کد خبر: 330003
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
صاحبِ اثر «تشنه لبان» امام حسین(ع) و امام رضا(ع) هستند

حمید گروگان نویسنده کتاب «تشنه لبان» در جمع دوست‌داران ادبیات آیینی گفت: صاحب اثر «تشنه ‌لبان» اول خدا و بعد امام حسین(ع) و امام رضا(ع) هستند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حمید گروگان در حاشیه آیین گشایش نمایشگاه «قتیل العبرات» بیان کرد: من ۲۸ سال است که در کانون فعالیت می‌کنم. اینجا خانه خود من است و هرگز آن را فراموش نمی‌کنم، دلم همیشه پیش کانونی‌ها است.

گروگان درباره تاریخچه اثر «تشنه لبان» گفت: اولین جرقه این کتاب سال ۱۳۷۵ در ذهن من زده شد. آن سال‌ها در بخش پژوهش مدیریتِ آموزش و پرورش کانون مشغول به کار بودم، روزی دوستی به من گفت می‌دانی کتاب خوب در حوزه عاشورا برای بچه‌ها نداریم؟ گفتم بله، گفت پس چرا دست به‌کار نمی‌شوی؟ نمی‌دانم چطور شد ولی خیلی سریع، بعد از یک هفته از این مکالمه مشغول به کار شدم. این فرآیند ۱۰ سال برای من طول کشید. در این مدت با این کتاب زندگی کردم. یک سال دنبال منابع معتبر بودم و ۹ سال باقی را بدون عجله و هر زمان روح و جانم آماده بود می‌نوشتم، به قدری با این کتاب همراه بودم که گاهی پیش از نوشتن، از تصور روایتی که بنا است توصیف کنم اشک می‌ریختم.

صاحبِ اثر «تشنه لبان» امام حسین(ع) و امام رضا(ع) هستند

وی ادامه داد: نیمه‌های سال ۸۵ کتاب تقریبا تمام شده بود و فقط دو مقتل حضرت ابوالفضل(ع) و امام حسین(ع) مانده بود. به این مرحله که رسیدم دیدم قلمم خشک شده و نمی‌توانم بنویسم. بعد از چند روز آشفته‌حالی همسرم گفت چرا دائما می‌خوانی و پریشانی؟ شرح قصه را که گفتم دو روز بعد همسرم یک بلیت مشهد به من داد و گفت برو از خود امام رضا بخواه تا خودش به حق جدش کمک کند این کتاب را تکمیل کنی‌. هفت شبانه روز آنجا ماندم و مقتل حضرت ابوالفضل به پایان رسید، با خود گفتم مقتل امام حسین(ع) را در تهران می‌نویسم. وقتی به تهران رسیدم دیدم دوباره توان نوشتن ندارم. آن روزها دوستانی داشتم که در جریان این اتفاق‌ها بودند، یک روز دوستی با من تماس گرفت و گفت فردی که اصرار دارد ناشناس بماند برایت بلیت کربلا گرفته تا بروی زیارت و همانجا مقتل امام حسین را تکمیل کنی.

گروگان ادامه داد: دو هفته در مسافرخانه‌ای که پنجره‌اش به حرم حضرت ابوالفضل(ع) باز می‌شد ماندم اما دریغ از نوشتن یک کلمه، یک روز مانده به بازگشتم به ایران رفتم حرم امام حسین(ع) و گلایه کردم، تمنا کردم یاری‌ام کند تا این مقتل را درست به پایان برسانم‌. فردای آن روز بعد از نماز صبح نشستم به نوشتن تا نیمه شب کتاب تمام شد.

صاحبِ اثر «تشنه لبان» امام حسین(ع) و امام رضا(ع) هستند

این نویسنده اظهار کرد: این تاریخچه را بیان کردم تا بگویم صاحب اثر «تشنه ‌لبان» اول خدا و بعد امام حسین(ع) و امام رضا(ع) هستند.

وی همچنین تصریح کرد: منبع این اثر بیش از ۲۲ کتاب است و سعی کردم محتوای کتاب مستند باشد. همچنین برای جذب مخاطب کودک و نوجوان از نثر مسجع و شعر بهره بردم. در جای‌جای این کتاب ابیات حافظ حضور دارد. زیرا باور دارم او به عنوان حافظ قرآن الهام‌های الهی داشته است، چرا که از کوزه همان برون تراود که در اوست.

گروگان خاطرنشان کرد: در مسجع‌نویسی نیز آموزگار من گلستان سعدی بود که استاد این فن است.

صاحبِ اثر «تشنه لبان» امام حسین(ع) و امام رضا(ع) هستند

ایستادگی امام حسین(ع) رنگ سرخ را در ذهن تداعی می‌کند

کوروش پارسانژاد طراح گرافیک به‌نام که طراحی اثر «تشنه‌لبان» را نیز به عهده داشت در بخشی از این برنامه بیان کرد: خاصیت تولید اثر هنری این است که وقتی بعد از چند سال به آن نگاه می‌کنی با خود می‌گویی کاش به گونه‌ای متفاوت آن را خلق می‌کردم یا در جزییات نقش دیگری را می‌زدم. امروز که پس از مدت‌ها کتاب را به دست گرفتم و تماشا کردم متوجه شدم اگر امروز نیز تولید این کار را شروع می‌کردم، همین نتیجه حاصل می‌شد.

پارسانژاد با بیان مثالی افزود: دو رنگ مشکی و سرخ در این کتاب به کار رفته است. رنگ مشکی که رنگ رایج نوشته‌های کتاب است و رنگ قرمز، همیشه وقتی نام امام حسین(ع) می‌آید، آن ایستادگی و مقاومت رنگ سرخ را در ذهن من تداعی می‌کند. در فضای طراحی از ستون‌های مورب قرمز استفاده شده است که حس تیرهای کربلا را می‌دهد.

یادآوری می‌شود نمایشگاه هنر عاشورایی «قتیل العبرات» روز ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ در موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گشایش یافت.

صاحبِ اثر «تشنه لبان» امام حسین(ع) و امام رضا(ع) هستند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =