قصه‌گویان یزدی باورمندانه از لهجه زیست خود استفاده می‌کنند

رئیس جشنواره قصه‌گویی استان یزد گفت: قصه‌گویان یزدی اعتقاد دارند قصه‌گویی با لهجه‌های زیست‌شده قصه‌گو، عواطف و احساس‌های قصه را بهتر منتقل می‌کند و نتیجه این باور، برگزیده‌شدن قصه‌گویان یزدی در بیشتر جشنواره‌های قصه‌گویی ایران است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عالیه قوامی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد درباره ضرورت برگزاری جشنواره قصه‌گویی گفت: جشنواره‌های قصه‌گویی محلی برای ارائه برترین دستاوردهای قصه‌گویان در حوزه قصه‌گویی است. به‌طور مسلم جشنواره‌ها به کیفیت‌بخشی و خلق آثار برتر، کمک شایانی می‌کنند. بدون شک اگر جشنواره‌ها نباشند انگیزه‌ای برای خلق آثار فن‌آورانه وجود نخواهد داشت یا دست‌کم این انگیزه کمرنگ خواهد شد. در نتیجه در بوته قضاوت قرار گرفتن آثار هنری باعث خواهد شد دقت در خلق اثر بالا رود.

وی در ادامه درباره امتیاز برگزاری جشنواره قصه‌گویی در سطح استان‌ها افزود: معرفی اصل روایت‌گری و دقت در حفظ و حراست از  قصه‌ها، حکایت‌ها، خاطره‌ها و تاریخ، رویدادی است که در این جشنواره‌ها شکل خواهد گرفت. مدت‌هاست توجه به روایت‌گری غیردیجیتال اهمیت خود را در جامعه از دست داده است. برگزاری این جشنواره‌ها حیثیت روایت‌گری غیردیجیتال را احیا خواهد کرد. ایجاد نشاط اجتماعی از خواص دیگر این جشنواره‌هاست.

رئیس جشنواره قصه‌گویی استان یزد برنامه‌های این استان را برگزاری کارگاه‌های آموزشی، توجه به انجمن‌های مردم‌نهاد و تشویق قصه‌گویان غیردولتی برشمرد.

قوامی در توضیح اینکه استان یزد تاکنون در بخش قصه‌های تاریخی چقدر کار کرده است؟ عنوان کرد: مهم‌ترین الگوی قصه‌گویان استان یزد در سال‌های گذشته توجه به لهجه و اتفاق‌های جاری در زندگی معاصر مردم یزد در ۱۰۰ سال اخیر است که صدالبته توجه به تاریخ کهن یزد به لحاظ حوادث، باید ازسوی قصه‌گویان استان مطالعه شود. علاوه‌بر این‌ها، از جمله اقدام‌های هنرمندان قصه‌گویی یزد تبدیل قصه‌های ملی و بین‌المللی به متن‌های روایی یزدانه است.

عالیه قوامی در پاسخ به این سؤال که «یزد در زمینه پزشکی نیز درخشیده است. در بخش روایت قصه کارآفرینان آیا کانون یزد برنامه‌ای برای ترغیب و تشویق قصه‌گویان برای روایت قصه پزشکان و افراد دست‌اندرکار این حوزه دارد؟» بیان کرد: مراجعه به پزشکان حاذق یزدی و استفاده از تجربه‌ها و خاطره‌های آن بزرگواران در دستور کار قصه‌گویان قرار گرفته است و ان‌شاالله امسال در کنار قصه کارآفرینان دیگر، این بخش قصه‌گویی نمود خوبی در جشنواره خواهد داشت.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =