کد خبر: 333163
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
بازدید 767
نویسنده کتاب کودک باید دوستدار کودکان و صبور باشد

کلر ژوبرت در نشست صمیمی با اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان رزن گفت: نویسنده کتاب کودک باید کودکان را دوست داشته باشد و آنها را بفهمد و درک کند. باید خیلی صبور باشد و صبورانه داستان کودک را بنویسد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، به مناسبت هفته کتاب « کلر ژوبرت»، نویسنده کتاب کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان رزن میهمان اعضای این کانون شد و در یک نشست صمیمی به تمامی سوالات اعضا پاسخ داد.

در این گزارش پرسش‌های اعضای کودک و نوجوان از نویسنده حوزه ادبیات کودک و پاسخ‌های گرم و صبورانه او را می‌خوانید:

نویسنده کتاب کودک باید دوستدار کودکان و صبور باشد

*چرا به نویسندگی علاقمند شدید؟
 علاقه به کتاب باعث شد که دنیا را متفاوت ببینم و من در کتاب با طرز زندگی‌ انسانهای مختلف آشنا شدم. از کودکی دوست داشتم نویسنده شوم و وقتی بزرگ شدم دنبال نویسندگی رفتم. از طرفی بچه‌ها را خیلی دوست دارم و می‌خواهم آن شادی که در دوران کودکی از نویسندگان کودک دریافت کردم خودم هم آن شادی را به بچه‌ها در کتاب‌هایم منتقل کنم. همچنین من نقاشی را دوست دارم و چون کتاب کودک نقاشی و تصویر دارد نویسندگی کتاب کودک را انتخاب کردم و تصویرگری کتاب‌هایم را هم انجام می‌دهم.

*چرا کتاب کلوچه‌های خدا را نوشتید؟
وقتی من مسلمان شدم متوجه شدم که هر کس بخواهد به خدا نزدیک شود باید مهربانی کند و خداوند مهربان است و مهربانی را دوست دارد.

*شما از کتاب خواندن و نوشتن چه لذتی می‌برید؟ 
لذت هر دوی آنها با هم متفاوت است اما هر دو کار را بسیار دوست دارم.

*چرا همه کتاب‌های شما در مورد خدا است؟
البته همه در مورد خداوند نیست اما بیشتر آنها در مورد خداوند است زیرا من خدا را دوست دارم و وقتی مسلمان شدم خدا را کشف کردم و احساس می‌کنم از طریق داستان‌هایم خدا را به بچه‌ها معرفی کنم و بگویم که خداوند به ما نعمت بسیار داده است.

نویسنده کتاب کودک باید دوستدار کودکان و صبور باشد

*چطور می‌شود نویسنده شد؟
از همین کودکی اگر کتاب بخوانید و علاقه هم داشته باشید می‌توانید مسیر نویسنده شدن را طی کنید البته داشتن یک دفترچه روزنوشت هم می‌تواند به شما بسیار کمک کند و من از کودکی تا به امروز همچنان روزنوشت خود را دارم.

*چرا مسلمان شدید؟
من در یک خانواده مسیحی متولد شدم اما وقتی نوجوان شدم کنجکاوی در مورد در دین مسیحیت باعث شد به دنبال تحقیق در مکاتب و ادیان مختلف بروم و وقتی انقلاب شد از طریق انقلاب با اسلام آشنا شدم و به برکت انقلاب متوجه شدم اسلام کاملترین و بی‌نقص‌ترین دین است و برایم جالب بود که در این دین اسامی پیامبران قبل از رسول اکرم هم آمده است و تحقیق کردم و  21 سالم بود که مسلمان شدم. بعد به ایران آمدم و الان 40 سال است در ایران هستم.

*چه کسی مشوق شما بوده است؟
در ابتدا پدر و مادرم مشوق من بودند و بعد همسرم و فرزندانم که بزرگتر شدند مشوق من بودند.

*مربی و یا معلم شما چه کسی بوده است؟
زنده یاد نادر ابراهیمی راهنما و معلم من بودند. در ابتدای راه که نویسندگی را شروع کرده بودم ایشان بسیار من را راهنمایی کردند و با حوصله نکات مهم را در مورد داستان‌های من بیان می‌کردند. 

نویسنده کتاب کودک باید دوستدار کودکان و صبور باشد

*چرا انتخاب کردید که از فرانسه به ایران بیایید؟
به خاطر ازدواج به ایران آمدم اما قبل از ازدواج خیلی دوست داشتم ایران را ببینم. من ایران را دوست دارم توضیح این مطلب سخت است. بچه‌های عزیزم بدانید که آن طرف بهشت نیست، درست است که یک سری امکانات آنجا هست اما آنجا هم فقر و مشکلات هست. در ایران مهربانی وجود دارد اما آن طرف مهربانی را از دست داده است. آرزو دارم که شما بچه‌ها کاری کنید که ایران یک بهشت شود زیرا ایران ظرفیت بالایی برای بهترین شدن در دنیا را دارد.

*شما به چه کتابی در دوران کودکی علاقه داشتید؟ 
داستان اختراع آب‌نبات را خیلی دوست داشتم.

*چرا کتاب دعای موش کوچولو را نوشتید؟
متوجه شدم که ما خیلی وقت‌ها از خدا چیزی را می‌خواهیم و دعا می‌کنیم اما متوجه نمی‌شویم که خدا آن چیزهایی را که خواسته‌ایم به ما داده پس باید حواسمان را جمع کنیم.

نویسنده کتاب کودک باید دوستدار کودکان و صبور باشد

*آیا از خاطرات خود در کتاب‌ها استفاده کرده‌اید؟
خاطرات نه اما از اتفاقات اطرافم برای نوشتن داستان‌هایم استفاده می‌کنم مانند کتاب «کلمه جادویی». من اطراف خود را به خوبی نگاه می‌کنم و برای نوشتن بهره می‌گیرم.

*آخرین کتاب شما چه بوده است؟ 
چند کتاب داشته‌ام اما فکر کنم مثل یوسف پیامبر است که در مورد امام زمان (عج) است.

*چرا فقط برای کودکان می‌نویسید؟
ادبیات کودک را دوست داشتم البته همزمان کتاب نوجوان و بزرگسال را هم نوشتم اما تصمیم گرفتم که به صورت تخصصی برای کودکان بنویسم.

*چند کتاب نوشته‌اید؟
 120 عنوان کتاب کودک دارم.

*نویسنده کودک چه ویژگی‌هایی دارد؟

نویسنده کتاب کودک باید کودکان را دوست داشته باشد و آنها را بفهمد و درک کند. باید خیلی صبور باشد و صبورانه داستان کودک را بنویسد.

*چرا در داستان‌های شما نکات اخلاقی آمده است؟
من معتقدم داستان کودک نباید فقط سرگرم کننده باشد بلکه باید در کنار سرگرمی و لذت نکات مفید و تفکربرانگیز هم برای کودکان داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =