خانواده در نگاه خداوند محبوب است

نشست ترویجی با موضوع «خانواده در منظومه تربیتی ائمه(ع) با رویکرد زیبایی‌شناسی» از سوی معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری در راستای برنامه‌های کارگروه دینی و ستاد اربعین کانون برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهش‌گر با بیان این‌که خانواده، زیبایی و تکیه‌گاه‌های دینی سه رکن اصلی در ارتباط هستند، گفت: در فرهنگ گذشته توجه به سرشت یا گوهر مورد توجه ویژه‌ای بوده و بر این باور بودند که سرشت قابل تغییر نیست.

وی افزود: بنابر این نگاه اگر کسی از اول سرشتش خوب نباشد نمی‌توانید تأثیر چندانی در او ایجاد کنید. درواقع در گذشته براین باور بودند برخی آدم‌ها اصلا قابل تغییر نیستند و بسیاری از خانواده‌ها در گذشته قربانی این انگاره بودند که سرشت تغییرناپذیر است.

سنگری تصریح کرد: فطرت انسانی ابعاد گوناگونی دارد که یکی از آن‌ها خیرخواهی و خیرگرایی است. در همه انسان‌ها میل به خیر وجود دارد. ممکن است انسان بعدا فاصله بگیرد اما همیشه اتفاق‌ها را با خیر معنا می‌کنند

خانواده در نگاه خداوند محبوب است

.

این پژوهش‌گر ادامه داد: یکی دیگر از ابعاد فطرت انسانی گرایش به زیبایی است و هیچ بدی در دنیا عیان عنوان نشده است.

وی با اشاره به آیه ۳۴ سوره فصلت که در آن خوبی و بدی با هم مساوی عنوان شدند مثال‌هایی درباره تبدیل موقعیت‌های منفی به مثبت بیان کرد.

سپس این نویسنده اظهار کرد: گاهی موقعیت منفی را منفی‌تر می‌کنیم که زیاد هم اتفاق می‌افتد. بعضی‌ها فقط می‌گریزند و سعی می‌کنند با آن مواجه نشوند و صورت مسأله را پاک کنند و یا ممکن است دیگران را متهم کنند.

نویسنده کتاب «چهل روز عاشقانه» در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: کربلا هنرمندانه‌ترین شکل تبدیل موقعیت است؛ واقعه کربلا موقعیت منفی بود که حضرت زینب(س) آن را به موقعیت مثبت تبدیل کرد و شد «ما رایت الا جمیلا».

وی افزود: هیچ موقعیت منفی وجود ندارد که در آن رسیدن به موقعیت مثبت نباشد.

خانواده در نگاه خداوند محبوب است

سنگری با بیان این سؤال که خداوند به خانواده چطور نگاه می‌کند؟ بیان کرد: اول اینکه خانواده مقدس است و خانه مکان مقدسی است. اگر اینطور ببینیم رفتارمان تغییر می‌کند.

وی در ادامه به نمونه‌هایی از برخورد اهل بیت(ع) با خانواده خود اشاره کرد.

این پژوهش‌گر افزود: مورد دوم؛ خانواده در نگاه خداوند محبوب است. من باید عاشق خانواده باشم. هیچ بنیادی در اسلام محبوب‌تر از ازدواج نیست. معیار ایمان دوست داشتن همسر و خانواده است بنابراین باید در خانواده دائم پل عاطفی ببندیم و اضطراب تزریق نکنیم.

سنگری ادامه داد: مورد آخر اینکه ازدواج باید برای تسکین اتفاق بیفتد. خانواده باید پایان بخش التهاب‌ها و اضطراب‌ها باشد. کوتاه بیایم تا بتوانیم پروازهای بلند کنیم.

نشست ترویجی «خانواده در منظومه تربیی ائمه(ع) با رویکرد زیبایی‌شناسی» ویژه کارشناسان، مربیان و اولیای تربیتی کانون روز دوشنبه سوم مهر ۱۴۰۲ با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون، مجتبی حاذق سرپرست آفرینش‌های ادبی و هنری کانون و کارشناسان در سالن کنفرانس معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =