داستان زندگی واقعی آدم‌ها  و موضوعات تکراری با نگاه جدید می‌تواند قصه‌ی تازه‌ای باشد

مهناز فتاحی، مدرس نشست قصه گویی کانون البرز  گفت زندگی واقعی ما آدم‌ها موضوعاتی دارد که ظاهرش تکرار است اما می‌تواند قصه‌ی جدیدی برای مخاطب داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، صبح امروز شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲، نشست آموزشی «نگاه نو و زاویه‌ی دید جدید در قصه‌گویی» به همت واحد آموزش کانون استان و با حضور مهناز فتاحی، نویسنده، در مرکز شماره ۳ کانون کرج، برگزار شد.

فتاحی در ابتدای این نشست که از سلسله نشست‌های ویژه‌ای بود که به منظور حضور کیفی مربیان کانون در بیست و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی برنامه ریزی شده بود،در مورد زاویه‌ی دید و تعاریف رایج آن برای مخاطبان صحبت کرد.

داستان زندگی واقعی آدم‌ها  و موضوعات تکراری با نگاه جدید می‌تواند قصه‌ی تازه‌ای باشد

وی در ادامه در خصوص انواع زاویه‌ی دید ( اول شخص، دوم شخص و سوم شخص) توضیحات جامعی را به مخاطبان همراه با مثال و نمونه ارایه کرد.

این نویسنده در تشریح این سه نوع زاویه‌ی دید و تفاوت‌های آن‌ها گفت در روایت قصه بر اساس راوی با زاویه‌ی دید اول شخص راوی به عنوان «من»، قصه را از نگاه خودش روایت می‌کند.

فتاحی گفت نویسنده و راوی با نوع نگاه و زاویه‌ی دید دوم شخص همیشه در مورد «تو» در قصه صحبت کرده و مخاطب را وارد قصه می‌کند و راوی و مخاطب یکی می‌شوند تا صمیمیت و جذابیت را به قصه بیفزایند و  افزود این سبک از روایت برای قصه‌گویی بسیار دشوار بوده و نیاز به تمرین‌ بسیار دارد.

این نویسنده که تا کنون آثار  ادبی بسیار زیادی را در حوزه‌ی داستان خلق کرده و موفق به جذب مخاطب و دریافت جوایز متعدد نیز شده است در بخش بعدی در مورد زاویه‌ی دید  سوم شخص و بیان داستان از «او»  و تفاوت‌های دانای محدود و دانای کل و بیان رفتار و اعمال شخصیت‌ها از زبان راوی در این شیوه‌ی بیان، سخن گفت .

داستان زندگی واقعی آدم‌ها  و موضوعات تکراری با نگاه جدید می‌تواند قصه‌ی تازه‌ای باشد

این مدرس بخش بعدی این نشست را در نوبت صبح به اجرای فعالیت کارگاهی اختصاص داد و با ذکر این نکته که زندگی واقعی ما آدم‌ها موضوعاتی دارد که ظاهرش تکرار است اما می توان با نگاه نو و جدید به آن  نگاه کرد از مخاطبان کارگاه که مربیان فرهنگی علاقه‌مند به قصه و قصه‌گویی بودند، خواست به موضوعات تکراری یک بار دیگر فکر کرده و با ترکیب این موضوع با خاطرات خودشان قصه های نو خلق کنند.

لازم به توضیح است فتاحی در نوبت عصر کارگاه «قصه‌های کسب و کار» را برای همین مربیان اجرا می‌کند تا مخاطبان این  کارگاه، بتوانند اگر چنانچه به بیان قصه‌های کسب و کار و کار آفرینان علاقه مند هستند، داستان‌هایی با این موضوع را نیز خلق کنند.

گفتنی است پس از برگزاری این نشست با توجه به فرصت حضور نویسنده‌ی کتاب «فرنگیس» در البرز، از ساعت ۱۶ عصر مهناز فتاحی میهمان نشست ادبی خواهد بود و در مورد تالیف این کتاب که بر اساس خاطرات «فرنگیس حیدرپور» بانوی شجاع اثرگذار در زمان دفاع مقدس، تالیف شده و رهبر معظم انقلاب ( مدظله‌العالی) نیز بر این کتاب تقریظ نوشته‌اند با مخاطبان سخن خواهد گفت .

در این نشست همچنین در مورد مادران اثرگذار در دفاع مقدس بحث و تبادل نظر خواهد شد.

داستان زندگی واقعی آدم‌ها  و موضوعات تکراری با نگاه جدید می‌تواند قصه‌ی تازه‌ای باشد

حضور در نشست ادبی برای تمامی علاقه مندان بلا مانع است و همه‌ی عزیزان می توانند جهت حضور در این نشست به اداره کل کانون البرز واقع در نشانی گلشهر ویلا، بلوار مصطفی خمینی، جنب بوستان پدر مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =