کانون خانه‌ی هنرمندان است/ از تمام آثار فاخر حمایت می‌کنیم

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دیدار با سیدجواد هاشمی و شهروز حقی گفت: کانون خانه هنرمندان است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، روز سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری با سیدجواد هاشمی بازیگر سینما و تئاتر و کارگردان و شهروز حقی آهنگ‌ساز کشورمان دیداری صمیمانه داشتند و به گفت‌وگو و تعامل نشستند.

مدیرعامل کانون در نشست با این هنرمندان عنوان کرد: در کانون پرورش فکری توسل ما به حضرت رقیه است زیرا ایشان نماد کودک در واقعه عاشورا هستند. برای ما افتخار است که در خدمت هنرمندان هستیم، اینجا خانه‌ی خودتان است. اینکه هنرمندان کمتر به کانون می‌آیند تقصیر ما است. من از کوروش پارسانژاد طراح و گرافیست مشهور کشورمان خواسته‌ایم تا مجموعه‌ای آماده کند که در آن هنرمندان رفت‌وآمد کنند و ما بتوانیم از این حضور و هم‌نشینی آن‌ها بهره‌برداری فکری کنیم و از آن‌ها مشورت بگیریم.

کانون سرمایه‌های بی‌بدیلی دارد

علامتی اظهار کرد: من شش سالم بود که پدر و مادرم در کانون ثبت‌نامم کردند. در کانون با تئاتر، کتاب و سرود آشنا شدم. این را عنوان کردم تا بگویم بستر و بافت کانون را خیلی سال است که می‌شناسم.

مدیرعامل کانون اضافه کرد: کانون سرمایه‌های بی‌بدیلی دارد که یکی از اساسی‌ترین آن‌ها سرمایه اجتماعی‌اش است. مردم کانون را دوست دارند و وقتی با مرغک کانون مواجه می‌شوند می‌دانند با محصول امنی مواجه هستند. من در سفری که در سال جاری به کربلا داشتم چند جلد از کتاب‌های کانون را با خود برده بودم و در پیاده‌روی به بچه‌ها می‌دادم؛ به رسم ادب پیش از هدیه کتاب به بچه‌ها از پدر و مادر اجازه می‌گرفتم و به یک‌یک این پدر و مادرها گفتم، کتاب را بخوانند و بعد از تایید آن را در اختیار فرزندشان قرار دهند. کتاب را که به آنها دادم به محض دیدن مرغک کانون گفتند کتاب‌های کانون پرورش مورد تایید هستند و بدون تورق کتاب را به فرزندشان دادند. این سرمایه‌ی اجتماعی کانون است.

علامتی در ادامه بیان کرد: سرمایه بعدی کانون اعتبار در سطح بین‌المللی است. کانون در طول زمان اعتباری کسب کرده است و در نتیجه ‌آن اگر ما در یک کنگره یا برنامه حاضر نشویم سریعاً ایمیل دریافت می‌کنیم و می‌بینیم علت را جویا شده‌اند.

کانون خانه‌ی هنرمندان است/ از تمام آثار فاخر حمایت می‌کنیم

وی همچنین تصریح کرد: مورد بعدی این است که کانون را درجه یک و بدون اشکال می‌دانند.

مدیرعامل کانون با اشاره بر اهدافش عنوان کرد: من وقتی به کانون آمدم چند هدف داشتم. اولین آن بالا بردن پرچم اهل‌بیت بود. رهبری فرمودند در کانون بذر ایمان بکارید؛ ایشان می‌دانستند بازه سنی کودک و نوجوان آماده آموزش‌های مستقیم نیست و کودکی که بذر ایمان در دل او کاشته شود در بزرگسالی فرد با ایمانی خواهد شد. کلیدواژه‌هایی که حضرت‌آقا درباره کانون گفته‌اند بیشتر از حرف‌هایی است که درباره آموزش‌وپرورش بیان کرده‌اند و این اهمیت کلیدی کانون را می‌رساند.

علامتی تصریح کرد: من بر روی میراث گذشتگانم نشسته‌ام. از روزی که وارد کانون شدم حتی یک‌بار هم در کلام و یا اندیشه‌ام کلمه تحول را نبرده‌ام. من می‌خواهم با نگاه به گذشته و تحلیل روزهای اوج کانون در دهه ۶۰، عوامل موفقیت را تقویت و کانون را برای فردای فرزندان‌مان آماده کنم.

او با بیان اینکه کسانی که در کانون هستند و یا با کانون در ارتباطند سرمایه‌های ما هستند، افزود: من سعی کرده‌ام درهای کانون را باز کنم تا نظرهای منفی و نقدها را هم بشنویم و در راه بهبود، اصلاح و پیشرفت از آن‌ها استفاده کنیم.

کانون رقیب هیچ هنرمندی نیست

علامتی عنوان کرد: ما خودمان را رقیب هیچ ناشر و یا فیلم‌سازی نمی‌دانیم. کانون تولی‌گر حوزه کودک و نوجوان است و از تمامی آثار خوب در این زمینه حمایت می‌کند. ما برنامه داریم سالی یک یا دو فیلم فاخر و درجه یک بسازیم ولی از فیلم‌سازان جوانی که در گوشه‌گوشه کشور فعال هستند نیز حمایت کنیم؛ ما این کار را در حوزه کتاب انجام داده‌ایم و از ناشرهای مختلف کتاب‌های زیادی، حدود 10 برابر شمارگان هر بار چاپ آن‌ها خریداری کرده‌ایم.

مدیرعامل کانون بیان کرد: ما با سرود بزرگ شده‌ایم. هنر سرود در دهه ۵۰ و ۶۰ همزمان با موسیقی پاپ در ایران رواج گرفت و به دلیل درگیری با جنگ و انقلاب، ایجاد فضای حماسی و سرودخوانان مطرح آن دوره توانست از موسیقی پاپ پیشی بگیرد. دهه ۶۰ و اوایل ۷۰ سرود نقش تربیتی داشته و در مدارس بین همه عمومیت داشت و در کانون به طور تخصصی به آن پرداخته می‌شد.

وی افزود: ما می‌خواهیم سیاست‌گذار حوزه سرود باشیم. برای این کار یا باید خودمان تولیدکننده باشیم و یا به هنرمندان جهت بدهیم. نیازی نیست از ابتدا نگاه جشنواره‌ای داشته باشیم ما با هیچ‌کس رقابت نداریم و نگاهمان تربیتی است.

کانون خانه‌ی هنرمندان است/ از تمام آثار فاخر حمایت می‌کنیم

اثر خوب اثری است که مخاطب بپسندد

سیدجواد هاشمی بیان کرد: من تمام انرژی و توانم را برای تولید اثر خوب کودک و نوجوان می‌گذارم. فانتزی‌ترین و پرهزینه‌ترین آثار سینمایی کودک‌ و نوجوان را ساخته‌ام؛ در مسیر فیلم‌سازی برای کودکان تمام زندگی‌ام را فروختم ولی خوشحالم که وقتی بچه‌ها من را در خیابان می‌بینند از فیلم‌هایی که ساخته‌ام با اشتیاق تعریف می‌کنند.

هاشمی اظهار کرد: من و شهروز حقی، دوستی ۳۵ ساله داریم، شهروز کلاس پنجم ابتدایی بود که او را شناختم. از همان سال‌ها نیز با هم کار سرود می‌کردیم. صحبت‌هایی که راجع به سرود سطح متوسط و پایین می‌شود درست است ولی زمانی‌که می‌بینیم یک سرودی که از نظر فنی ضعیف است بین مردم محبوب شده نباید با آن اثر ستیز کنیم؛ امام‌خمینی(ره) فرمودند هنر درست، هنری است که مردم دوست داشته باشند.

او ادامه داد: من در یکی از سفرهایی که به سنندج داشتم به یک گردهمایی که به مناسبتی برای کودکان و نوجوانان ترتیب داده شده بود رفتم. یک مداحی روی صحنه آمد و یک سرود خواند، من که از سال ۱۳۶۲ در حوزه آهنگ‌سازی و شعر و سرود فعال هستم می‌دانستم که این اثر غلط است ولی وقتی تمام شد بچه‌ها با انرژی درخواست اجرای دوباره‌ی آن را داشتند. به نظر من کاری که مردم دوست داشته باشند خوب است.

این بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره بر اهمیت غیررئال بودن آثار گروه سنی کودک گفت: برای حوزه کودک و نوجوان باید خیال‌انگیز عمل کرد. بچه‌ها با خیال زندگی می‌کنند، عموم بچه‌ها در سن خیلی پایین یک قوطی کبریت یا عروسک را روی فرش می‌کشند و بعد آن را به پرواز در می‌آورند؛ این بیانگر ذهن خیال‌انگیز کودکان است.

هاشمی تصریح کرد: من بچگی‌ام را در مرکز فرهنگی هنری میدان راه‌آهن کانون پرورش فکری گذرانده‌ام، فیلم‌سازی را در همان جا آموخته‌ام ولی در همان سن فیلم «خانه‌ی دوست کجاست؟» عباس کیارستمی در عین درست بودن و فاخر بودن برای من حوصله سر بر بود، در خوبی این اثر شکی نیست ولی به دلیل اینکه ذهن کودکان تمایل بیشتری به خیال و آثار فانتزی دارد این اتفاق می‌افتاد.

او تکمیل کرد: من ۳۰ سال معلم بودم و از سال ۹۲ که بازنشسته شدم نیز ارتباطم را با کودکان و نوجوانان قطع نکردم؛ هنوز هم آن‌ها را به اردو می‌برم. به عنوان یک معلم می‌گویم نیاز بچه‌ها فیلمی است که بتوانند خودشان را جای شخصیت‌های آن تصور کنند، ادامه داستان را در ذهن‌شان خلق کنند و... مشکل مسئولان تصمیم‌ساز ما این است که مستقیماً در کنار بچه‌ها نیستند. با مفاهیم فانتزی و در سیر داستان می‌توانیم مفاهیم مختلفی را به کودکان و نوجوانان آموزش بدهیم، اگر با بچه‌ها مستقیم صحبت کنیم به آن‌ها خیانت کرده‌ایم.

هاشمی خاطرنشان کرد: روزی با شهروز حقی برای اجرای سرود به بیت‌رهبری رفتیم، وقتی سرود تمام شد مقام معظم رهبری حدود چهار دقیقه راجع به تلفیق شعر و موسیقی در سرود با من صحبت کردند و گفتند نحوه‌ی تلفیق این شعر با موسیقی به قدری دقیق بود که آن را دلچسب کرده بود.

کانون خانه‌ی هنرمندان است/ از تمام آثار فاخر حمایت می‌کنیم

«سرود» نیازمند توجه کارشناسی است

شهروز حقی آهنگ‌ساز حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: در سال‌های اخیر به حوزه سرود توجه زیاد و غیراصولی شده است. همه‌ی نهادها ذی‌ربط و بی‌ربط در به این بخش ورود کرده‌اند و با تزریق پول و استانداردهای غلط این بخش را از جریان درست خارج کرده‌اند. چیزی که امروزه به عنوان سرود می‌شنویم تلفیق پاپ و مداحی است. در این موضوع نیازمند توجه کارشناسی هستیم.

سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل کانون، فاطمه طارمی مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون و مجتبی حاذق سرپرست آفرینش‌های ادبی و هنری، دیگر حاضران این گفت‌وگوی صمیمانه بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =