به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، در راستای عمومیسازی قصهگویی، ویژهی دانشجو معلمهای دانشگاه فرهنگیان، برای اولین بار دورهی ضمنخدمت قصهگویی در استان با حضور کارشناسان، اساتید، دانشجویان و مسئولان برگزار شد .
محمد خیاطزنجانی مدیرکل کانون استان، ضمن اشاره به هفتهی ملی کودک و اهمیت این ایام گفت : ما باید در رشد و تعلیم کودکان کوشا باشیم تا آیندهای پربار برای ایران عزیزمان را بسازیم . این باعث مباهات است که برای اولین بار این تعامل طلایی به واسطهی بیست و پنجمین جشنوارهی قصهگویی، بین کانون و دانشگاه فرهنگیان شکل گرفته است و این سری از کارگاهها و همایشها آغازی جهت همافزایی بیشتر میباشد .
وی در خصوص قصهگویی و ارزش این مبحث، افزود : قصه و قصهگویی بهترین ابزار تربیتی، برای انتقال مفاهیم ارزشی و پرورشی است و آن را باید در بین تمام آحاد جامعه تعمیم داد . کرمانشاه نیز مهد قصههای آیینی، بومی و محلی است و در این زمینه هم منابع ارزشمندی وجود دارد، و باید سعی داشته باشیم تمامی افراد جامعه مقولهی قصهگویی را به عنوان فرهنگ بپذیرند و مورد توجه قرار دهند .
زنجانی خطاب به دانشجو معلمان عنوان کرد : قصهگویی میتواند ابزاری باشد که شما با متربی خود به نحوی مطلوب ارتباط بگیرید و مباحث آموزشی را به آنها انتقال دهید و ما در کانون سومین جشنوارهی قصهگویی معتبر جهان را برگزار میکنیم و امسال نیز عمومیسازی و نشاطآفرینی، از ارکان کلیدی این جشنواره است و در کانون استان علاوه بر بومی سازی و اضافهنمودن بخشهایی به جشنواره، طلیعهدار بودهایم؛ این همایش نیز دلیلیاست تا شما دانشجو معلمان با این مقوله به خوبی آشنایی پیدا کنید و در آیندهی کاری خود در جهت تعلیم متربیان خود به کار گیرید .
لازم به ذکر است که به دانشجو معلمان بعد از حضور در این کارگاهها پس از گذراندن تکالیف خواسته شده، گواهی ضمنخدمت اعطا خواهد شد و اساتید این دوره از همکاران موفق و برجستهی کانون کرمانشاه، جهت تدریس معرفی گردیدهاند، که در این کارگاه، سجاد حیدریان ( مدرس، دکتر روانشناس و رواندرمانگر )، فرزانه لطیفی و رحمت غلامی( مدرس قصهگویی، برگزیده و داور جشنوارههای قصهگویی ) از اساتید این دوره بودند که مباحث ارزشمندی را در مقولهی قصهگویی تدریس نمودند و به حاضرین ارائه دادند که با استقبال مخاطبان نیز مواجه گردید .
انواع قصه، چرایی و ارکان قصهگویی، نحوهی انتخاب صحیح قصه و پرداخت آن، مخاطب و گروه سنی، زبان قصه، ویژگیها، مقصد، هدف، فاکتورهای اجرا، موانع ذهنی، تمرینهای بیانی، زبان بدن، قوانین خاص، ارتباط با مخاطب، قصهدرمانی، پیدایش انسان، انواع اختلالات، تاریخچهی قصهگویی و نحوهی پیدایش آن و شکلگیری درمانی آن، اهمیت قصه در کودکی، نحوهی انتقال مفاهیم، زمان و مکان، طرحوارهها، راههای تقویت اعتماد به نفس و کنترل احساسات و ... از جمله مباحثی بود که توسط اساتید متبحر این دوره تدریس شد .