در جنگ فرهنگی با دشمن باید شبانه‌روز تلاش کنیم/ احیا خوانش متون کهن در کانون

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست شورای معاونان کانون به بحث ارتقای جایگاه زبان و ادب فارسی در مراکز کانون اشاره و تأکید کرد علاوه بر معاونان تولید و فرهنگی، کانون زبان نیز حضور پررنگی در این زمینه برای کودکان داخل و خارج از کشور داشته باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جلسه شورای معاونان گفت: در ایام محرم و صفر هر کس به نوبه خود عزاداری کرد که ‌امیدوارم این عزاداری‌ها مورد درگاه حق تعالی واقع شود.

علامتی افزود: امسال در حوزه معاونت تولید با تماشاخانه‌های سیار حضور فعالی داشتیم و در معاونت فرهنگی نیز با ستاد اربعین، استان‌ها برنامه‌های مختلف عزاداری و خدمت‌رسانی به زائران را بر عهده داشتند که همین‌جا از همگی قدردانی می‌کنم.

در جنگ فرهنگی با دشمن باید شبانه‌روز تلاش کنیم/ احیا خوانش متون کهن در کانون

علامتی خاطرنشان کرد: نسبت به سال‌های گذشته فعالیت‌های کانون در این ایام پیشرفت بسیار خوبی داشت و ‌امیدوارم که از امروز همکاران برای سال آینده برنامه‌ریزی‌های خود را آغاز کنند تا برنامه‌ها با کیفیت هر چه بهتر و بالاتری برگزار شود.

او در ادامه به روز ملی شعر و ادب پارسی و بزرگداشت استاد شهریار اشاره کرد و گفت: بحث ارتقای جایگاه زبان و ادب فارسی باید در کانون پرورش فکری مورد توجه قرار گیرد. ما هنوز نتوانستیم ارتباط لازم را با زبان و ادب فارسی برقرار کنیم و با وجود تأکیدهای فراوانی که بر این امر انجام شد، اما با نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم. نسل جدیدی که پرورش پیدا می‌کند چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور که ما آن‌ها را نسل چهارم خطاب می‌کنیم، با وجود این‌که پدر و مادر اغلب ایرانی هستند، اما هیچ ارتباطی با زبان مادری ندارند، بنابراین باید برای آن‌ها برنامه ویژه در نظر بگیریم. از سوی دیگر کودکان و نوجوانانی که در کشور خودمان متولد شده‌اند و زیست می‌کنند نیز هنوز برایشان زبان و ادب فارسی به غیر از زبان محاوره نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند. بنابراین باید در کانون به شکل جدی در این زمینه اقدام کنیم. انس بیشتر بچه‌ها با زبان و ادب فارسی باید شکل بگیرد و این به همت معاونان فرهنگی، تولید و کانون زبان در تهران و استان‌ها باید رقم بخورد.

در جنگ فرهنگی با دشمن باید شبانه‌روز تلاش کنیم/ احیا خوانش متون کهن در کانون

علامتی همچنین تأکید کرد: کانون زبان باید ضریب نفوذ بالاتری در میان مخاطبان داشته باشد. به جای آنکه صرفاً آموزشگاه خصوصی زبان باشد، باید رویکردهای فرهنگی بیشتری داشته باشد و از سوی دیگر ارتقای سطح تأثیرگذاری کانون زبان در آموزش و پرورش را شاهد باشیم.

مدیرعامل کانون همچنین گفت: پیش از این پیشنهادهایی داشتیم مبنی بر این‌که یک مرکز زبان فارسی ایجاد کنیم که ‌امیدوارم مورد بررسی قرار گیرد. در گذشته بچه‌ها در مراکز کانون خوانش متون داشتند که امروز این اتفاق از قلم افتاده است و می‌توان آن را بار دیگر احیا کرد. یکی از ضعف‌های جدی کانون در حوزه زبان فارسی که آموزش و پرورش نیز با آن درگیر است، بحث خوانش و درک مطلب است چرا که آموزش در این حوزه کمرنگ شده و ما در این حوزه دچار ضعف شده‌ایم. کانون پرورش فکری بخشی از دستگاه تعلیم و تربیت است و باید به آن توجه ویژه کرد.

او ادامه داد: ارتباط ما از قدیم با کتاب و ادبیات وجود داشت، اما باید برنامه‌های مستمر در این زمینه داشته باشیم. در گذشته مکتب‌خانه‌ها حافظ‌خوانی و خوانش ادبیات کهن را به همراه داشت و باید این خوانش را به شکل امروزی بار دیگر احیا کنیم. بعضی از مراکز این کار را انجام می‌دهند اما این کاملاً وابسته به ذوق مربی کانون است که این اتفاق رخ داده و به یک امر مرسوم تبدیل نشده است.

علامتی با تأکید بر معرفی بزرگان عرصه ادبیات به کودک و نوجوان اظهار کرد: ما کتاب‌های گران‌بهایی همچون کلیکه و دمنه، دیوان حافظ، مولانا، سعدی، شاهنامه و... را داریم. حتی استاد شهریار که بزرگداشت او در روز شعر و ادب پارسی بنا نهاده شده است هنوز آن‌طور که باید معرفی نشده و این وظیفه ماست که بزرگان و اساطیر حوزه ادبیات و زبان فارسی را به نسل امروز بشناسانیم. مرکز آفرینش‌های ادبی و انتشارات باید این کارها را بر عهده بگیرند و کانون زبان نیز باید وارد عمل شود. ارتباطاتی با بنیاد سعدی گرفته شد و تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه منعقد شد که خروجی متناسب با آن نیز می‌خواهد. نسبت آموزش زبان فارسی در عرصه بین‌الملل باید ضریب متناسبی داشته باشد. در سفری که به چین، کوبا، ونزوئلا و چند کشور دیگر داشتم متوجه شدم آن‌ها بسیار علاقه‌مند به فراگرفتن زبان فارسی هستند و ما به عنوان بخشی از بدنه دولت در این زمینه می‌توانیم ورود داشته باشیم و اتفاق‌های خوبی را رقم بزنیم. تولیدات‌مان در حوزه انتشارات و فعالیت‌های فرهنگی باید حضور پرشماری داشته باشد.

در جنگ فرهنگی با دشمن باید شبانه‌روز تلاش کنیم/ احیا خوانش متون کهن در کانون

مدیرعامل کانون همچنین گفت: حضور ما در کانون در حوزه کودک و نوجوان است و فضای کاری آن نیز متفاوت است. باید شبانه‌روز در این حوزه کار کرد، چرا که ما ملزم به این امر هستیم و علت آن نیز حساسیت بالا در این حوزه است. دشمن امروز برنامه خود را در حوزه کودک و نوجوان ترسیم کرده است. بنابراین ما در یک جنگ فرهنگی قرار داریم و در جنگ نمی‌توان گفت حجم کار بالاست و یا آن را به زمان دیگری موکول کرد. یکی از مطالبات مقام معظم رهبری تولید طراز است و یکی از تولیدات طراز ما نیز تولید فیلم انیمیشن «بچه زرنگ» است. حامد جعفری تهیه‌کننده فیلم با حساسیت بالایی کار پخش و اکران آن را پی‌گیر است و با توجه به موفقیت‌هایی که پیش از این در حوزه تولید داشته است ما در کنار او قرار گرفتیم تا بتوانیم اتفاق خوبی را در حوزه فیلم و سینما شاهد باشیم.

علامتی در پایان بیان کرد: کانون باید تولی‌گری را پیش گیرد و از تصدی‌گری عبور کند، تنها جایی که ما تولید می‌کنیم حوزه کتاب است و در حوزه‌های دیگر با کمک و همراهی مجموعه‌های بیرونی اتفاق‌هایی را رقم خواهیم زد. «بچه زرنگ» هویت ملی و دینی ما را به همراه دارد و غیرمستقیم با زبان هنر نشان می‌دهد که می‌توان چه کارهایی انجام داد. این فیلم از روز پنج مهر اکران خود را در سینماهای کشور آغاز می‌کند و همزمان با آن ما با توزیع محصولات نوشت‌افزار، جانبی و سرگرمی‌ها بازار را نیز درگیر کردیم و محصولات را وارد بازار کردیم تا شاهد یک جریان فکری و فرهنگی خوب باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =