نشست ادبی «صدای پای آب» به مناسبت زادروز سهراب سپهری

واحد آفرینش های ادبی کانون در تاریخ 15مهرماه همزمان با آغاز هفته ی ملی کودک و زادروز سهراب سپهری نشست ادبی «صدای پای آب» را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان، این نشست با حضور نعیم اسدی معاون فرهنگی اجرایی، طاهره مسافری کارشناس آفرینش های ادبی و مسئول انجمن های ادبی استان و جمعی از کارشناسان و اعضای انجمن شعر کانون هرمزگان در سالن اجتماعات اداره کل برگزار شد.

برنامه با خوانش شعر «روزی خواهم آمد» از سهراب سپهری توسط مجری برنامه فاطمه زاهدانی از اعضای ارشد کانون آغاز شد.

سپس نعیم اسدی ضمن تبریک هفته ی ملی کودک، با اشاره به شعار این هفته -«کودکی بهتر، زندگی بهتر»- بر نقش کانون در ساختن دوران کودکی اعضای پرورش یافته ی کانون تاکید کرد. زاهدانی نیز با اشاره به نامگذاری اولین روز از هفته ی ملی کودک با عنوان «کودک، صلح، امنیت و محیط زیست»، گفت: زادروز سهراب سپهری دلیل گردهمایی ما در این نشست است، چرا که هیچ شاعری به اندازه ی سپهری با طبیعت همزادپنداری نکرده است. وی بسیار طبیعت گرا بود و به دوران کودکی در اشعارش بسیار بها داده است.

در ادامه ی این نشست، مسافری پذیرفته شدن فاطمه زاهدانی در مقطع کارشناسی رشته ی زبان و ادبیات فارسی را به وی تبریک گفت و بابت سال ها حضور درخشان در انجمن های ادبی هرمزگان از وی تقدیر کرد.

عبدالحمید انصاری نسب از مربیان ادبی کانون و شاعر برجسته ی استان که در این نشست حضور داشت، با هدف آشنایی اعضای انجمن شعر با اندیشه های سهراب سپهری گفت: سپهری شاعر مورد علاقه ی همگان است و اگر شعر را گره خوردگی عاطفه و تخیل بدانیم، عناصر تشکیل دهنده شعر شامل اندیشه، زبان، تخیل، عاطفه و موسیقی در اشعار سهراب ب زیباترین شکل ممکن دیده می شود.

نشست ادبی «صدای پای آب» به مناسبت زادروز سهراب سپهری

وی افزود: اشعار سهراب سرشار از عاطفه است و هر قدر این عاطفه ی درونی در شاعر جنبه عمومی تر داشته باشد تاثیرگزارتر است. زبان اشعار سهراب سپهری بسیار ساده و روان و تخیل در اشعار او بسیار نمایان است. همچنین اندیشه و موسیقی مهمترین عناصر در شعر سپهری به شمار می آیند. این در حالی است که نگاه سپهری به پدیده ها، نسبت به شاعران دیگر متفاوت است و دلیل ماندگاری اشعار سپهری همین است که وی با دنیای اطراف خود در صلح بود.

انصاری نسب اشعار شاعرانی چون مولانا، سهراب سپهری و حافظ را دارای اندیشه های بلند و ماندگار خواند و آشنایی زدایی و طبیعت گرایی را از ویژگی های برجسته اشعار سهراب سپهری قلمداد کرد.

در ادامه کارشناس آفرینش های ادبی کانون با هدف آشنایی بیشتر اعضا با جایگاه ادبی و نمونه اشعار سهراب سپهری به معرفی کتاب «صدای پای آب» و «اتاق آبی» (زندگینامه ی سهراب سپهری) پرداخت.

نشست ادبی «صدای پای آب» به مناسبت زادروز سهراب سپهری

در این نشست اعضای انجمن شعر با خوانش اشعاری از سهراب سپهری یاد و خاطره این شاعر بزرگ ایرانی را گرامی داشتند.

گفتنی است، گرفتن عکس یادگاری با حضور حاضرین و اعضای انجمن شعر پایان بخش نشست ادبی «صدای پای آب» بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =