قصه‌های کسب‌وکار شورآفرین و لذت‌بخش و امیدآفرین‌اند

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی گفت: هر ایده و هر فکر نو برای کارآفرینی حتما داستان و قصه‌ای دارد. قصه‌گویی در حوزه کسب‌وکار شورآفرین و ایده‌آفرین است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ابراهیم زره‌ساز، قصه‌گویی را رسانه‌ای عمیق و تأثیرگذار دانست و گفت: قصه‌گویی به عنوان رسانه‌ای عمیق و تأثیرگذار با کارکردهای مهم پرورشی‌ و تربیتی در حوزه تقویت قدرت تخیل و خلاقیت، تقویت مهارت‌های زبانی و ارتباطی، انتقال مفاهیم و مهارت‌آموزی، پرورش حواس و... است. رسانه‌ای که رو در رو و با همراه کردن تخیل و ذهن مخاطب، تجربه‌ای می‌آفریند که اساس و بنیان و فطرت کودک را می‌سازد. از طرفی قصه‌های قدیمی عامل انتقال میراث فرهنگی و پیوند نسل امروز با گذشتگان است که به نوعی کارکرد بازیابی هویتی نیز دارد. همه اینها نشان از تأثیرگذاری و اهمیت قصه‌گویی دارد و برگزاری جشنواره، بستری برای ترویج فرهنگ قصه‌گویی و آگاهی‌رسانی در سطح گسترده مرتبط با این ابزار مؤثر فرهنگی است.

وی درباره امتیازهای برگزاری این جشنواره در سطح ملی و استان‌ها بیان کرد: هر استان با توجه به فرهنگ بومی و هویت گیرا و جغرافیای فرهنگی‌اش، ادبیات شفاهی و قصه‌هایی دارد که جشنواره قصه‌گویی با تأثیر از فرهنگ آن استان و آداب و رسوم، می‌تواند به غنای فرهنگی خود بیفزاید و دوباره آن فرهنگ و آداب را احیا و به کودک و نوجوان امروز منتقل کند. قصه‌گویی ابزاری برای تبادل فرهنگ‌های مختلف در سطح کشور و فراتر از آن در سطح بین‌المللی است.

رئیس جشنواره قصه‌گویی استان خراسان رضوی از برنامه‌های کانون این استان برای تحقق هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی صحبت کرد: کانون خراسان رضوی ذیل «سند چشم‌انداز قصه‌گویی» (۱۴۰۰-۱۴۰۵) برنامه‌ریزی گسترده‌ای را در این زمینه انجام داده است. یکی از آن‌ها تعامل با سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای آموزش و انتقال تجربه‌ها در حوزه قصه‌گویی به مربیان، معلمان، فعالان و اولیای تربیتی، سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه کودک و نوجوان، خادم‌یاران، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و اقشار مختلف است. مورد بعدی طراحی «نشان قصه‌گویی» و اهدای آن به چهره‌های خاص، فعالان و مروجان این عرصه است. اولین نشان، مرداد سال ۱۴۰۰ همزمان با برگزاری مراسم پایانی جشنواره استانی قصه‌گویی در نشتیفان خواف به محمدعلی اعتباری، آخرین بازمانده از آسبادهای نشتیفان که به عنوان حامل میراث فرهنگی، در فهرست گنجینه‌های زنده بشری قرار گرفته است اهدا شد.

وی افزود: موردهای بعدی برگزاری مهرواره‌ها و پویش‌های متعدد از جمله «الو قصه»، «من کشورم را دوست دارم»، «خان هشتم» و... با محورهای مختلف موضوعی و فراخوان‌های «در مسیر آفتاب» و «من‌الحبیب الی‌الغریب» ویژه کودکان و نوجوانان زائر، پویش ۱۴۰۲ قصه در سال جاری و غیره است. همچنین استفاده از ظرفیت تماشاخانه سیار استان با حضور در سطح گسترده و اجرای فعالیت قصه‌گویی با مخاطب ویژه، استفاده از ظرفیت طرح «کانون‌مدرسه» و استفاده و بهره‌مندی مدارس از بازدید مراکز کانون و اجرای برنامه‌های قصه‌گویی و حضور متقابل قصه‌گویان در مدارس، استفاده از ظرفیت مراکز سیار با اولویت برنامه قصه‌گویی در سفر به مناطق شهری و روستایی و در کنار آن مناسبت‌های مهم از جمله دهه آخر صفر و شهادت امام‌رضا(ع)، دهه کرامت و ... و اجرای برنامه قصه‌گویی در میادین.

زره‌ساز در پاسخ به این سؤال که «این استان سالانه به دلیل وجود حرم مقدس امام رضا(ع) میزبان میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی و گردشگران است. در حوزه قصه و قصه‌گویی چطور می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد؟» عنوان کرد: همان‌طور که در توضیح سند چشم‌انداز خدمت‌تان عرض کردم یکی از ظرفیت‌های منحصربه‌فرد مشهد، وجود مَضجَع شریف رضوی است که در برنامه‌ریزی‌های مختلف مورد توجه ماست. به عنوان مثال بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و کانون ارتباط تنگاتنگی در زمینه اجرای برنامه‌های فرهنگی دارند که نمونه اخیر آن برگزاری مهرواره‌های ادبی «نامه‌ مهر» و «گنبد کبوتران» در سطح ملی بود. ترویج سبک و سیره رضوی با استفاده از ابزار قصه‌گویی نیز از دیگر فعالیت‌های مورد توجه فعالان عرصه رضوی از جمله آستان قدس رضوی و بنیاد بین‌المللی امام رضاست که در کنار رویدادها، تفاهم‌هایی‌ برای برنامه‌ریزی بلندمدت در این زمینه صورت گرفته است.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی نظر خود را درباره بخش جدید جشنواره قصه‌گویی که «روایت قصه کارآفرینان» است و تأثیر آن در امیدآفرینی برای کودکان و نوجوانان این‌طور بیان کرد: هر ایده و هر فکر نو برای کارآفرینی حتما داستان و قصه‌ای دارد. قصه‌گویی در حوزه کسب‌وکار شورآفرین و ایده‌آفرین است.

زره‌ساز در پایان سخنان خود گفت: وقتی از نقطه صفر با توکل و پویایی برای راه‌انداختن کسب‌وکار ایده‌ای شکل می‌گیرد و به سرمنزل مقصود می‌رسد، نماد امیدآفرینی و ایمان‌آفرینی است. در این حوزه تلاش ما معرفی چهره‌های موفق این عرصه و رساندن قصه‌های آنها به گوش کودکان و نوجوانان است. قصه‌های کسب‌وکار هم در ابتدا، هم در مسیر و هم در مقصد شورآفرین و لذت‌بخش و امیدآفرین‌اند.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =