به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، مدیرکل کانون استان در دورهی قصهگویی ضمنخدمت دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد؛ جشنوارهی امسال قصهگویی کرمانشاه همراه با قصههایی از جنس فلسفه برای کودکان رقم خواهد خورد .
محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان و رییس ستاد بیست و پنجمین جشنوارهی قصهگویی در کرمانشاه، عنوان کرد : با توجه به ظرفیتهای استان در حوزهی فلسفه برای کودکان، با برنامهریزیهای صورت گرفته انشاءالله بخش ویژهای برای قصهگویی بر پایهی " فبک " و " فابک " صورت گرفته است .
وی در خصوص جشنوارهی قصهگویی افزود : قصه میتواند در گشایش تفکر که اصل اساسی تربیت از منظر بزرگانی چون استاد شهید مطهری میباشد تاثیر فراوانی داشته باشد .
زنجانی بیان داشت : لازم است اندیشمندان دارای مهارت پرداخت قصه، به خلق آثاری با محوریت " فبک " و " فابک " بپردازند .
مدیرکل کانون کرمانشاه در دورهی ضمنخدمت دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی ( واحد پسران ) ضمن ارائهی توضیحاتی در خصوص ساختار کانون و جشنوارهی قصهگویی امسال گفت : در نظام تعلیم و تربیت، معلمان باید به ابزار مسلح شوند و یکی از بهترین ابزارها قصه و قصهگویی است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره گردیده و همواره جهت انتقال مفاهیم، مهارت و ارزشها از این مقوله استفاده شد و قصهگویی عنصری مهم و ابزاری موثر برای آموزگاران میباشد .
زنجانی با اشاره به شعار قصهگویی امسال تاکید کرد : قصهگویی باید عمومیسازی شود و همه قصهگو شوند، همانطور که از کودکی تا بزرگسالی همه راوی قصههای مختلفی از زندگی خود هستند، امسال برای اولین بار در کشور با همت کانون استان و تعامل با آموزش و پرورش توانستیم دورهی ضمنخدمت قصهگویی را شکل دهیم که تاکنون نیز از استقبال ویژهای برخوردار گردیده و اساتید توانمند از کانون استان در این دورهها تدریس میکنند و شما میتوانید از ابزار قصهگویی به بهترین شکل آن بهرهمند شوید و سفیران ما در مدارس باشید .
سپس توسط دو استاد برجستهی کانون استان که در تخصص خود در سطح کشور شاخص و صاحبنام هستند مباحثی در خصوص قصهگویی تدریس شد که در ابتدا رحمت غلامی ( مدرس، داور و برگزیده جشنوارههای قصهگویی ) در مورد قصه و قصهگویی توضیحاتی را ارائه داد، سپس دکتر سجاد حیدریان ( متخصص روانشناس و رواندرمانگر و مدرس دانشگاه و کارگاهها و همایشها و ... ) مبحث قصهدرمانی را تشریح و تدریس نمود که با استقبال مخاطبان نیز مواجه شد .
توضیحاتی در مورد جشنوارهی قصهگویی و نحوهی کار دبیرخانهی استانی جشنوارهی قصهگویی، هنر قصهگویی، رفع آسیبهای جسمی و روانی مخاطبان با قصه و قصهگویی، تعریف، ارکان مهم، متن، مخاطب، نحوهی انتخاب، اهداف، ویژگیها، اصول بهتر شدن بیان، چرایی، کارکرد، فاکتورهای اجرا در قصه و قصهگویی؛ قصهدرمانی و انواع آن، تاریخچهی قصه، قصهگویی و قصهدرمانی، تفاوتهای قصه و داستان، ساختار روانی آن، نقش قصه در زندگی و واقعیت، قصهگویی متقابل، قصههای متناسب با گروههای سنی مختلف، فنون قصهدرمانی، روان انسانها و کلمات مختص به آنها، چرایی و کارکرد قصه، معرفی منابع و ... از سرفصلهایی بود که توسط اساتید دوره تدریس و تشریح شد و در حین کار هم با مخاطبان تمریناتی انجام گرفت .