رونمایی از نخستین نقشه توسعه و ترویج قصه گویی در کانون فارس

همزمان با آیین اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره استانی قصه گویی از نخستین نقشه توسعه و ترویج قصه گویی همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی و با حضور مسئولین استانی در فارس رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس؛ همزمان با آیین اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره استانی قصه گویی از نخستین نقشه توسعه و ترویج قصه گویی با حضور علی خواجه نژادیان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وحید نمازی  مدیر حوزه هنری، حجت الاسلام و المسلمین قانع مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی  در فارس رونمایی شد.

علی خواجه نژادیان مدیر کل کانون فارس گفت: این سند که به همت حوزه معاونت فرهنگی کانون فارس و پس از برگزاری جلسات کارشناسی و مشورتی تدوین شده، چشم اندازی پنج ساله از قصه گویی را در  ابعاد عمومی سازی، توانمندسازی و تخصصی سازی قصه گویی گشوده است. این چشم انداز در قالب برنامه های کوتاه، میان و بلندمدت و با تاکید بر نقش تولی گری کانون در عرصه قصه گویی تدوین شده و ضمن تقویت دبیرخانه قصه گویی، گام های تحولی برای ترویج و مردمی سازی قصه گویی را در دل خود جای داده است.  

ایشان افزود: در هرم‌ توسعه ای قصه گویی در کانون فارس بر مستندسازی، تکمیل بانکهای اطلاعاتی و جامعیت در شناخت ظرفیت های درون و برون سازمانی تاکید شده و نتایج حاصله از این مراحل در تولید محصولات فرهنگی مرتبط با قصه گویی نظیر محتوای مناسب سازی شده قصه ها با محوریت درمان، قصه بر اساس محتوای کتابهای درسی و برگزاری رویداد الگوی برتر تربیتی از طریق قصه گویی در مدارس، قصه سازی بر اساس نیازهای احصا شده از والدین و متولیان و طرح ریزی قصه به عنوان یک «کوچ» در تربیت کودک خودراهبر از طریق فرایند کوچینگ تاکید شده است.

رئیس بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی فارس گفت: جامعه مخاطب این طرح را کلیه مربیان در محور تخصصی سازی از طریق ایجاد زمینه برای تدریس قصه گویی در مراکز مختلف تربیتی، دانشگاه ها و موسسات، توانمندسازی از طریق تهیه کتابچه های قصه گویی، پادکست قصه گویی، بلک باکس قصه گویی و... و عمومی سازی قصه گویی با تاکید بر کشف روایتهای تازه در ادارات، معلمان، مربیان مهدهای و... از طریق قالبهایی همچون روایت پژوهی، جستار نویسی، و قصه های تصویریو...  تشکیل داده است.

خواجه نژادیان افزود: تدوین تاریخ شفاهی قصه گویی، ثبت خاطرات و تجربیات مربیان از قصه گویی و بسترسازی برای استفاده از ظرفیت های منحصر به فرد تمام علاقمندان به قصه گویی نیز از دیگر راهبردهای این سند است.

گفتنی است با گذشت ربع قرن از آغاز جشنواره قصه گویی در کانون، و در راستای تقویت قصه گویی در استان فارس، با تدوین چینین سندی، پس از آسیب شناسی روندهای گذشته، امکان برگزاری رویدادهای متعدد با موضوعات مختلف در طول سال، تقویت باشگاه های قصه گویی در مراکز و سپس ایجاد بستر درآمدزایی وکارآفرینی از طریق قصه گویی امکان پذیر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =