قصه اسطوره‌های گیلان را باید برای نسل کودک و نوجوان جریان‌سازی کنیم

مدیرکل کانون استان گیلان ضمن اشاره به تاریخ این استان در مسئله مقابله با استکبار و سلطه‌گران، روایت قصه میرزا کوچک‌خان جنگلی و دیگر اسطوره‌ها و شهدای گیلان را ضروری دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدجلیل میرعظیمی، مدیرکل کانون استان گیلان امر قصه‌گویی را ابزاری برای انتقال فرهنگ دانست و گفت: اعتقاد من این است که جشنواره قصه‌گویی صرفا فعالیت قصه‌گویی نیست که مثلا پدربزرگ و مادربزرگ بیایند برای ما قصه بگویند؛ بلکه ما داریم فرهنگی را انتقال می‌دهیم.

با توجه به محورهایی که امسال برای قصه‌گویی مطرح شده است، این امر می‌تواند در حوزه‌های فرهنگی و اعتقادی یا حتی در بحث تولید خیلی مؤثر باشد.

ما می‌توانیم بسیاری از ایثارگری‌ها و توفیق‌هایی را که در کشور داریم در قالب یک قصه و جریان فرهنگی به نسل کودک و نوجوان منتقل کنیم که در آینده کودکان و نوجوانان ما بدانند در زمانی که اینها کودک بودند کسانی بودند که برای کشور و نظام ما افتخارآفرین بودند و این ملکه ذهن بچه‌هایمان شود و همیشه در ذهن آنها باقی بماند.

وی درباره برنامه‌های کانون استان گیلان برای تحقق هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی بین خانواده‌ها بیان کرد: دست‌اندرکاران جشنواره قصه‌گویی در تهران حرکت خوبی انجام دادند و یک جریان فرهنگی مردمی‌سازی قصه‌گویی راه انداختند. قصه‌گویی برای ما در استان خیلی اهمیت دارد و امسال با جدیت هرچه تمام‌تر داریم آن را دنبال می‌کنیم.

ما در استان گیلان بر اساس جلسه‌های متعددی که گذاشتیم، حدود ۲۶ دستگاه استانی را همراه خود کردیم و تمام همکاران خود را به عنوان سفیران قصه‌گویی به این دستگاه‌ها فرستادیم. مثلا در اداره کار و رفاه اجتماعی، کارآفرین نمونه می‌تواند قصه موفقیتش را توضیح بدهد یا در دانشگاه علوم‌پزشکی، پرستاران و پزشکان ما که در ایام سخت کرونا در بیمارستان کار می‌کردند می‌توانند تجربه‌هایشان را برای کودکان و نوجوانان قصه کنند. با بنیاد شهید صحبت کردیم که از شهدا بگویند و قصه‌های شهیدان را تعریف کنند؛ چرا که آنها کسانی بودند که جان‌شان را نثار کردند تا ما امروز امنیت داشته باشیم.

همچنین همکاران ما دریافت قصه‌های مختلف دیگر از جمله از بنیاد حفظ آثار، کمیته امداد، آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه‌ها را پیگیری خواهند کرد. علاوه‌ بر این‌ها، با دانشگاه فرهنگیان هم ارتباط گرفتیم تا بیایند قصه‌گویی را تحلیل کنند و آن را توضیح و ترویج دهند که این یک جریان فرهنگی است و باید در بدنه جامعه راه بیفتد. ما باید کمک کنیم که این فرهنگ در امورهای مختلف چه در بحث ایثار، کادر درمان و ... به بچه‌ها منتقل شود تا آنها به داشته‌های خود، نظام و مسئولان کشورشان افتخار کنند که توانستند نظام کشور را بعد از چهل و اندی سال، امروز با این قوت و قدرت سر پا نگه دارند.

میرعظیمی در ادامه گفت: شاید امسال اولین سالی بود که ما در ۲۶ دستگاه حضور پیدا کردیم. مثلا در حوزه‌های علمیه هم حضور پیدا کردیم تا برای ما قصه‌های قرآنی بگویند و بتوانیم این جریان قصه‌گویی را ترویج کنیم و به یک فرهنگ غالب در استان گیلان تبدیل کنیم. ما با تمام قوا می‌خواهیم قصه‌گویی را در بدنه جامعه و مردم ترویج کنیم و در این‌باره سعی کردیم در سطح شهر بیلبوردهایی بزنیم که مردم در جریان باشند جشنواره قصه‌گویی ما در چه تاریخی است و تبلیغ‌هایی هم در فضای مجازی داشته‌ایم. برآورد ما این است که امسال نسبت به سال گذشته رشد سه چهار برابری در جشنواره قصه‌گویی داشته باشیم.

رئیس جشنواره قصه‌گویی استان گیلان افزود: این یک فرایند بلندمدت است. ما امسال زمان خیلی کمی داشتیم؛ چند طرح سنگین داشتیم که هفته ملی کودک یکی از آنها بود؛ اما به دنبال این هستیم که جریان قصه‌گویی را به دل خانه‌ها ببریم. این مسئله برنامه درازمدت می‌طلبد که ان‌شاء‌الله اگر خدا بخواهد بعد از پایان جشنواره قصه‌گویی امسال، کارمان را برای سال آینده شروع خواهیم کرد تا آن ۲۶ دستگاه بشود ۴۶ دستگاه. ما در تک‌تک جاهایی که فکر می‌کنیم می‌توانند در امر قصه‌گویی به ما کمک کنند حضور پیدا خواهیم کرد تا به نحو شایسته‌ای این فرهنگ اصیل ایرانی را به بچه‌ها منتقل کنیم و آنها واقعا لذت ببرند از قصه‌هایی که پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان برای ما می‌گفتند؛ قصه‌هایی که امروز متأسفانه دارد کمرنگ می‌شود.

میرعظیمی در پاسخ به این سؤال که «استان گیلان در بحث مقاومت مقابل نیروهای بیگانه تاریخی درخور توجه دارد. آیا کانون گیلان در جمع‌آوری قصه‌های تاریخی کاری انجام داده است؟ همچنین کانون گیلان در جشنواره بیست‌وپنجم برنامه‌ای دارد تا تعداد و کیفیت قصه‌های نامداران تاریخی مثل میرزا کوچک‌خان جنگلی بیشتر شود؟» توضیح داد: بله دقیقا به نکته ظریفی اشاره کردید.

استان گیلان در بحث مقابله با استکبار و سلطه‌گران در خط مقدم بود. زمانی که اتحاد جماهیر شوروی شمال کشورمان را گرفته بود و پایتخت هم انگلستان را، اینجا فقط میرزا مانده بود که به فرموده مقام معظم رهبری میرزا کوچک‌خان، شکل کوچکی از جمهوری اسلامی در ایران ایجاد کرده بود. لذا یکی از کارهایی که ما داریم انجام می‌دهیم این است که قصه‌گویان را تشویق کرده‌ایم به خانه میرزا بروند و در آنجا قصه میرزا را تعریف کنند. 
وی افزود: بحث دیگری هم هست و آن آیت‌الله بهجت است و قصه زندگی ایشان یا مرد بزرگ دیگر، شهید حسین قمی را داریم که حاج‌قاسم در مراسمش شرکت کرد یا سردار شهید حسین املاکی را داریم که اینها اسطوره‌های گیلان هستند و به قصه‌گویان و مربیان مراکز و مسئولان گفته‌ایم حتما سر مزارشان بروند و قصه زندگی‌شان را تعریف کنند. ما می‌توانیم این را برای نسل کودک و نوجوان جریان‌سازی کنیم و این کار را حتما پیگیری می‌کنیم. 
مدیرکل کانون استان گیلان به اهمیت قصه‌های فولکور در امر قصه‌گویی پرداخت و در این‌باره بیان کرد: قصه‌های فولکلور و محلی ما خیلی جذاب است؛ اما متأسفانه شما می‌بینید که خانواده‌ها از آن فرهنگ اصیل فولکلور فاصله می‌گیرند به سمت فرهنگ پارسی. در سال گذشته قصه‌گویان خوبی داشتیم در بخش قصه‌های فولکلور روستایی که با لهجه شیرین گیلکی برای ما قصه گفتند و خیلی هم جذاب بود. اگر یادتان باشد قصه‌گوی معروف استان ما کانونی هم ‌بود. محمدرسول حقدوست قصه‌گوی بین‌المللی است و در دوره‌ای هم برای کشور هندوستان انتخاب شد و در آنجا با همین قصه‌های محلی، آوازه‌ای برای خودش پیدا کرد. امسال هم در جشنواره قصه‌گویی ما شرکت می‌کند و حتما از وجود او استفاده می‌کنیم. این مسئله در استان گیلان وجود دارد که قصه‌گویان با لهجه‌های مختلف گیلکی و تالشی در جشنواره قصه‌گویی شرکت می‌کنند.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =