بیانیه‌ی هیئت داوران بخش ملی مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

بیانیه هیئت داوران در پایان مرحله استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بیانیه‌ای ایراد شد که شرح آن را می‌خوانید: 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان؛ در پایان جشنواره قصه‌گویی امسال بیانیه‌ای از سوی هئیت داوران بخش ملی مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ایراد شد که به شرح زیر است:
بیانیه  جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی 
ای برادر قصه چون پیمانه‌ایست
هر سخن در وی بسان دانه‌ایست

قصه‌گویی هنری عالی و متعالی است. قصه‌گویی هنر استفاده از مهارت‌های بی‌شماری است که با روح و جان و پیشینه و هویت سرزمین ما گره خورده است.
بی‌شک همین ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گسترده قصه‌گویی است که علاوه بر لذت‌بخشی قصه را به ابزاری مهم و قابل‌توجه در حیطه‌های تربیتی و پرورشی تبدیل کرده و آن را بستری برای رشد و تعالی جوامع انسانی در هر سن و در هر فرهنگی ساخته است.
هیئت داوران مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بام ایران چهارمحال و بختیاری همیشه سرفراز سرزمین آب و آیینه و آفتاب و دیار شیرزنان و غیورمردان ضمن تکریم و تحسین ۹۳ قصه‌گوی عزیز و ارزشمند در بخش‌های مختلف زنان و مردان دختران و پسران مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها با رویکرد مدرن کلاسیک و آیینی سنتی که نشان از توجه علاقمندی و اصالت این دیار به هنر اصیل و ماندگار قصه‌گویی است، 
ذکر و یادآوری چند نکته را ضروری می‌داند:
قصه‌گویی آداب و مراتبی دارد که آموختن پرداختن به این آداب و مراتب برای قصه‌گویان لازم و ضروری است 
خلاقیت و نوآوری در انتخاب و اجرای قصه‌گویی و ارتقای کیفیت کیفی قصه‌گویان است.
استفاده درست و مناسب از ابزار فضا و محیط پیرامون از اهمیت فراوانی برخوردار است. در استفاده از ابزارهای مکمل به ابزار وجودی باید توجه داشت که این ابزارها نباید باعث محدود شدن وسعت عمل قصه‌گویان و حذف حرکات موثر او در جریان قصه‌گویی شود.
اگرچه برخی از قصه‌ها به دلیل ظرفیت‌های مختلف و جذابیتی که دارند بسیار مورد توجه قصه‌گویان قرار می‌گیرند اما از توجه به بازنویسی و مناسب‌سازی خلاقانه و هوشمندانه بر اساس نیاز و شناخت مخاطب نباید غافل شد. با توجه به پوشش مناسب قصه‌گویان در هنگام اجرا توجه به قوانین درج شده در شیوه‌نامه بسیار ضروری است، به عنوان مثال توجه به زمان که در بخش ملی ۱۲ الی ۵ دقیقه تاکید فراوان شده است و  رعایت حد و مرز بین قصه‌گویی و نمایش توجه و پاس داشتن گویش‌ها و لهجه‌ها در راستای حفظ فرهنگ و میراث معنوی این دیار نیز جایگاه ارزشمندی دارد. 

در پایان هیئت داوران با آرزوی موفقیت برای همه هنرمندان قصه‌گو و تشکر از دبیرخانه قصه‌گویی استان چهارمحال و بختیاری آرزومند است که صدای قصه‌گویان علاقمند و دغدغه زمین و آسمان این خاک مانا و طنین انداز شود.

داوران مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی 
محسن کریمی 
زیبا علیخانی 
آرزو حقیقی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =