کنگره 8 هزار شهید بستری برای معرفی شهدا به نسل نوجوان است

جانشین دبیر اجرایی کنگره 8 هزار شهید استان گفت: خیلی از شهدای ما قشر نوجوان و جوان بوده‌اند که در این بستر کنگره باید به نوجوان و جوان ما معرفی شوند و البته نباید کار فقط در مرکز همدان متمرکز شود بلکه باید تمام استان حتی روستاها هم درگیر برنامه کنگره باشند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان ظهر امروز جلسه کمیته کودک و نوجوان کنگره 8 هزار شهید استان با حضور مدیران اداره آموزش و پرورش ناحیه یک و دو همدان، رئیس اتحادیه انجمن‌ھای اسلامی، جانشین دبیر کنگره 8 هزار شهید، دبیر کمیته تالیف و نشر کنگره، ریپس بسیج جامعه زنان سپاه، رپیس امور فرهنگی و اردوهای اداره کل آموزش و پرورش استان، نمایندگانی از اداره کل بنیاد شھید و امور ایثارگران استان، شورای اسلامی شھر، اداره فرھنگ و ارشاد اسلامی استان، نھاد کتابخانه‌ھای عمومی استان ھمدان، امور بانوان استانداری و فرمانداری، خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل کنگره 8 هزار شهید استان به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد.

در این جلسه دبیر کمیته تالیف و نشر کنگره 8 هزار شهید استان گفت: اولین نگاه ما کار برای حوزه کودک و نوجوانان با هم‌افزایی و تعامل با نهادهای دیگر برای رسیدن به نتایج خوب بود.

محسن صیفی‌کار افزود: در این رستا توانستیم با افراد توانمند در حوزه ادبیات مجله زنگ حماسه را احیا کنیم که یک کار بومی واستانی بوده و قرار است حدود 10 هزار نسخه از آن چاپ شود که آموزش و پرورش همکاری لازم را کرده و جامعه هدف ما دانش‌آموزان هستند.

وی با اشاره به هزینه سنگین چاپ این نشریه برای دانش‌آموزان ادامه داد: 25عنوان کتاب کودک و نوجوان در مراحل مختلف در دست چاپ داریم و این یک کار بزرگ در سطح کشور است.

دبیر کمیته تالیف و نشر کنگره 8 هزار شهید استان به چاپ 10 جلد کتاب «آقای ورزش» اشاره و اظهار کرد: این کتاب بسیار خاص و شاخص در سطح کشور بوده که مربوط به شهید شمسی‌پور است که با توجه به اسناد و مدارک در مورد فعالیت ایشان در 10 رشته ورزشی نوشته شده است و تصویرگری آن تا پایان مرداد تمام می‌شود و اگر اداره کل ارشاد کمک کند وارد مراحل چاپ می‌شود.

وی افزود: 15 جلد کتاب هم در دست نگارش و تصویرگری داریم مانند «خانه آهوها» که مربوط به شهید چیت‌سازیان است که تصویرگری آن تمام شده است. همچنین چند جلد کتاب در مورد شهدای نوجوان چون شهید علی اصغرطاهری از شهدای تفریجان داریم که خانم بیگزاده در حال نوشتن آن هستند.

صیفی‌کار تصریح کرد: 30عنوان در حوزه کودک و نوجوان خواهیم داشت و در مورد کتاب‌های کانون هم که برای بررسی به ما داده شده 14 جلد است که اگر تایید برای چاپ شود تعداد شمارگان کتاب در حوزه کودک و نوجوان برای کنگره بیش از این آمار خواهد بود.

وی بزرگترین مشکل برای چاپ را بحث اعتبارعنوان کرد و گفت: همدان خواستگاه ادبیات کودک و نوجوان است و نیز در حوزه بزرگسال هم که همدان زبانزد است و ما سوژهای قوی و فاخر و ملی داریم.  کتاب اچ 3 یکی از پیچیده ترین عملیات هوایی دردنیا بوده که 8 هواپیما از پادگان نوژه همدان بلند شدند و 3 هزار کیلومتر تا مرز اردن رفتند و پایگاه عراق را زدند که این یک عملیات حیرت‌انگیز در دنیا بوده و کتاب آن تصویرسازی شده و آماده چاپ است و نیز کتاب شهید جمور از شهدای اسدآباد در دوجلد آماده چاپ است.

صیفی کار با بیان اینکه ما برای حوزه کودک و نوجوان حرف برای گفتن بسیار داریم و نباید محدود به زمان کنگره شود، خاطرنشان کرد: قرار است همزمان با کنگره میزبان نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس باشیم و در کنار آن دو نمایشگاه نوشت‌افزار و کتاب کودک ونوجوان هم داشته باشیم که نهادهای مرتبط باید برای برپایی انه کمک کنند و باید سعی کنیم ناشران همدانی در نمایشگاه بیش از پیش دیده شوند و حضور داشته باشند.

در ادامه پرویز ابراهیمی مسوول امور فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش گفت: دنبال موازی کاری نباشیم که کار عقب بیافتد.

وی افزود: آمار بالایی در اعزام دانش آموزان به باغ موزه همدان، راهیان نور و مزار شهدا داشته‌ایم و کنگره فرصتی برای تولید و چاپ کتاب در این حوزه برای تبیین فرهنگ شهادت و ایثار در بین بچه ها خواهد بود که البته کتاب در حوزه کودک و نوجوان کم چاپ شده است.

علی پنبه ای مسوول روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های استان گفت: نهاد کتابخانه‌ها به دنبال تعامل و همکاری با کانون است و ما می‌توانیم کارهای مشترک فرهنگی و ادبی خصوصا در حوزه قصه گویی داشته باشیم.

ناصر قره باغی نماینده اداره کل ارشاد در این کمیته بیان کرد: ارشاد کار هماهنگی با  ناشران برای حضور در نمایشگاه  را انجام می‌دهد و قرار است 50 جلد کتاب همزمان با کنگره چاپ شود و اداره ارشاد تمام سعی خود را می‌کند تا کار تایید کتابها برای چاپ سرعت بیشتری بگیرد.

وی با بیان اینکه مربیان کانون بسیار قوی و توانمند هستند افزود: از نزدیک شاهد بوده‌ام که این عزیزان در دورترین نقاط  استان به فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ادبی برای بچه‌ها پرداخته و خود این مربیان نیز می‌توانند نقش مهمی در نقد کتاب و تبین آنها و آگاه سازی نسل کودک و نوجوان داشته باشند.

رپیس اتحادیه های انجمن اسلامی گفت: اتحادیه یک تشکل دانش‌آموزی با بضاعت یک تشکل است و در فضای شهدا چند سالی است در حال کار هستیم و به دنبال الگوسازی برای دختران بوده‌ایم.

محمدصالح زارعی اذعان داشت: برای پسران طرح همکلاسی آسمانی را داریم که دانش‌آموزان شهیدی را انتخاب کرده و کار سرنوشت‌پژوهی انجام می‌دهند و در فضای مدرسه یادواره برگزارا می‌کنند و در بخش دختران هم همین‌طورکه با سرنوشت‌پژوهی زنان انقلاب و دفاع مقدس الگوسازی در مدراس دخترانه انجام داده و صفر تا صد کار برعهده خودشان است.

وی افزود: چنین به نظر می‌رسد که غالب دانش‌آموزان خبری از برگزاری کنگره ندارند و باید اطلاع رسانی خوب و وسیعی انجام دهیم تا پیام کنگره واقعی‌تر و در کف میدان پیاده شود.

فریبا مهدی‌پور مسوول امور بانوان فرمانداری همدان گفت: از ابتدای سال به دنبال برنامه ریزی برای کنگره بوده‌ایم و اطلاع رسانی برای ادارات انجام شده ودر حوزه کودک و نوجوان بیشترین تعامل ما با دانشگاه‌ه‌ها و مدارس دخترانه بوده که  فرهنگ جهاد وشهادت را به خوبی انجام دهیم و لیستی از زنان شهیده تهیه کرده‌ایم  و کارها در کمیته بانوان در حال انجام است تا الگوسازی خوبی برای دختران ایجاد کنیم.

رپیس بسیج جامعه زنان سپاه گفت: ما 70 مهد قرانی داریم که به دنبال تعامل با کانون هستیم که ازاین فرصت استفاده کنیم برای پویایی و شکوفایی و کارهای خوبی در حال انجام است.

فرزانه رضیان ادامه داد: بهتر است با آغاز برنامه فصل شهدایی غرفه‌هایی برای این قشر برگزار کنیم.

رپیس اداره آموزش و پرورش ناحیه دو همدان با بیان اینکه قشر کودک و نوجوان حرف اول را در جامعه می‌زنند گفت:  کنگره مثل یک مدرسه برای دانش‌آموزان باید عمل کند و اثرگذار باشد.

محمد گلنارادامه داد: فرهنگ گذشت، ایثار،ازخود گذشتگی و حجاب و پوشش کلیدواژه‌های امروز جامعه هستند و باید این کنگره برای مدارس ما برکت به همراه بیاورد و و این کلیدواژه ها را در مدارس ما تقویت کند ما هم با شروع مهر حال و هوای مدارس را شهدایی خواهیم کرد.

رسول شیدایی مدیر اداره اموزش و پرورش ناحیه یک همدان  گفت: برنامه جمعه‌های شهدایی را داریم که روز جمعه میثاق با امام زمان را دانش‌آموزان دارن و سفیر شهدا در مدارس داریم که یک رفیق شهید را انتخاب می کنند و این حس و حال خوبی را به دانش‌آموزان می‌دهد.

جانشین دبیر اجرایی کنگره 8 هزار شهید استان گفت:‌ کنگره شهدا یک بستر خوبی برای یک رویداد مهم فرهنگی در سطح استان ایجاد می‌کند و باید از این فضا بهترین استفاده را خصوصا برای قشر کودک و نوجوان ببریم.

سید محمد جنتی ادامه داد: خیلی از شهدای ما قشر نوجوان و جوان بوده‌اند که در این بستر کنگره باید به نوجوان و جوان ما معرفی شوند و البته نباید کار فقط در مرکز همدان متمرکز شود بلکه باید تمام استان حتی روستاها هم درگیر برنامه کنگره باشند.

وی ادامه داد: کانالهایی در فضای مجازی در سطح استان برای اطلاع‌رسانی ایجاد شده و هرکس که می تواند کاری برای اطلاع‌رسانی انجام بدهد اجرش با شهداست.

جنتی گفت: امروزه آسیب‌ها ازهمه جا سرازیرشده و قشر کودک و نوجوان ما تحت بمباران تهاجمات دشمن است که باید قضیه را جدی بگیریم و حواسمان جمع باشد و هدفمان از این کنگره آشنا کردن نسل جوان با شهدا باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید در حوزه چاپ کتاب سهم خوبی را برای چاپ کتاب کودک و نوجوان در نظر گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =