رییس‌جمهور در دولت سیزدهم کانون را نماد توسعه حوزه کودک و نوجوان می‌داند

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور در استانداری فارس با معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استاندار دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد فلاح در دومین روز سفر (۳۱ مرداد ۱۴۰۲) به استان فارس با اسماعیل قزل‌سفلی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی ضمن قدردانی از همراهی مجموعه استانداری با کانون فارس گفت: در دولت سیزدهم، نگاه رییس‌جمهور به کانون بسیار ویژه است و ایشان کانون را نماد توسعه حوزه کودک و نوجوان می‌دانند؛ از این‌رو گزارش فعالیت‌های کانون پرورش فکری به‌طور مرتب برای دولت ارسال می‌شود.

فلاح افزود: دولت از کانون مطالبه‌ی جدی دارد که علاوه بر توجه به حوزه آموزش‌های رسمی در حوزه فرهنگی، شاخص‌های توسعه و فعالیت‌های فرهنگی، هنری و پرورشی در بین کودکان و نوجوانان تبیین شود. با این نگاه و رویکرد، سفرهای استانی مسئولان کانون بیشتر شده تا با رصد وضعیت مخاطب، گزارش فعالیت‌ها به هیأت دولت ارسال شود، ضمن اینکه مطالبه جدی رییس‌جمهور است که کانون توانمندی کودکان و نوجوانان ایرانی را در عرصه بین‌الملل هم پیگیری کند و به همین دلیل در بعضی سفرهای بین‌المللی، مدیرعامل کانون را با خود همراه می‌کنند.

معاون فرهنگی کانون تصریح کرد: ضمن قدردانی از زحمت‌های شما و سایر مسئولان استان، به دنبال همراهی بیش از پیش در مسیر پیش‌رو هستیم. کودکان و نوجوانان معمولا خودشان مطالبه‌گر نیستند و نمی‌توانند مانند اقشار مختلف مدافع حقوق‌شان باشند؛ در این راه مسئولان باید به عنوان مدعی‌العموم حقوق آن‌ها را پی‌گیری کنند که در کانون بخشی بر عهده ما و بخشی بر عهده مسئولان استان است تا نقش خود را در جامعه‌پردازی ایران آینده با سرمایه‌گذاری برای کودکان و نوجوانان ترسیم کنند.

فلاح در بخش دیگری از سخنانش به سابقه فعالیت نزدیک به ۶۰ سال کانون پرورش فکری اشاره کرد و گفت: کانون از بزرگ‌ترین سازمان‌های مرتبط با کودک و نوجوان در دنیاست و یکی از قدیمی‌ترین نهادهای فرهنگی کشور محسوب می‌شود. کانون زبان ایران هم که بخشی از کانون پرورش فکری است نزدیک به یک قرن سابقه فعالیت آموزشی دارد.

وی ادامه داد: ۱هزار و ۳۹ مرکز فرهنگی هنری ثابت، سیار شهری و روستایی و پستی در کشور فعالیت‌ها و مأموریت‌های کانون را دنبال می‌کنند که از بین آن‌ها ۱۷۷ کتابخانه سیار کانون در کشور فعالیت دارند که در هیچ کشوری سابقه ندارد.

معاون فرهنگی کانون افزود: مساحت مجموع کتابخانه‌های کانون نزدیک به ۴۰هکتار است؛ ویژگی این کتابخانه‌ها به گونه‌ای است که بر اساس اکوسیستم آن، فعالیت‌های فرهنگی نباید در سکوت انجام شود و اعضا در بستر کتابخانه، همه‌ی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی را انجام می‌دهند که تأثیر مستقیمی بر رشد فرهنگی و فکری بچه‌ها دارد.

فلاح اظهار کرد: مهم‌ترین اقدام کانون در ماه‌های اخیر انتشار ۳میلیون جلد کتاب و توزیع در سراسر کشور بوده است که در کلان فعالیت‌های فرهنگی، یکی از کارهای بزرگ دولت به حساب می‌آید و گزارش آن در جلسه هیأت‌ دولت مطرح و مورد توجه رییس‌جمهور قرار گرفته است.

فعالیت کانون در حوزه اسباب‌بازی و سرگرمی، وارد شدن خانواده به سبد فعالیت‌های کانون، رشد و پرورش استعدادهای ویژه در همچون گذشته، رویکردهای نوین در حوزه علوم و فناوری، آشنا کردن کودکان و نوجوانان با مبانی علوم انسانی به‌عنوان یکی از مطالبه‌های رییس جمهور از کانون و رشد معارف دینی در قالب فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی از دیگر مواردی بود که معاون فرهنگی کانون در دیدار با قزل‌سفلی به آن اشاره داشت.

کانون پرورش فکری مسأله‌محورترین مجموعه فرهنگی است

اسماعیل قزل‌سفلی معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استاندار فارس نیز بیان کرد: برای ما به عنوان یک انسان، موقعیت‌های مختلف به وجود می‌آید؛ یکی از این موقعیت‌ها که می‌توانیم نقش مداخله‌گری داشته باشیم موقعیت یادگیری است که کودکان و نوجوانان در آن قرار دارند؛ از طرفی بهترین فرصت برای مجموعه حاکمیت است که می‌تواند مداخله دقیق و صحیح را انجام دهد تا بتواند در حوزه تربیت، نقش‌آفرین باشد.

وی افزود: امروز با تغییرهای اجتماعی سریعی مواجه هستیم، به‌گونه‌ای که حتی نقش‌های تربیتی درحال جابه‌جایی است و اگر تا پیش از این در حوزه تربیت تا هفت سالگی نقش پدر و مادر و بعد از آن نقش معلم پررنگ بود در حال حاضر، هم‌سالان نقش اصلی را ایفا می‌کنند و این موضوع در بحث تربیت در حال برهم زدن قاعده است.

قزل‌سفلی تصریح کرد: امروز با نسلی مواجه هستیم که تفاوت عمده‌ای با نسل‌های قبلی دارد، نسلی که به دلیل مواجهه با انبوه داده‌های اطلاعاتی، خیلی سخت بر یک موضوع خاص تمرکز می‌کند و قواعد کلاسیک را نمی‌پذیرد پس باید بسترهای گفتگو را با او ایجاد کرد.

وی ادامه داد: نسل جدید به دنبال تحسین شدن است. بازی‌های رایانه‌ای را الگو قرار داده و در آن نقش بازی می‌کنند. مهم است ببینیم چقدر در این حوزه‌ها از قبل سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. این نسل ببیشتر به دنبال قهرمان است.

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استاندار فارس بیان کرد: همه این‌ مسائل در کنار موقعیت یادگیری به ما یادآور می‌شود که آموزش و پرورش به تنهایی توانایی لازم در مواجه با نسل جدید را ندارد و در حوزه تربیتی، مجموعه‌های مختلفی نقش‌آفرینی می‌کنند که به اعتقاد ما مجموعه کانون پرورش فکری در این حوزه، مسأله‌محورترین مجموعه فرهنگی است که در نظام اسلامی شکل گرفته و حاصل تربیت این مجموعه هم در ادوار گذشته در حوزه توانمندسازی مشهود است؛ هر چند به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده و عقب ماندگی مضاعف داریم؛ درواقع ظرفیت بوده ولی خوب استفاده نشده است که بخشی به جهت‌گیری‌های کلی دولت‌ها بر می‌گردد.

 به گفته‌ی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس، در حال حاضر با نسلی مواجه هستیم که فکر می‌کنیم اصلا این نسل را نمی‌شناسیم چون سیاست‌های تربیتی ما به موازات تغییرات اجتماعی پیش نرفته است. در این دولت و به‌طور مشخث در بحث کانون، هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری بهتر و جنب و جوش بیشتری را می‌بینیم و ایمان داریم که کانون بهتر و بیشتر از گذشته، می‌تواند نقش‌آفرینی کند. مجموعه حاکمیتی استان هم کنار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهد بود.

 وی با اشاره به طرح‌های فرهنگی اجتماعی سفر دوم رییس‌جمهور اظهار کرد: کانون برای ما مهم است و طرح‌های آن حتما با جدیت دنبال می‌شود تا در مجموع مصوبه‌های سفر قرار بگیرد و بخشی از فعالیت‌های زیرساختی کانون در استان بیشتر از گذشته محقق شود.

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استاندار بیان کرد: دستگاه‌های دولتی هنوز درگیر بروکراسی هستند. هنوز دستگاه و اداره‌محور فکر می‌کنیم و اکنون زمان استفاده از ظرفیت‌های مردمی بیش از پیش احساس می‌شود؛ اما باید دقت کنیم در این واگذاری‌ها، بستر نفوذ را فراهم نکنیم. در نظام اسلامی و در جریان انقلابی باید کسانی را تربیت کنیم که خودشان را ذیل ولایت معنا می‌کنند و از آنان خاطرجمع هستیم و می‌توانند گره‌ها را باز کنند.

قزل‌سفلی در پایان گفت: باورمان بر این است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز ثقل است که اگر بخواهیم نسل آینده خوب تربیت شوند باید کانون را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم که هر چه در این راه هزینه کنیم، به نوعی سرمایه محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =