونوجوانان عضو کانون برای ابا عبدالله الحسین(ع) برگزارشد وعزاداران در محل امامزاده شاهزاده عزیزالله از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) به اجرای برنامه تعزیه‌خوانی پرداختند.

در ادامه نیز کودکان و نوجوانان درکنار ضریح ایشان با زمزمه‌های عاشورایی شمیم زیارت را در فضای برنامه جاری کردند.

تعزیه خوانی اعضای مرکز شهرکیان

در پایان اعضای مرکز کیان با حضور در خیمه‌گاه‌های نمادین شهر با قرائت عهدنامه‌ی کودکان عاشورایی و سینه زنی با امام حسین(ع) و ۷۲ تن از یاران با وفایش تجدید میثاق کردند.

این ویژه برنامه‌ها با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی و فرهنگ ایثار و شهادت برای کودکان ونوجوانان برگزار شد.

تعزیه به معنای متعارف، نمایشی است که در آن واقعهٔ کربلا به دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند، نشان داده می‌شود. [۱] این نمایش نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی-شیعی و بیشتر دربارهٔ کشته‌شدن حسین بن علی و مصائب اهل بیت است. هنر تعزیه از یک‌سو به بالندگی تئاتر در ایران کمک کرده و از سوی دیگر، نشانی هنری از مذهب شیعه است. [۲]

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =