امسال روحانیون و طلبه‌های قصه‌گو حضور پررنگی در جشنواره خواهند داشت

رئیس جشنواره قصه‌گویی استان قم، برنامه این استان در زمینه عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی را تعامل بیشتر با حوزه علمیه برای افزایش کمیت و کیفیت قصه‌های قرآنی و دینی بیان کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمد غفاری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم و رئیس بیست و پنجمین دوره جشنواره قصه‌گویی این استان، قصه را اولین راه ارتباطی ایرانی‌ها بافرهنگ بیرون از خانواده‌شان دانست و گفت: قصه برای ما ایرانی‌ها به‌عنوان اولین تجربه ارتباطی‌مان بوده و همه آموخته‌هایمان و ارتباطی که با تاریخ، فرهنگ، بوم و محل زندگی و آیین‌های محلی‌مان داریم از طریق قصه‌ها به ما منتقل شده است. قصه اولین راه ارتباطی و مواجهه ما بافرهنگ بیرون از خانواده‌مان است و تقویت امر قصه‌گویی می‌تواند کمک کند بچه‌ها دایره ارتباطی گسترده‌تری پیدا کنند و خیلی زودتر با پیرامون خود آشنا شوند و جدی‌تر به اتفاقات اطراف توجه کنند.

وی در توضیح اهمیت برگزاری این جشنواره در سطح استان‌ها برای تحقق هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی بیان کرد: برگزاری جشنواره قصه‌گویی در استان‌ها سابقه داشته است؛ ولی باتوجه‌به اینکه امسال قرار است در حوزه عمومی‌سازی و ترویج قصه‌گویی کار کنیم، دست استان‌ها باز شده است که بتوانند با ارتباط‌هایی که فراهم می‌کنند و از نظر رسانه‌ای، کارشان را به‌گونه‌ای انجام دهند تا تعداد مخاطب بیشتری متوجه جشنواره شود و تماس قصه‌گویان با جامعه و بدنه مردمی گسترش پیدا کند.

غفاری افزود: در این زمینه، اتفاقاتی که در حوزه اطلاع‌رسانی می‌افتد باعث می‌شود که هم تعداد مخاطب شرکت‌کننده و کسانی که در این جشنواره هستند افزایش یابد و هم تعداد مخاطبی که پذیرای قصه است گسترش پیدا کند. ما در سطح استان قم ارتباط‌هایمان را گسترده‌تر کرده و توانسته‌ایم جمع بیشتری را با قصه‌گویی پیوند بزنیم. خیلی از ادارات و نهادها دارند در حوزه قصه‌گویی تلاش می‌کنند و ان‌شاءالله نتیجه‌اش را بعدها خواهیم دید، شاید در سال‌های بعد؛ چرا که امسال، شروع ماجراست و بعدها و در دوره‌های دیگر می‌توان نتایج را مشاهده کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان قم در زمینه ترویج قصه‌های قرآنی در این استان، به ارتباط بیشتر با حوزه علمیه و استفاده از ظرفیت روحانیون و طلبه‌های قصه‌گو اشاره کرد و گفت: به‌واسطه اینکه در استان قم هستیم و به‌خاطر بدنه حوزه علمیه که در قم مستقر است و به دلیل وجود حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران، طبیعی است که از ما در حوزه داستان‌های دینی و قصه‌گویی دینی توقع متفاوتی وجود دارد. در کانون قم با تلاش‌هایی که صورت‌گرفته است توانستیم با حوزه علمیه ارتباط برقرار کنیم، با مرکز حوزه علمیه بانوان و با معلمان «طرح امین» مدارس. از آنها خواستیم که در حوزه قصه‌های دینی مشارکت کنند و برایمان قصه بگویند. روحانیون امسال حضور پررنگی در جشنواره خواهند داشت و قصه‌های قرآنی و تاریخی دینی را برای ما روایت می‌کنند.

محمد غفاری در ادامه عنوان کرد: ان‌شاءالله ما در حوزه قصه‌های دینی ورود خواهیم کرد؛ اما چون سال اول این نوع ارتباط است، باید در مرحله آزمون‌وخطا باشیم؛ ولی مسیری که شروع کرده‌ایم مسیر خیلی مهم و ماندگار و تأثیرگذاری خواهد شد. قصه‌های دینی یکی از مسائل لاینفک حوزه‌های دینی است و اکنون مبلغان قصه‌گو هستند و وقتی برای تبلیغ به منطقه‌ای می‌روند با قصه‌گویی با مردم ارتباط برقرار می‌کنند و با قصه کارشان را پیش ببرند؛ اما اینکه ما چطور و با چه ریل‌گذاری‌ای مردم را به سمت قصه‌گویی هدایت کنیم و در این حوزه برنامه‌ها را ساماندهی کنیم، کاری است که شروع کرده‌ایم و امیدواریم خیلی زود این جشنواره بتواند ثمره خودش را ببیند.

رئیس بیست و پنجمین دوره جشنواره قصه‌گویی استان قم، پرورش چهره‌های جدید روحانیون قصه‌گو را از ثمرات تعامل بیشتر کانون قم و حوزه علمیه دانست و درباره وجود علاقه و اشتیاق در این قشر از جامعه به قصه‌گویی گفت: اکنون ما نزدیک به هزار معلم در «طرح امین» در مدارس داریم. اینها خانم‌ها و آقایان طلبه هستند که هم به‌عنوان معلم و هم معاونت پرورشی حضور مستقیم و ارتباط مستقیم با بچه‌ها دارند. این عزیزان توانایی‌اش را دارند و خیلی‌ها هم آموزش‌های مقدماتی را دیده بودند قبل از اینکه اعزام شوند؛ منتها ساماندهی آنها، واردشدن به فضایی که توقع حرفه‌ای‌تر شدنشان هست و توقع اینکه کانون بتواند این عزیزان را هم توانمند کند و هم دایره مخاطبشان را گسترش دهد، اتفاقی است که شروع کرده‌ایم و باتوجه‌به ظرفیتی که دارند مطمئن هستم به‌زودی چهره‌های جدید خواهیم داشت.

وی افزود: ما در سال‌های گذشته حجت‌الاسلام راست‌گو را داشتیم و الان خیلی‌ها هستند که در مجموعه‌هایی که خود مرحوم راست‌گو یا شاگردانش تدارک دیده‌اند، در حال آموزش هستند. به نظر من در سال‌های آینده انبوهی از روحانیون به حوزه کودک و نوجوان ورود خواهند کرد که مهارت‌های مختلفی بلدند و اثرگذار کار خواهند کرد: از جمله در حوزه قصه‌گویی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =