جان‌فشانی قهرمانانه بخشی از تاریخ ایران است

رحیم مخدومی در نشست علمی قصه‌گویی گفت: هر کس برای رفتن ظالم تلاش کند قهرمان است و بخشی از تاریخ ایران به نام قهرمان‌هایی است که در گوشه‌به‌گوشه کشور جان‌فشانی کرده‌اند.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، صبح روز سه‌شنبه ۳۰ آبان نشست تخصصی کمیته علمی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با محوریت «ظالم رفتنی است، مظلوم ماندنی است» با سخنرانی رحیم مخدومی نویسنده آثار دفاع‌مقدس و اجرای وحید خسروی برگزار شد.

رحیم مخدومی با اشاره بر جان‌فشانی مردم غزه بیان کرد: در قرآن کریم بارها گفته شده است هر کس برای رفتن ظالم تلاش کند قهرمان است و کسانی که مورد ظلم واقع می‌شوند اگر چه در ظاهر در موضع ضعف هستند؛ ولی طبق بشارت خدا این ضعف موقت است. حق ماندنی است و ظالم رفتنی است؛ ما این را در سال‌های وقوع انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی دیدیم. در زمان دفاع مقدس ایران نه لشکر آماده‌ای داشت و نه بسیج پرقدرتی اما کلام امام راحل، ایمان را در دل‌ها جاری ‌می‌کرد. حتی دانش‌آموزان بدون مطرح بودن سن‌وسال با درس‌گرفتن از کربلا به میدان آمدند.

وی با روایت خاطره‌ای از دوران نوجوانی‌اش گفت: زمانی که دانش‌آموز کلاس هشتم بودم هم‌کلاسی به نام نظرعلی شیرکوند داشتم. نظرعلی پدر نداشت و نان‌آور خانه بود، ما در آن دوره کشاورزی می‌کردیم و نظرعلی چون پدر نداشت مجبور بود نصفه‌شب‌ها برای آبیاری زمین‌ها برود و به همین دلیل صبح‌ها کمی دیرتر به مدرسه می‌رسید و یا لباس‌هایش خاکی و گلی می‌شد. ما یک معلم زبان داشتیم به نام آقای پولادی، این معلم برخلاف معلم‌های دیگر که گاهی نظرعلی را به‌خاطر تأخیر در کلاس راه نمی‌دادند نه‌تنها او را راه می‌داد؛ بلکه از او تکریم می‌کرد و می‌گفت از نظر من تو رئیس‌جمهور هستی، بیا بنشین روی صندلی نطق کن، نظرعلی معنی واژه نطق را نمی‌دانست؛ ولی با حرف‌های آقای پولادی فضای دلچسبی در کلاس ایجاد می‌شد. نظرعلی قبل از تعطیلات عید به مدرسه نیامد و ما فکر کردیم می‌خواهد کمی به خودش استراحت بدهد، این غیبت طولانی شد و تا مدتی پس از عید هم نیامد. یک روز آقای پولادی گفت شما چه هم‌شاگردی‌های بی‌معرفتی هستید که دنبال هم‌کلاسی‌تان نرفتید. آقای پولادی بعد مدتی گفت نظرعلی رفته جبهه و شهید شده است.

نویسنده کتاب «مادر که باشی...» گفت: نظرعلی چون پدر نداشت و زیر سن قانونی بود باید اثر انگشت مادرش در دفترچه اعزام آورده می‌شد؛ ولی چون مادر مخالفت می‌کرد نظرعلی منتظر مانده بود تا مادر به خواب برود و بعد دفترچه را انگشت بزند. مادر نظرعلی، بعدها گفت من خودم را به خواب زده بودم زیرا رسالت زینبی به دوش خود حس می‌کردم. نمی‌توانستم به‌طور مستقیم رضایت دهم و فرزندم را به جبهه بفرستم ولی می‌دانستم از سایر مادرهایی که فرزندشان را برای دفاع از وطن فرستاده‌اند، جدا نیستم.

مخدومی بیان کرد: شعار دیو چو بیرون رود فرشته درآید، شعار ملتی است که شجاع، باایمان و اهل استقامت هستند. ائمه معصوم طول عمر کمی داشتند و در همین مدت نیز دائماً در حال مبارزه و استقامت در راه حق بودند، مثل امام حسن عسگری که تمام عمرشان در محاصره بودند. مردم غزه نیز امروزه در هر لحظه و ثانیه دارند در راه ایمان و وطن مبارزه می‌کنند.

وی یادآور شد: در آیه ۴ سوره ممتحنه، قرآن کریم حضرت ابراهیم را به دلیل ابراز بیزاری‌جویی از بت‌ها اسوه معرفی کرده است و در آیه‌ی دیگری، پیامبر اکرم به دلیل اینکه پرچم‌دار دین خدا است الگو معرفی شده است. باید توجه کنیم در نامداری شهرت دیده می‌شود؛ ولی در اسوه بودن خیر؛ در اینجا تلقی ما از نامداری اسوه بودن است. در همین جهت می‌شود ورزشکار و اسوه بود، هنرمند، سیاست‌مدار، رزمنده و فعال در هر حوزه‌ی دیگری بود و برای‌خدا گام برداشت و اسوه شد.

نویسنده کتاب «تولد قاضی» با بیان سؤالی گفت: مصادیق نامداران در عصر حاضر چه کسانی هستند؟ من فکر می‌کنم گام نخست این است که هر کس باید به این باور برسد، در هر محیط و منطقه‌ای که هست می‌تواند همان‌جا الگو باشد. اگر در خانواده و طایفه خودمان نامدار پیدا بشود در قبال آن مسئولیم. رهبر انقلاب فرموده‌اند در هر کجا که هستند آنجا را مرکز دنیا کنید. اگر مردم غزه چنین فکر نمی‌کردند می‌گفتند ما باریکه‌ای در جهان هستیم و در مقابل کل فلسطین جمعیتی نداریم.

او افزود: اگر درگیر قهرمان‌های ملی شویم بخش زیادی از تاریخ را از دست می‌دهیم. تاریخ ایران را قهرمان‌هایی ساخته است که در گوشه‌گوشه کشور جان‌فشانی کرده‌اند؛ به همین دلیل باید بومی نگاه کنیم و خودمان را مسئول بدانیم. یکی از جذاب‌ترین سوژه‌ها در سینما، رمان و قصه سوژه‌های حماسی است. من داستان معروف شنگول‌ومنگول را یک داستان حماسی سیاسی می‌بینم؛ یعنی داریم الفبای دشمن‌شناسی و دوست‌شناسی را به کودکان آموزش می‌دهیم. روح انسان با جنگ سازگار است. این به معنای تندخو بودن و ستیزه‌جو بودن انسان نیست؛ بلکه تا زمانی که شیطان هست انسان نیز ناگزیر است مبارزه کند. ظالم و مظلوم همیشه در طول تاریخ بوده‌اند و خواهند بود و هرگز گریبان ملت‌ها را رها نخواهد کرد؛ ولی باید مانند اسوه‌هایمان با آن‌ها بجنگیم.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «با قصه لبخند بسازیم» همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =